Announcement

Collapse
No announcement yet.

gyro ms44

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • gyro ms44

    heisann

    er det noen her som har peiling på kordan man reverserer denne gyroen?
    der finst jo ingen switch på den
    virker som den skal stå en eller anna vei, merkelig gyro men er til å bli skikkelig irritert over

  • #2
    Du reverserer den ved å snurre den 180 grader, ikke verre. Den skal monteres med teksten rett vei eller oppned
    Morten Smøraas

    Comment


    • #3
      oki
      har vel prøvd alle mulige slags retninger med det spinner like fort also.
      du har ikke et bilde av kor det skal vere
      "skrifta rett vei" kommer vel litt an på kor du ser det fra

      Comment


      • #4
        Du har et symbol på hver kortside som en sirkel med piler i hver retning. Disse er rotasjonsretningen på gyroen og altså topp/bunn. På bildet her: nesail.com , grei artikkel å lese gjennom og , står den rett vei, skal du reversere så snur du gyroen så merkelappen blir stående oppned.
        Håper dette gir litt mening

        Comment


        • #5
          ja det hjalp det,fikk reversert gyroen. så da skullen en jo tro at det virket okså,men alltid et men

          når gyroen står i hh mode så holder den halen og kan gi gass uten at det vrir seg men da har eg okså berre sving til ene siden, sikert p.g.a at den har maks utslag for å kompansere.
          da får eg gyroen til å reagere, men når eg har den i vanlig mode så virker halen som den skal og halerotoren går tilbake i null stille, men da virker gyroen helt død.

          hva gjør eg galt da?
          når eg kjører 100 prosent på gyroen fra stikka får eg den i det hold mode men når eg går under 50 prosent så kommer eg i det vanlige mode der eg må holde halen igjenn under gasspådrag helt til der er ikke mere å holde i gjenn
          hva er det eg gjør galdt med gyroen,har virkelig pønsket lenge på det

          Comment


          • #6
            Det første du kan se etter er at revo-miksen er riktig justert i normalmode, den skal slås av i hh-mode. I hh vil ikke servoen sentrere seg selv om du stopper å rotere heliet, heller ikke når du bruker stikka. Servoen bare stopper når du sentrerer stikka. For meg virka det helt merkelig men det funker helt fint når du får justert inn alt sammen.
            Jeg satte opp gainen til ca 25% og justerte til alt funka i normalmodus før jeg la inn en flyfase til hvor jeg har ca 75% (50% hh) og ingen revomiks. Hvis jeg skal bruke hh så må gyroen stå i den modusen når jeg setter på strøm, hvis ikke vil halen rotere. Da kan jeg skifte fra hh til normal og tilbake, hvorfor det er sånn aner jeg ikke.

            Comment


            • #7
              Går halerotoren rett vei? (Bladene opp langs bommen)
              Om den står i rate/normal, er da halepitchsleiden sånn omtrent sentrert?
              Har bladene da litt pitch slik at halen vil gå venstre (Du har rotoren på høyre side sett bakfra regner jeg med)
              Er linkene satt på rett side? (Vanligvis leading edge av bladet)
              Har du lavt rotorturtall? (Mye pitch?)

              Maks utslag ved hovring høres ut som du har for mye pitch og for lite throttle om det er mulig på ditt oppsett eller at noe av oppsettet er feil så du har pitch i feil retning ved oppstart.

              Du har selvfølgelig sentrert trimmen på ror?

              Ah, nå vet jeg ikke hvilken radio du bruker men du vet at det ofte er slik at 0% gain = 100% i rate/normal og 100%=100% i HH. 50% er da 0.
              dvs har du satt den til 45% så har du altså 10% i rate/normal hvilket er lite.

              Gyro gain i slike tilfeller for rate (Satt verdi 0-49%) : (50-satt verdi)x2
              for HH (Satt verdi 51-100%) : (Satt verdi - 50)x2

              Dvs satt så radioen viser 45% gir: (50-45)x2=10%
              Om radioen viser 25% gir det: (50-25)x2=50%
              Og tilsvarende i HH, sattt verdi 80% gir: (80-50)x2=60%

              Det var kanskje opplagt og kjent?


