Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kvalitet på ladere inkludert med radioer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kvalitet på ladere inkludert med radioer

    Jeg har en JR PCM 9X II som kom med en liten lader for både TX & RX. JR foreslår at første ladingen er på mellom 12 og 15 timer.

    Men er disse laderene 'sunne' for betteriene våre? Så vidt jeg vet så slår ikke laderen min seg av eller går på trickle lading når batteriet er fullt. Det er bare en rød LED som lyser rødt hele tiden uansett batteristatus.

    Jeg har også en Shcultze 330 lader for LiPo'er som har NiMh capability. Hadde det vært bedre for batteriene mine å bruke den, eller spiller det ingen rolle?

    Lazed, Dazed 'n Confused
    Are Barstad

  • #2
    hei.
    jeg ville klipt av ledningene på den laderen som fulgte med stikken og loddet bananstikker på dem for å bruke den på Shcultse laderen.
    eller kjøpt nye ladekabler.

    nå vet ikke hvordan lader det er som følger med stikken eller hvilket batteri som er i stikken, men hvis du har en bedre lader skader det sikkert ikke å bruke den tror Shcultze 330 laderen din er bedre for batteriene dine så lenge du bruker den riktig
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

    Comment


    • #3
      Laderene er sunne for batteriene i den forstand at de gir en liten, stabil ladestrøm som er helt ok for batteriene, men de krever at du avbryter ladingen etter en gitt tid.. (F.eks. 1500mAh batterier kan lades med 150mA i 10 timer.. 75mA i 20 timer etc..)

      Går du særlig over den fastsatte tiden, kan du, hvis du er uheldig, overlade batteriene og dermed ødelegge de..
      Så brukt med f.eks. et tidsur eller at du selv passer tiden så er de helt OK, men du bør ikke la den "ligge på" hele tiden...

      Bruk gjerne Shultzen.. Da har du full kontroll på det hele...!

      Sjekk med manualen til senderen din hvor høy ladestrøm du kan kjøre igjennom senderen dersom du ikke tar ut batteriene og lader de utenfor senderen.
      Til min egen EVO9 står det i manualen at 1.5A er MAX ladestrøm via senderen.. Regner med at det også står en maxverdi i manualen din..

      Comment


      • #4
        Hvilken diode for å lade TX?

        Hei.
        Jeg har hørt det skal gå ann å fjerne en diode på JR PCM 9X slik at det er mulig å bruke computerlader. For det som skjer nå er at ladderen ikke detekterer noe batteri tilkoblet. Er det noen som har en bra beskrivelse, eller evt bilde av denne (i)dioden, og hvor den sitter?
        Hans Idar Haldorsen
        Alta

        Sceadu Evo 50
        T-Rex 450 SE
        E-starter
        U Can Do 3D Elektro
        Great Planes Revolver 50

        Comment


        • #5
          hvis du åpner senderen også følger du kabelen fra ladekontakten til printet så vil det sansyneligvis sitte en lite diode der. som er en liten svart sak med to bein og en hvit/sølvfarget ring i ene enden. Grunnen til at den sitter der er for å hindre at senderen/batteriet ryker hvis det er byttet om + og - på ladepluggen. Det er sansyneligvis like enkelt å ta ut batteriet og lade det utenfor senderen. me du må da lage en plugg spm passer.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Jeg har nå aldri hørt om at noen har greid å overlade batteriene med den medfølgende laderen, tvert imot har jeg hørt om flere som har glemt at ting sto på lading i opptil en uke uten at noe ble skadet. Ikke dermed sagt at DET er anbefalt Det vil jo komme litt an på hva slags lader som følger med, men før i tiden så var disse på typisk 0,1C av batteriet og ment for "over natta" lading.

            Som det såvidt blir nevnt her så pleier det å sitte en diode mellom ladekontakten og batteriet i senderen, derfor må man ikke koble computerlader rett inn der!! Jeg vet om folk som har brent batteriene sine på den måten. Dioden hindrer nemlig laderen i å føle hva batterispenningen er, så den vil aldri kunne føle når batteriet er fullt og kjører dermed full strøm til røyken kommer ut. Verd å vite at noen sendere har denne elektronikken montert på selve batteripakka, f.eks Futaba 9Z tror jeg?

