Announcement

Collapse
No announcement yet.

Div. ang. mottakerbatteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Div. ang. mottakerbatteri

    Har et 4,8 V Ni-Cd 800 mAh mottakerbatteri som jeg mistenker står bak et uforklarlig krasj.

    1. Hvordan kan jeg sjekke om batteriet begynner å bli dårlig/utslitt (dvs. tar dårlig opp ladning, mister strøm fort)? Har kun et voltmeter til hjelp.
    2. Hvor lang ladetid må jeg regne med for å få full-ladet et 800 mAh betteri med en lader som gir 50 mAh ?
    3. Hvor får jeg kjøpt en enkel batteri-indikator for å montere i et lite fly ?
    4. Hvis jeg må kjøpe nytt mottakerbatteri, er det da noen fordel å kjøpe 6,0 V batteri istedenfor 4,8 V batteri ?
    5. Vil høyere mAh automatisk gi lengre flytid mellom hver lading, eller er det andre faktorer som også spiller inn ?

    Puh.....mange spørsmål, takknemlig for svar !
    Liten høyvinget trainer - SC 15
    ARC Beaver on floats - Saito 82
    Goldberg Ultimate - OS 120

  • #2
    1. Sett på last (kjent sådan) og se hvor lenge det holder.
    2. 800/50*1.4=22.4 timer
    4. Både og, du får raskere servoer, om de er laget for 6V, ikke absolutt alle er det.
    5. Ja høyere mah gir lengre flytid OM den extra vekten ikke gjør at du bruker mer strøm til et eller annet enn med det mindre batteriet.

    Om du måler hvilespenning når det er utladet og får noe mindre enn 3.2 volt så gjetter jeg på en dårlig celle i pakken.

    Gjetter på at du ikke har brukt computerlader og kanskje også har drevet å ladet det helt ut (f.eks. med lyspære e.l.) før du lader det opp?

    Overlading og overutlading kan ta knekken på pakker i likhet med høy alder.
    overutlading, dvs til mindre enn 0.8 volt/celle er ikke bra. Cellene i pakken har sjelden eksakt samme spenning, lader du helt ut med f.eks. lyspære så blir gjerne en eller flere reversert og dette liker de definitivt ikke.

    Comment


    • #3
      1.
      Hvis du bare har et digitalt voltmeter til disposisjon kan du kople det til et ledig servouttak på mottakeren, slå på sender og mottaker. Når du kjører alle stikkene kan du danne deg et bilde av batteriet ved å lese av variasjonene på voltmeteret. Det er lurt å sjekke bryteren mellom batteriet og mottakeren. Det er ofte feil på disse. Det beste er å kjøpe en lader med mulighet for å cycle batteriet. D.v.s lade opp, og lade ut noen ganger med riktig innstilt ladestrøm og belastningsstrøm. En skikkelig lader er en god investering.
      2.
      Det vil ta ca 25 timer fra tomt batteri. Regnestykket er 800 maH delt på 50 ma ganger 1.6 (ladefaktor for NiCad/NiMh. Noen bruker 1.4 som faktor)
      3.
      Volt-spy er tilgjengelig fra de fleste forhandlere. Den skal helst koples til et ledig servouttak på mottakeren.
      4.
      Da må du først sjekke at mottaker og servoer er spec. for 6 volts drift.
      5.
      Her er svaret ja. Men du bør vurdere en ny lader. 50 ma er ikke optimalt for å si det slik.

      Comment


      • #4
        Takker for svar. Foreløbig konklusjon er at jeg kan teste mottakerbatteriet med et voltmeter når det er utladet (og hvis jeg får mindre enn 3,2 V er det sannsynligvis noe galt).

        Nytt spørsmål: Hvor mye volt skal jeg ha på batteriet når det er fullladet (4,8....eller mer ?).

        En annen konklusjon er at jeg må kjøpe meg en "Volt-spy", og den måler i såfall hvor mye volt som "er igjen" på batteriet. Regner med det finnes noen med lysdioder som viser grønt/rødt, og andre med "tall-verdier". Hva anbefales, og hvor "lite" volt kan man ha igjen før det begynner å bli usikkert og fly ?

        Laderen jeg har er en "original" sende/mottaker-lader til Hitec Focus 6, tips om gode "flerfunksjonsladere" mottas med takk.
        Liten høyvinget trainer - SC 15
        ARC Beaver on floats - Saito 82
        Goldberg Ultimate - OS 120

        Comment


        • #5
          RX-batteri, funksjoner, sikkerhet

          RX-batteriet er på en måte livsnerven i et modellfly. Oppstår det tvil om batteriet er bruktbart lenger så er det beste rådet: kast det og kjøp et nytt. Dette dreier seg jo både om sikkerhet for flyet og ikke minst for mennesker som måtte være i nærheten. Støtter samtidig andres råd her: kjøp deg en brukbar lader - i dag får du en utmerket 12v digital multifunksjonslader fra kr. 799,- og oppover. Sannsynligvis en beskjeden investering i forhold til det du har lagt i hobbyen forøvrig!

          Comment


          • #6
            NiCd celler har vel normalt et sted rundt 1,28-1,29 volt fulladet så drøyt 5 volt bør du ha før du drar ut og flyr.

            Comment

            Working...
            X