Announcement

Collapse
No announcement yet.

3 like ledninger fra motoren på min børsteløs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3 like ledninger fra motoren på min børsteløs

    Hvordan finner jeg ut hva som er hva? Det er en Apache motor
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    God kveld.

    Plugg de tre fra motoren inn i hver sin motpart fra regulator. Så må du sjekke om motoren spinner rett vei. Om den ikke spinner rett vei, trekker du ut to vilkårlig kontakter og stikker de inn motsatt av hvor de satt.

    Forståelig??

    pål
    Pål Kasnes

    Comment


    • #3
      Hei

      Gratulerer med din første børsteløse motor

      Det spiller ingen rolle, alle er samme greien, det kommer jo tre ledninger fra regulatoren også. Sp e det bare å koble sammen...hvis motoren går feil vei, så bytter du bare om på to av ledningene (samme hvilke)
      Sigve Haugsnes

      Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


      sigve.haugsnes.net
      www.youtube.com/bergenflyer

      Comment


      • #4
        Takker (Skal til mitt nye fly, En GWS P51D modell)

        Men hvorfor er det tre ledninger da? Er den ene til signal?
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Originally posted by spitmk16
          Takker (Skal til mitt nye fly, En GWS P51D modell)

          Men hvorfor er det tre ledninger da? Er den ene til signal?
          Regulatoren har to kraftige ledninger inn fra batteriet, to kraftige ut til motoren (tre om den er til børsteløs motorer), og der er tre ledninger (tynne) til mottaker. Disse har jeg i midlertid aldri sett uten uni kontakt (normal servo kontakt) på.
          Last edited by Vingemutteren; 16-12-05, 18:01.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            nei det er trefase vekselstrøm disse motorene går på, se den tegningen til høyre:

            http://www.aircraft-world.com/prod_d...ts/winding.jpg
            Sigve Haugsnes

            Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


            sigve.haugsnes.net
            www.youtube.com/bergenflyer

            Comment


            • #7
              Originally posted by Vingemutteren
              Regulatoren har to kraftige ledninger inn fra batteriet, to kraftige tut til motoren (tre om den er til børsteløs motorer), og der er tre ledninger (tynne) til mottaker. Disse har jeg i midlertid aldri sett uten uni kontakt (normal servo kontakt) på.
              hehe...les overskriften på tråden en gang til....
              Sigve Haugsnes

              Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


              sigve.haugsnes.net
              www.youtube.com/bergenflyer

              Comment


              • #8
                MAO så er det ett fett hvordan jeg kobler det, enten går den feil vei, eller så går den riktig. Kan ikke ødelegge motoren?
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                Comment


                • #9
                  Nei, den ødelegges ikke om den går feil veg. Bare bytte til den går riktig.

                  PS: Er ikke vekselstrøm (egentlig) men switcha DC... Her er det et definisjonsproblem ute og går. To kabler leverer spenning og den tredje "senser" på motoren, og det hele skifter hele tiden.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by joo
                    Nei, den ødelegges ikke om den går feil veg. Bare bytte til den går riktig.

                    PS: Er ikke vekselstrøm (egentlig) men switcha DC... Her er det et definisjonsproblem ute og går. To kabler leverer spenning og den tredje "senser" på motoren, og det hele skifter hele tiden.

                    ohh...intresangt...vet du om noen sider det finnes litt mer info om børsteløs teknologi?
                    Sigve Haugsnes

                    Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                    sigve.haugsnes.net
                    www.youtube.com/bergenflyer

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by joo
                      Nei, den ødelegges ikke om den går feil veg. Bare bytte til den går riktig.

                      PS: Er ikke vekselstrøm (egentlig) men switcha DC... Her er det et definisjonsproblem ute og går. To kabler leverer spenning og den tredje "senser" på motoren, og det hele skifter hele tiden.
                      Er vel riktig. men motoren er vel bygd og viklet som en tilsvarende trefset vekselstrøms otor. men der ligger de trefasen 120grader fra hverandre hele tiden så det trengs ikke noen regulator. men den har da bare ett turtall.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        hei...er det omtrent slik det virker i en børsteløs :

                        http://rs-hobbyimport.no/ ( se animasjon)
                        Sigve Haugsnes

                        Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                        sigve.haugsnes.net
                        www.youtube.com/bergenflyer

                        Comment


                        • #13
                          ja hvis du tenker deg at de to som lyser er de som har spenning til envær tid også bruker regulatoren den tredje ledningen til å føle når den skal bytte. Hvis jeg ikke tar helt feil så bytter den om 3 ganger pr. runde. det vil si at regulatoren må jobbe temmelig raskt på høye turtll
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by sigve
                            hehe...les overskriften på tråden en gang til....
                            Les det jeg har skrevet isteden for å pirke. Er det bare meg, eller står det ikke i klamme om den tredje ledningen til motoren? For å si det slik så skrev jeg det slik med vilje for å markere forskjellen på børste og børsteløse motorer for den som måtte komme over posten uten å vite om dette.
                            Jeg siterer meg selv: to kraftige ut til motoren (tre om den er til børsteløs motorer). videre skrev jeg: og der er tre ledninger (tynne) til mottaker. Som svar på spørsmålene han stilte.

                            Ikke for å være en sur gammel mann, men kansje det kan være lurt å lese igjennom andres poster og prøve å forstå de før en morer seg på andres bekostning. Det kan jo være litt leit om en får svar på tiltale og korreks.
                            Ahh, det var deiligt, nå er jeg i så meget bedre humør. Ingentig som får humøret raskere opp en en liten nedsabling til kvelds.
                            Takk til sigve som ga meg anledningen tl å slipe knivene litt.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Overskriften i første innlegg: "3 like ledninger fra motoren på min børsteløs"

                              Bare for å sable litt (i blinde) en tiili fredags kveld; snakk om ledningene fra motoren her Sånn helt i utgangspunktet... men hvor lenge vil en tråd være i nærheten av topic? Tviler på at der er mange temaer som fremdeles er på topic etter 3 svar på fora generelt. Men hvor hadde det blitt av diskusjonene om alt var dønn straight...?

                              Og så kjedelig å vite at man må sitte inne i helga og hvile sin nyopererte fot når der er gode værvarsler og LiPo`ene strutter av ampere
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X