            Comment


            • #7
              Originally posted by pleym
              Jeg har nå aldri hørt om at noen har greid å overlade batteriene med den medfølgende laderen, tvert imot har jeg hørt om flere som har glemt at ting sto på lading i opptil en uke uten at noe ble skadet.
              NÅ har du hørt om det.. Jeg trashet batteriene på en 9C jeg hadde for noen år siden.. Den ble stående i 6 dager (ren forglemmelse)..
              Etter det så forsvant stort sett all kapasiteten på batteriene og den skrudde seg av etter ca. et kvarter. Selv om batteriene ble forsøkt cyclet etterpå, så ble de aldri bedre igjen...

              Comment


              • #8
                Jeg tok en vanlig plugg fra Clas O og satte bananstikk på denne og bruker den til å lade pakken i min JR radio da jeg ville ha den originale som back-up i de tilfeller jeg vil ha litt på radioen og de andre laderne er i drift. Behøvde ikke fjerne noen diode for å få den til å funke med min computerlader. Den tåler dog ikke at du skrur på radioen mens du lader. Men den lader og stopper etter normal tid.

                Ellers kan jeg vel legge til at jeg er i den uansvarlige sjansetagende gruppen som bruker batteriholder og 8 x 1800 mah NiMh fra Biltema i min sender og alltid har 1 eller 2 ekstra sett batterier parat.
                Men det hender jeg tar ut pakken av radioen og lader den direkte..

                Men husk, polariteten på JR er motsatt av de fleste andre...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by canuck
                  Jeg har en JR PCM 9X II som kom med en liten lader for både TX & RX. JR foreslår at første ladingen er på mellom 12 og 15 timer.

                  Men er disse laderene 'sunne' for betteriene våre? Så vidt jeg vet så slår ikke laderen min seg av eller går på trickle lading når batteriet er fullt. Det er bare en rød LED som lyser rødt hele tiden uansett batteristatus.

                  Jeg har også en Shcultze 330 lader for LiPo'er som har NiMh capability. Hadde det vært bedre for batteriene mine å bruke den, eller spiller det ingen rolle?

                  Lazed, Dazed 'n Confused
                  Disse veggladerne er vanligvis satt opp med +0,1 C, og vil neppe skade batteriene, selv ved flere døgns lading. Merk dog at de er tilpasset det utstyret de selges sammen med, slik at ved f.eks. en mindre eller større mottakerpakke, vil pakken enten kunne bli overladet, eller ikke ladet i det hele tatt.
                  Ulempen er imidlertid at de ikke vil vise om de virkelig klarer å lade batteriene eller ikke, det vil si ingen indikasjon på om batteriet virkelig er i stand til å ta lading.
                  Jeg tror det siste er årsak til mange krasj. Man har ladet over natten, og tror alt er vel, men den ødelagte cella i pakka sier laderen ikke noe om.
                  Jeg vil derfor sterkt anbefale å bruke din Shcultze, i det minste på mottakerpakken(e). Den vil umiddelbart indikere om noe er galt (ref min artikkel om irrede kontakter i MI nummer 5)! På senderen har du jo spenningsindikasjon, så den er lettere å følge med.
                  Uansett, ikke foreta bare hurtiglading, pakkene har ikke godt av det i lengden. Et kjempeprogram på ISL 330 er det som heter 0.1C, det foretar en kondisjonering av pakken, og skal gjerne stå på over natten.
                  Ellers er det greit å være obs på den sikringen eller dioden som sitter i senderen (som mange nevner). På min MC-19 skal det flyttes en brokopling (mener jeg å huske) for at laderen skal gjenkjenne batteripakka. Den er vel også satt opp med maks 1,5 A lading, men jeg lader sjelden på mer enn 1 A.
                  Det beste er å konsultere manualen din, eller forespørre forhandleren/importøren.
                  Mvh Terje Martinsen
                  leder Modellflyseksjonen/NLF
                  www.modellfly.info

                  Comment


                  • #10
                    Ok alfalfa, det er herved notert i hjernebarken

                    Tema95:
                    Jeg har samme radioen og driver og napper ut batteriet hver gang jeg skal lade. Jeg har hørt at man kan kjøpe en ny lademodul til radioen for å bruke computerlader, men mener du det er noe man kan gjøre med originale selv for å få det til? Fortell!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by pleym
                      Ok alfalfa, det er herved notert i hjernebarken

