Announcement

Collapse
No announcement yet.

Små regulatorer som tåler >3s

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Små regulatorer som tåler >3s

    Noen som vet om små regulatorer (10-20A) som tåler flere enn 3s lipo? en 20A reg med 6s ville jo være et alternativ til en 40A 3s hvis motoren er viklet deretter, eller liten nok propell.
    Selvsagt ville regulatoren være uten bec. Men innebygget ubec hadde vært tøft
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.


    Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

  • #2
    Ukjent om 20A HV (High Voltage) ESC'r finnes til BL's (børsteløse) men jeg tror at markedet helst vil ha litt større ESC'r på det området.

    Kontronik Jazz serien har innebygget BEC som håndterer opp til 18celler/6S men den minste i serien er 40A. BEC'n har samme teknologi som du finner på S/UBEC.
    ----------------
    Haldor
    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

    Comment


    • #3
      Har selv kikket litt etter dette og funnet ut at skal man opp på 6S lipo så må man desverre opp på 40A esc.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Hmmm. Det burde jo være et marked for dette. Høyere spenning og dermed lavere strøm burde vel gi mindre bortbrent effekt i regulatoren og mindre tap i ledningene? Samtidig utvides mulighetene: 3s til lette fly med liten motor, og 6s til kraftigere saker. Og så har man større bruksområde for 3s pakkene sine uten å nødvendigvis investere i 6s pakker.
        Morten Myklebust.
        Yrke Fisker.


        Sky Raider MachI K.I.A.
        PT-20 K.I.A.
        Pibros Mk I, II & III K.I.A.
        Corsair 60 Lever trygt uten motor.

        Comment


        • #5
          Hva blir konsekvensen for "lette fly" når det gjelder totalvekt i denne problemstillingenn `? noen som har noen tanker rundt dette ?
          3 C lipo, xx amp ESC , motor med xx viklinger - 2 C lipo, xx amp ESC , motor med xx viklinger.

          -Exlex-
          ____________________
          : -Exlex-
          : Thor Arne Jensen
          :::::::::::::::::::::::::::

          [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

          Comment


          • #6
            vekt messig så må det vel være bedre med 2s i stedet for 3s. men skjønner tankegangen til MortenM at det er ett poeng i å få ned strømmen og heller a høyere spenning.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Originally posted by -Exlex-
              Hva blir konsekvensen for "lette fly" når det gjelder totalvekt i denne problemstillingenn `? noen som har noen tanker rundt dette ?
              3 C lipo, xx amp ESC , motor med xx viklinger - 2 C lipo, xx amp ESC , motor med xx viklinger.

              -Exlex-
              Tja, blir vel veeeldig små forskjeller i praksis.
              2s 1200mAh - 20A ESC - BlaBla 20Tmotor,
              mot 3s 900mAh -15A ESC - BlaBla 30Tmotor.

              Sistnevnte gir kansje etpar gram tyngre batteri, etpar gram lettere ESC og samme vekt på motor (20T tykk tråd mot 30T tynnere tråd). Sistnevnte gir kansje marginalt bedre effektivitet p.g.a. bittelitt mindre tap i ledningene.
              Morten Myklebust.
              Yrke Fisker.


              Sky Raider MachI K.I.A.
              PT-20 K.I.A.
              Pibros Mk I, II & III K.I.A.
              Corsair 60 Lever trygt uten motor.

              Comment


              • #8
                Om du trenger 100W så er det det samme om du får disse via 6S/5A eller 3S/10A såfremt motor/prop passer inn.

                Vektmessig så blir det akkurat det samme, 6S500mAh pakke vs 3S1000mAh (eller 3S2P500mAh) pakke - de vil alle gi akkurat samme flytid og veie like mye.

                De fleste "konsumladerene" har begrenset lademuligheter på større pakker, gjerne opp til 4-5S så da blir det for mange en naturlig grense allerede der.

                En 40A HV regulator koster betydelig mindre pr A enn en 20A HV ESC og markedet (brukerene) vil som regel ha mest for pengene og går gjerne opp det lille ekstra. Dermed blir markedet ganske lite for en liten HV ESC.
                ----------------
                Haldor
                ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tyor
                  vekt messig så må det vel være bedre med 2s i stedet for 3s.
                  Slett ikke, hvis du trenger X watt så må du ved 2S bruke en større (mAh) pakke enn hva du trenger for 3S'n for å oppnå XW.

