Announcement

Collapse
No announcement yet.

Canards

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Canards

    Hei jeg har nyanskaffet meg en rafale og den har canards.
    Det jeg lurer på er hvor mye utslag skal jeg ha på canardsen i forhold til høyderor?
    hvilken spesiell rolle har canardsen istede for mer utslag på høyderor?

    har hatt en tur med modellen med ALTFOR mye utslag etter jeg fikk hevet inn dual rate gikk pluggen og motoren dabbet av greide heldigvis å lande modellen flere hundre meter unna pheww, Det foregikk på stord flyplass så plass var det nok av .
    Oi en perfekt landing

  • #2
    Kanskje lurt å starte med lite utslag og heller øke etter hvert som man blir vant med modellen...
    Ettersom jeg har forstått er det vel helst ved lav hastighet den er mest nyttig, for å fly med høy nese..

    Er selv straks ferdig med en rookie II, og den er anbefalt med utslag 1.5 cm ned og 2 cm opp (på fremkanten av canardene) Etter man har flydd en stund kan man øke til 2.5 cm opp og ned.

    På rookie`n kan man faktisk bruke canardsene som luftbrems, ved å vippe de opp 80%.. Men det kommer jeg ikke til å prøve...

    Bra du fikk den hel ned igjen..
    Båt:
    Hydro m/CMB 90
    Twister m/mathe35ccm
    Jet:
    Skymaster F-18
    Rookie II
    Fly:
    ZEN 120og50
    Radio:
    Futaba3PK
    GraupnerMX22

    Comment


    • #3
      Hva slags Rafale er det du har? Hvis det er Philip Avonds sin har jeg manual til den så jeg kan sjekke hva det skal være.

      Comment


      • #4
        type rafale..

        Hehe vet ikke hvilken modell det er men har en liten video av den når jeg flyr dårlig filmet men du kan muligens se hvilken modell det er når jeg takser ..
        80% på canards wow etter min fornuft sier det meg high speed staal hehe..

        link til video : http://www.modellfly.us/main/Video/t...7/Default.aspx
        det er den øverste videoen begynner med ett par propellfly så kommer rafalen midt i..
        Oi en perfekt landing

        Comment


        • #5
          Kan noen gi en kort forklaring på hva canards er?
          Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
          Jesper Stærkær

          Comment


          • #6
            Canard: Vinge bak, stabilisator/høyderor foran.
            Det mest kjente canard-flyet må være flyet til Wilbur og Orville Wright...
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • #7
              Jeg tipper på at det der var en Philip Avonds Rafale A, og med den lakkeringen du hadde så var det antagelig den som stod til salgs på rcmarked for en stund siden?

              Fra manualen:

              Canard kan mixes sammen med høyderor men da kun i positiv retning. Dvs. kun opp-ror. Den skal bevege seg 20mm opp målt på fremkanten av canarden ved "high-rates", og 12mm på "low-rates".

              Forøvrig kan jeg jo nevne at hovedrorene skal bevege seg 27mm(16 lowrate) hver vei som høyderor og 15mm (9mm lowrate) hver vei som balanseror.

              Hvis du velger å la canarden stå i ro må du legge til 6mm (4mm lowrate) på hovedrorene som høyderor.

              Personlig så syntes jeg den er mer enn nok følsom på low-rates. Så har du mulighet for triple-rates så legg inn en modus med ennå mindre utslag.

              Hørtes forresten ut som motoren din gikk for lean. Det kan jo også være en sannsynlig årsak til at pluggen din røyk.

              mvh.
              Ole André
              Last edited by OAK; 21-12-05, 14:44.

              Comment


              • #8
                Takker i massevis stemmer det at det var den som stod på rcmarked bruker dual rate så jeg fikk ned utslagene men skal sjekke opp utslagene i forhold til de spec`a du ga meg
                har også lagt inn bryter for å koble ut canardsen pluss de er mixa med høyderor ja.
                Mulig blandingen var litt tynn men var ca 3min og 15sec ut på nåla da men skal gi mer ut neste gang.

                Det som gjorde at jeg ikke fikk ta flere turer den dagen var at armen på forgasseren knakk under neste oppstart og ga full trotle til jeg fikk stoppa fueltilførselen (gla det ikke skjedde i lufta) pheww
                pluss oringene til eksos overgangen røk 3 stk på en gang ? jaja er det mulig å kjøpe vanlige oringer på en maskinforetning eller trengs det spessielle oring for ekstremt stor varme?
                Oi en perfekt landing

                Comment


                • #9
                  Kan bruke vanlige o-ringer men ikke forvent at de varer mer enn en tur eller to (min erfaring). Du bør nok prøve å få tak i noen som tåler litt varme. De har sikkert dette hos en del maskinforretninger. Evt. kan du kjøpe av RcPartner J.F.Lie (www.modellracingfuel.com).

                  Jeg har også erfart at throttle-armen har knukket (i lufta). Dette kan også være forårsaket av at motoren gikk for magert, og at den derfor fortenner (tenningsbank), eller fortenner av annen årsak. Det blir vibrasjoner og armen knekker pga. materialtretthet. Lurt også å sette opp endepunktsjusteringen i radioen slik at throttle-armen ikke "butter" på full gass, men slik at det er igjen en liten millimeter å ta unna de vibrasjonene som blir.

                  Ole André

                  Comment


                  • #10
                    Har lagt inn epa ende punkt justering som du sier så har jeg sikkert en milimeter igjen for full bøtte i forgasseren, dette har ingen utslag i ytelse da alle motorer yter max med litt av tønna stengt (EGEN ERFARING MED RPM METER)
                    men takker for masse tips og engasjemang setter pris på det
                    ps: armen var med kule link og vire så alle forhåndsregler tatt for at tretthetsbrudd skullle ungås :/
                    Last edited by obelix; 22-12-05, 10:29.
                    Oi en perfekt landing

                    Comment

                    Working...
                    X