                      Tema95:
                      Jeg har samme radioen og driver og napper ut batteriet hver gang jeg skal lade. Jeg har hørt at man kan kjøpe en ny lademodul til radioen for å bruke computerlader, men mener du det er noe man kan gjøre med originale selv for å få det til? Fortell!
                      Vedlagt side 11 i manualen som forteller ALT om dette.
                      Det trenges ingen spesifikk modul.
                      Hvis du vil ha hele manualen på engelsk ligger den her: www.modellfly.info/downloads/mc19_GB.pdf
                      Attached Files
                      Mvh Terje Martinsen
                      leder Modellflyseksjonen/NLF
                      www.modellfly.info

                      Comment


                      • #12


                        Litt flaut at jeg ikke har sett det der, for jeg har jo lest den manualen et par ganger. Sånn kan det gå
                        Mange takk for tipset.

                        Comment


                        • #13
                          Et aldrisålite apropos til de som vurderer å koble bro over diodene i radioen sin.

                          Dioden(e) på inngangen har to funksjoner:
                          1) Beskytte radio (og batteri) imot tilkobling med feil polaritet
                          2) Beskytte radio (og batteri) imot kortslutning hvis fremmedlegemer kommer inn i ladepluggen.

                          Kobler du deg "rundt" dioden(e) må du være oppmerksom på hvor du har senderen din under transport, slik at ikke Murphy stikker en skrue, eller en skrutrekker, eller annet metall inn i ladepluggen din og kortslutter sender+batteri.

                          //Svein
                          Med forbehold om dårlige dager:

                          Svein Skogen

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by pleym


                            Litt flaut at jeg ikke har sett det der, for jeg har jo lest den manualen et par ganger. Sånn kan det gå
                            Mange takk for tipset.
                            Sånn er det, vi som jobber i databransjen pleier å si RTFM (read the f.... manual). For å leve etter eget utsagn begynner jeg derfor alltid med det skrevne ord. Har du forresten manualen på engelsk?
                            Men nå sitter vel dette i hjernebarken også.
                            Les også neste (forrige) post av sskogen, det er ikke tull det han sier der!
                            Mvh Terje Martinsen
                            leder Modellflyseksjonen/NLF
                            www.modellfly.info

                            Comment


                            • #15
                              Får vel komme med mine tanker om temaet.
                              Jeg bruker, og har i en årrekke brukt orginal ladere som følger med radio settene. Grunnen? Vel den er enkel, meget enkel. Laderen er med og er beregnet brut til radioen, samt at den lader med liten strøm og er så snill så snill mot pakkene. I tillegg bruker jeg timer på på disse laderne (en hundrings på claseren). Dette gjør at jeg har 15 timer med lading (55 og 65 mAh) over natten hvergang jeg skal fly. Batteriene i flyene mine er på ca 1000mAh, og tåler derfor mye lading med en slik liten lader. I tillegg cykler jeg pakkene en gang i blandt (1-2 ganger i året burde holde så lenge en ikke er i tvil om noe, samt litt hurtig lading når jeg har glemt å lade de fra kvelden før) på en komputer lader for å holde øye med kapasiteten og tilstanden på cellene. Så lenge det er snak om normale fly med normale oppsett, ser jeg ingen grunn til panikk med lading etc. Begynner pakkene å bli stort større enn 1000mAh, bør en etter mitt syn derimot alvorligt vurdere en lader som passer bedre til oppgaven.

                              Når det gjelder å tukle med innmaten i en sender, så vil jeg på generelt grunlag fraråde dette. Jeg selv har (riktig nok etter flere års feil fri bruk) brent opp 2 radioer pga feilkobling i strømtilførende plugg (ledninger som kortslutta), og så vidt jeg har skjønt det, ville ikke dette ha vært mulig om sperre diodene fortsatt hadde vært aktive i radioene. Kostet noen tusen det derre der gitt. Skal jeg hurtiglade sender batteriet mitt i dag (det hender jo), så tar jeg batteriet ut av senderen, og lader det direkte mot komputer laderen, uten å gå gjennom senderen (selv om det er muligt i min Evo). Dette er tryggest for senderen, og det er tryggest for batteri pakken.
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X