Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo, første tiltak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipo, første tiltak

    Hei

    Har kjøpt et flightpower Evo20 3s1p 1800mAh batteri til bruk i mitt nye t-rex 450se.

    Har lest mye rundt omkring vedr. behandling av nye batterier. Noen anbefaler å lade ut til 3,1V/celle før oppladning 1/4C. Deretter 1/2C, 3/4C og så 1C de tre neste gangene.

    Gjelder dette også for nye batterier som evo20, eller følger det annen behandling av batterier med høyt strømuttak (som 20C i dette tilfellet)?

    Noen som har en enkel og oversiktlig fremgang for nye batterier av denne typen?
    R

  • #2
    Er vel det samme, men joo nevnte at han ikke ladet disse bateriene (20C) ut mere enn til ca 3,2-3,3V.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Originally posted by rogerer
      Hei

      Har kjøpt et flightpower Evo20 3s1p 1800mAh batteri til bruk i mitt nye t-rex 450se.

      Har lest mye rundt omkring vedr. behandling av nye batterier. Noen anbefaler å lade ut til 3,1V/celle før oppladning 1/4C. Deretter 1/2C, 3/4C og så 1C de tre neste gangene.

      Gjelder dette også for nye batterier som evo20, eller følger det annen behandling av batterier med høyt strømuttak (som 20C i dette tilfellet)?

      Noen som har en enkel og oversiktlig fremgang for nye batterier av denne typen?
      Har du sjekket hjemmesiden til FP?
      Fordi FP tidligere har anbefalt "innkjøring" av sine (nye) batterier vil jeg tro at de har lagt ut info på sidene sine om Evo20 serien.
      Med unntak av FP og Apogee er det så langt jeg vet ingen andre som legger stor vekt på innkjøring av nye lipo.
      Det er definitivt ingen ulempe å gjøre som du antyder.

      Jeg vil vel også tro at du har dimensjonert oppsettet ditt slik at du ikke drar 20C kontinuerlig - da vil du ha omlag 3 minutter flytid. Hvis oppsettet ditt er slik at du har behov for 10-12C ved "vanlig operasjon" men trekker 20C i "spissene", ja så vil nok disse batteriene oppleves som om de har mere "punch" som en følge av at de klarer å holde høyere batterispenning under last. Se opp for varmgang. IKKE mere enn 55 grader spør du meg.

      Lykke til.

      Comment


      • #4
        En Rex pleier vel å hovre rundt 7-8A og ha max et sted rundt 17-22A så du burde ha god margin.
        Hadde jeg vært deg hadde jeg inverstert i en LiPo alarm som sier fra når batterispenningen kommer til en satt verdi og 3.2V er vel det anbefalte.

        Customidea har en som ser ut til å funke fint.

        Du skader i allefall ikke batteriene med en innkjøring og har du en brukbar lader så vil du jo også se om de faktisk har den oppgitte kapasitet.

        Comment


        • #5
          Gratulerer med topp LiPo rogerer

          Det jeg oversatte (laaang artikkel) er FP sin skrift, dog releaset før 3. gererasjon kom på markedet.

          Med fare for å dra i gang en unødig heftig diskusjon tar jeg sjansen på å gjengi litt av det jeg har lest meg til i tester der beta-testere kjører sakene over tid og også det som erfarne LiPo-freaker sier:

          - Ja, man reduserer levetiden/antall cykler på LiPo om man lader dem helt ned (3V). Er visstnok mer kritisk på siste generasjon enn det var for et par år siden. Derfor er det en grei praksis å legge inn litt mer margin, altså ikke gå helt ned til 3 Volt/celle men stoppe rundt 3,2-3,3. Flere tester viser at man reduserer antall cykler fra 150-200 og ned til ca. 50-60 ved å tøye grensene.

          - Leser at "pattern-folket" dimensjonerer pakkene slik at dem ikke bruker mer enn ca. 70% av kapasiteten når dem flyr et komplett program. Sikkerhetsmargin for batteriet og minst mulig vekt.

          - De første praktiske testene av EVO20 er gjort av en dreven person i Sverige. Woww var konklusjonen Og ja: dem leverer 20C konstant uten å bli farlig varme...

          - Som Per K sier: Legg gjerne inn litt marginer, ikke forvent at sakene lever lenge ved 20C last hele tiden. Er mer sære brukere som har behov for disse ekstreme lastene, som hotliner-gutta og el-seilere som kjører motoren i 10 sekunder av gangen.

          Og visst: jeg er misunnelig siden jeg ennå ikke har fått mine store EVO-pakker i hus
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Takk for fine svar.

            Noe av det jeg lurte på var nå ved første opplading: Bør jeg lade UT batteriet til ~3,2V/celle før jeg lader det første gangen (altså at det er slik for de nye evo20-batteriene også)?
            R

            Comment


            • #7
              Med fare for kjæft her da jeg ikke har så stor peiling på det. Men batteriene kommer vel halveis oppladet fra fabrikk og jeg ville da ladet det opp først og så tappet det ut igjen. Og lad det pent de første gangene slik du beskrev i første post
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Originally posted by tyor
                Med fare for kjæft her da jeg ikke har så stor peiling på det. Men batteriene kommer vel halveis oppladet fra fabrikk og jeg ville da ladet det opp først og så tappet det ut igjen. Og lad det pent de første gangene slik du beskrev i første post
                Støttet. Lad det forsiktigt opp og fortsett med det du alerede har beskrevet.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment

                Working...
                X