Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøp av fly for nybegynner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøp av fly for nybegynner

    Jeg har prøvd å fly, og må si jeg er bitt av basillen=)
    Skal ut og se etter fly i morgen. (elektro)
    Og lurte på om noen har erfaring med Laishing "J-3 Cub ".
    De har det på www.greatwings.no under komplette sett.

    Edit: Må bare tilføye at jeg nå som nybegynner har fått ganske mange flytimer med dette flyet, og må derfor bare skryte litt av det til andre nybegynnere
    Og viktigst av alt: Det er lett å lime det=)
    Last edited by CeeKay; 18-01-06, 03:34.

  • #2
    hei.
    har ingen erfaringer med flyet.

    et tips:
    kjøp en brukbar radio med en gang f.eks Multipelx pico-line. som du sier: "må si meg bitt av basillen=)" det vil si at du sansynlig vis vil fortsette å fly i senere tid. når/hvis du blir lei av dette flyet, eller kjøper nytt fly har du en radio til overs du kan bruke på lite annet. det vil si at du må kjøpe ny radio nesten uansett.

    mpx pico-line koster 2290,- hos øgrey. ( Øgrey – Glassmagasinet Øgrey )
    settet inneholder 3 standard servoer
    4 kanals mottaker
    av og på-bryter
    krystall
    stikke-og mottaker-batteri lader
    mottaker batteri
    stikke batteri

    dette vil du tjene på over sikt, servoene vil du alltids få bruk for, mottakkeren kan du sette i flyet du skal kjøpe, mottaker batteri trenger du nødvandig vis ikke, heller ikke bryter hvis du ikke skal bruke mottaker batteriet.

    du slipper ekstra utgiftenen du får på den radioen som følger med.


    en annen ting: du kan sikkert få kjøpt flyet uten radio.
    du får sikkert kjøpt pico-line uten allt utstyr

    det er mange andre slike radioer som er tilsvarende pico-line, som sikkert er billigere
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

    Comment


    • #3
      Nå kjenner ikke jeg MPX sine sendere og vet ikke hva det er snakk om her engang. men vil bare få anbefale denne. 404 billigere kan du nesten ikke komme unna tror jeg. den har de mest vanlige funksjoner så lenge du ikke skal ha helikopter. Ulempen er at de servoene som følger med vil vel bli for store til ett lite elektro fly men hvis du tror du kommer til å kjøpe større elektro/fuel fly seinere så kan du jo ha de liggende.

      Hadde selv en hitec laser4 først så en graupner x412, og nå den sanwaen. må si jeg angrer på at jeg ikke kjøpte den med en gang. Er i hvertfall kjempefornøyd
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Bra nybegynnerfly

        Selv har jeg erfaring med Kyouso sin Piper CUB elektro. Disse flyene er meget enkelt å fly og tåler faktisk en god del juling. Husk bare å kjøpe noen ekstra motorakslinger og massevis med propeller (evt. også ekstra gir). Helt enige med de andre i denne tråden at det er lurt å kjøpe en god radio med en gang. Kyouso sin Piper kommer med OK 4C radio, men desverre så fungerer den merkelig nok kun med den merkelige mottakteren som sitter i flyet. Selv vil jeg anbefale dette flyet, selv om jeg ikke har prøvd det selv: Siden finnes ikke. Selv har jeg hatt Formosa som ligner litt på dette flyet. Pakken er OK, men jeg ville droppet radioen og heller kjøpt noe bra med en gang. F. eks. Hitech Optic 6.

        Selv ble jeg bitt av basillen i sommer. Nå har jeg 5 fly, 4 elektro og 1 fuel. Sykt artig

        Lykke til.

        Tomas
        -----------------------------------------------
        Tomas
        Trondheim modellflyklubb
        www.heltpropell.com

        Comment


        • #5
          Originally posted by tyor
          Nå kjenner ikke jeg MPX sine sendere og vet ikke hva det er snakk om her engang. men vil bare få anbefale denne. 404 billigere kan du nesten ikke komme unna tror jeg. den har de mest vanlige funksjoner så lenge du ikke skal ha helikopter. Ulempen er at de servoene som følger med vil vel bli for store til ett lite elektro fly men hvis du tror du kommer til å kjøpe større elektro/fuel fly seinere så kan du jo ha de liggende.

          Hadde selv en hitec laser4 først så en graupner x412, og nå den sanwaen. må si jeg angrer på at jeg ikke kjøpte den med en gang. Er i hvertfall kjempefornøyd
          Enig...
          Jeg har også en VG6000, og er meget fornøyd med den.
          Tror ikke det er noen som kan konkurer med den i pris.

          Cessnaknuseren
          Bjørn Sandbæk
          Cessnaknuseren
          Bjørn Sandbæk

          Dæ går litt mindre lim nå.

          Comment


          • #6
            Originally posted by tomasjo
            Selv har jeg erfaring med Kyouso sin Piper CUB elektro. Disse flyene er meget enkelt å fly og tåler faktisk en god del juling. Husk bare å kjøpe noen ekstra motorakslinger og massevis med propeller (evt. også ekstra gir). Helt enige med de andre i denne tråden at det er lurt å kjøpe en god radio med en gang. Kyouso sin Piper kommer med OK 4C radio, men desverre så fungerer den merkelig nok kun med den merkelige mottakteren som sitter i flyet.

            Tomas
            Går det ikke å flytte mottakeren og til neste fly da?