                  Si du vil ha 100W og belaster LiPo'n med 10C max.
                  100W/2S = 14.3A som vil si at du trenger 2S1430mAh pakke
                  100W/3S = 9,52A som => 3S952mAh pakke

                  Så hvis en antar at 1S1000mAh veier 25g så vil både 2S og 3S veie 71g, gi samme flytid (6min). (xS x Ah x 25g=pakkevekt)

                  Den eneste forskjellen mellom 2S og 3S her blir den totale effektiviteten i systemet. (motor/prop/ledninger/ESC)
                  ----------------
                  Haldor
                  ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                  Comment


                  • #10
                    Skjønner var jeg som tenkte feil Veldig intresant tema dette. men virker som begrensningen ligger i esc´ene som blir produsert.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Haldor

                      En 40A HV regulator koster betydelig mindre pr A enn en 20A HV ESC og markedet (brukerene) vil som regel ha mest for pengene og går gjerne opp det lille ekstra. Dermed blir markedet ganske lite for en liten HV ESC.
                      Joda, men litt av poenget var at hvis man fikk en 20A 6s ESC til samme pris som en 40A 3s, så hadde 6s'en hatt et større bruksområde. Samtidig som den kansje hadde vært litt lettere. Og da ville de jo kostet det samme pr. W.
                      Morten Myklebust.
                      Yrke Fisker.


                      Sky Raider MachI K.I.A.
                      PT-20 K.I.A.
                      Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                      Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by tyor
                        Skjønner var jeg som tenkte feil Veldig intresant tema dette. men virker som begrensningen ligger i esc´ene som blir produsert.
                        Ja det virker som det er der skoen trykker.
                        Trenger kansje rimeligere og raskere effekt-kretser som tåler høy spenning.
                        Morten Myklebust.
                        Yrke Fisker.


                        Sky Raider MachI K.I.A.
                        PT-20 K.I.A.
                        Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                        Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by MortenM
                          Joda, men litt av poenget var at hvis man fikk en 20A 6s ESC til samme pris som en 40A 3s, så hadde 6s'en hatt et større bruksområde. Samtidig som den kansje hadde vært litt lettere. Og da ville de jo kostet det samme pr. W.
                          Skjønner tankegangen men pga HV kretsene så kommer 20A/6S til å koste mer enn 40A/3S. Og siden markedet bestemmer så blir det produsert deretter. Området du definerer er en ganske smal nisje i ett allerede smalt marked Det er ikke mye penger der å hente for produsentene så derfor blir det heller ikke produsert.

                          Det er nå min påstand da

                          Ha en god jul
                          Haldor
                          ----------------
                          Haldor
                          ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Haldor
                            Skjønner tankegangen men pga HV kretsene så kommer 20A/6S til å koste mer enn 40A/3S. Og siden markedet bestemmer så blir det produsert deretter. Området du definerer er en ganske smal nisje i ett allerede smalt marked Det er ikke mye penger der å hente for produsentene så derfor blir det heller ikke produsert.

                            Det er nå min påstand da

                            Ha en god jul
                            Haldor
                            Jo det har du helt sikkert rett i at de blir dyrere. Men det hadde nå vært morsomt lell.
                            At markedet er så smalt vet jeg nå ikke helt. Det er kansje ikke så veldig utbredt ennå, men jeg tror det er i kraftig vekst på bekostning av glow.

                            Gledelig jul til deg og dine
                            Morten Myklebust.
                            Yrke Fisker.


                            Sky Raider MachI K.I.A.
                            PT-20 K.I.A.
                            Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                            Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by MortenM
                              Jo det har du helt sikkert rett i at de blir dyrere. Men det hadde nå vært morsomt lell.
                              At markedet er så smalt vet jeg nå ikke helt. Det er kansje ikke så veldig utbredt ennå, men jeg tror det er i kraftig vekst på bekostning av glow.

                              Gledelig jul til deg og dine
                              Det tror jeg du har rett i. De siste flyene har faktisk vært el, og det neste blir el. I tillegg så vurderer jeg for første gang seriøst ett EL trainer fly i 40 size eller kansje en MPX Magister. Blir nesten litt sjokert når jeg tenker over det faktum at jeg nå for føste gang plaserer El drift som ett bedre alternativ en glow i mange samenhenger, og jeg snakker da om 40 size fly. Ikke nok med det, bare mens jeg sitter her og skriver dette så blir El utstyret bedre og billigere.

                              Det er dog en ting jeg lurer på, hva er egentlig gevinsten med å gå opp i 6S kontra 3S ved så lave strømtrekk som 20A?
                              Jeg ser ikke noen spesiele fordeler på vekt, ei heller med ytelse.
                              Hva skjer foresten på så små motorer med som vi snakker om her med 6S. Blir ikke turtallet på motorene svinaktigt høyt, slik at de enten må gires ned eller bruke mindre propeller? Og med mindre propeller minsker vel effektiviteten en del?

                              jeg er dessverre ikke nok inne i dette, men jeg ser liksom ikke helt vinningen (rent bortsett fra at det kan være praktisk for enkelte, men dog ikke for den gemene hop for å si det slik).
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X