            Comment


            • #7
              Har ikke erfaring med akuratt dette flyet men ofte er det i såne billig pakker mottakere og servoer som ikke går sammen med annet utstyr. mulig du da må flytte over servoene også og det er ikke sikkert de egner seg til no annet (les dårlig kvalitet)
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                [QUOTE=CeeKay]Jeg har prøvd å fly, og må si jeg er bitt av basillen=)
                Skal ut og se etter fly i morgen. (elektro)
                Og lurte på om noen har erfaring med Laishing "J-3 Cub ".
                De har det på www.greatwings.no under komplette sett.[/Q
                Flere svakheter med det flyet slik jeg ser det.
                1: Det mangler balanserror, min erfaring er at det er lettere å lære seg fly med et balanserorsfly.

                2: Modellene er veldig liten og lett, blir meget følsom i vind ( Har sett den i akjon)

                3: Dårlig radio. Skulle jo bare mangle, får da ikke all verden for 1400 kr.

                Ville nok heller satset på en trainer i 40 størrelse, Kyosho sin flyr glimrende, uten at det er så altfor for stor forskjell på de 40-size trainerne. Mange hobbybutikker selger de med motor for brukbar pris.

                Så ville jeg nok gått for en eller annen computer-radio, en som du får glede av senere også. Mye fint av brukte radioer å få tak i også da.
                Tror en brukbar løsning her vil komme på ca 4000 kr.

                Selvfølgelig , alt kommer ann på pris. Men det er jo fint at du kommer deg "i lufta" for tilsammen 1400 kr også da.
                Lykke til!! La oss høre hvordan det går da.

                Comment


                • #9
                  Jeg vil som sagt anbefale fly som E-starter eller evt. Formosa. Formosa er nok kanskje hakket vanskeligere å fly, men på moderate utslag er den ganske grei (les: kjøp bra komputerradio). Jeg ville ikke har begynt med en Fuel trainer. De går mye mye raskere. I tillegg er det vinter og da er det etter min mening litt pes med fuel og kalde fingre. Et råd fra meg til deg er å kjøpe deg en komputerradio (eksmpelvis Hitech Optic 6 eller lignende), og så kjøper du en simulatorkabel og en flysimulator. Jeg har selv Aerofly Pro Delux. Dette er et must hvis du raskt skal lære deg å fly. Høres kanskje litt dyrt ut, men vær trygg...du sparer dette inn..Billigere å kjæsje i simulator enn på stripa. Er litt enig med Zlayer74. Et fly med balanseror er nok ganske lurt å kjøpe med en gang. Blir liksom litt kjedelig uten. Nok en gang, viktig med trenig i simulator.

                  Tomas
                  -----------------------------------------------
                  Tomas
                  Trondheim modellflyklubb
                  www.heltpropell.com

                  Comment


                  • #10
                    Fms simulator er jo gratis og duger til stikketrening i starten
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tyor
                      Nå kjenner ikke jeg MPX sine sendere og vet ikke hva det er snakk om her engang. men vil bare få anbefale denne. 404 billigere kan du nesten ikke komme unna tror jeg. den har de mest vanlige funksjoner så lenge du ikke skal ha helikopter.
                      Hvilke servoer er kompatible til denne mottakeren (Hitec, Futuba ????)
                      Liten høyvinget trainer - SC 15
                      ARC Beaver on floats - Saito 82
                      Goldberg Ultimate - OS 120

                      Comment


                      • #12
                        Enig med Tyor. Du trenger da radio og kabel.
                        -----------------------------------------------
                        Tomas
                        Trondheim modellflyklubb
                        www.heltpropell.com

                        Comment


                        • #13
                          Sjekk ut FMS sin simulator, gratis på nettet og funker helt ok.
                          kan bruke den uten radio også, men husk å sette rett oppset slik at det stemmer med en virkelig radio. Ellers trengs bare en kabel fra radioen og inn til pc-en.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by BigEz
                            Hvilke servoer er kompatible til denne mottakeren (Hitec, Futuba ????)
                            Problemet er at det er en standard på radio utsyr. dvs servoer går om hverandre osv. men har sett det før at det på slike pakke fly kan være laget utstyr som kunn går sammen med det som sitter i flyet og ikke passer sammen med noe annet utstyr. Men da må du nesten spørre der de har flyet. vil alikevell anbefale ett oppsett med en E-starter for eksempel er også enig i det flere har sagt her det er lettere og like greit å starte med ett fly med ballanseror med en gang. Men det er klart hvis du ikke har råd/vil bruke så mye panger i starten så er jo en av disse pakkene fine. vil da anbefale kyosho sin cub. som det også var en annen her som anbefalte. for den vet jeg at flyr ok i hvertfall. noe ikke alle disse ferdig flyene gjør. også er det vel kanskje større sjanse for at kyosho sitt utstyr er kompatibelt med andre, det er det jo bare å spørre i butikken om.

                            uansett hva du velger lykke til med en fantastisk hobby
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Jeg har en 3 Kanaler Cub fra CCLee som er i samme størelse. Har byttet ut orginalmottakeren med en 35Mhz Hitec mottaker. Servoene i dette flyet passet rett inn i Hitec mottakeren. Bruker Sanwa VG6000 som sender.
                              Cub`n er en av få fly i denne størelsen som faktisk flyr (av de jeg har prøvd). Pen å se på i lufta er den også synes jeg.
                              Det største problemet jeg har hatt er att det bør være nærmest vindstille for att jeg skal få flydd Cub`n.
                              Greit fly å lære de grunnleggende stikkebevegelsene med, men en trainer i .40 størelse er mer annvedelig synes jeg.
                              For de som ikke ønsker å svi av for mye penger på første modell, er det ofte en del brukt å få tak i til bra priser.404 - File or directory not found.
                              Har kjøpt mye brukt selv.

                              Cessnaknuseren
                              Bjørn Sandbæk
                              Cessnaknuseren
                              Bjørn Sandbæk

                              Dæ går litt mindre lim nå.

                              Comment

                              Working...
                              X