              Det er lurt å konse på normal/rate først og se til at du kan hovre maskinen uten at den dreier i rate/normal uten trim. Juster lengden på staget eller flytt servoen for å justere (Du har ikke sagt hvilket heli tror jeg og jeg husker ikke hva du har...)
              Last edited by Tintin; 04-01-06, 06:51.

              Comment


              • #8
                kan jo liste opp deg har gjort da;

                det er forøvrig et T-rex ja med hitec radioutstyr (eclipse sender)
                har sjekket halerotorbladene det står opp langs bommen ja.
                og bladene står temmlig sentrert midt på hale pitchsleiden.
                linkene bak ser bra ut og det er bra med utslag til begge sider.
                limit på gyro er satt til 75% og gainen på gyroen står vel på 50%
                det er ikke noe trim til noen av sidene
                det er heller ikke satt opp noe rvm. miks.

                throttel kurven er satt til 0,30,65,85,100
                pitch kurven er 50,69,83,93,100

                fant det på trex-tuning.det hovrer på litt over halv gass da vis eg ruser det litt fort opp og ned.

                når det gjelder senderen så er gyroen stilt på 25%
                mens gyroen på heliet står på ca 50%.

                skal gå over å fin justere litt på heliet men det er dei hovud innstillingene,
                det rotere ikke så fort som det har gjort før men alt for mye enda til å klare å hovre skikkelig.

                burde gain på gyroen stilt høgre, tviler egentlig på at det er det som gjør det.
                når den står låst (Hh) så henger halen fint med da er vel egentlig problemet at eg ikke får svinge til ene siden for da drar slideren seg helt ut

                men takker for svarene eg har fått

                Comment


                • #9
                  Så lenge du har koblet til en ledning for å stille gyro fra radion skal det ikke spille noen rolle hvilken gain gyroen står på.

                  Når du sier roterer ikke så fort, betyr det at vi nå snakker om at det drifter sakte rundt?

                  Du svarte ikke på om du har linkene på leading eller trailing edge av halerotorbladet, dette er vesentlig og det er mange som har satt dette feil. Dette vil føre til at man ikke får nok kraft i en retning.

                  Er gyroverdien din satt til 25% eller er det dette du har på skjermen? (25% gain er lavt og jeg skulle tro ganske god drifting er normalt i rate/normal med 25%, om du mener skjermen viser 25% der maks er på 0 og 100% på 49% så har du faktisk gain 50% og det burde holde)

                  Hvordan justerer du? (Kanal? EPA/ATV? Gyrogain?)
                  Hvilken kanal er gyroens enkle ledning koblet til? 5 eller 7?

                  Er det en XL med 420 motoren (3200 kv) du har? Hva slags batteri?
                  Jeg har brukt Trextuning sine kurver som utgangspunkt men syns de ga for lavt rotorturtall, høyere rotorturtall og mindre pitch gir bedre halekontroll.

                  Du prater bare om 1 gyrogain innstilling, du har 2, en i HH og en i rate?
                  Hva har du i HH?
                  Er det i rate du har 25%?
                  Attached Files
                  Last edited by Tintin; 05-01-06, 08:29.

                  Comment


                  • #10
                    Hei igjen.
                    Hvis du justerer gain fra senderen fungerer potmeteret som delay setting. Sett den til 0% til å begynne med. Husk at du også trenger en rimelig kjapp servo i hh mode. Helst 0,09s el. mindre.
                    Justerer du innstillinger på gyroen må du slå den av og på igjen før endringene trer i kraft. Vent 5 sek. før du rører helikopteret så gyroen får initialisert seg.
                    Husk også å sette limiten før du gjør noe annet i hh mode.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Per
                      Husk at du også trenger en rimelig kjapp servo i hh mode. Helst 0,09s el. mindre.
                      Dette gjelder i så fall kun denne gyroen, det gjelder ikke for Rexen generellt.
                      De mest vanlige (hale)servoene til bruk i en Rex har som følger:

                      HS56 - 0.12 - http://www2.towerhobbies.com
                      HS55 - 0.17 - http://www2.towerhobbies.com
                      HS50 - 0.09 - http://www2.towerhobbies.com
                      HS81 - 0.11 - http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...&I=LXN676&P=ML
                      S9650 (dig) - 0.14 - Brukes av f.eks. Jason Krause
                      W084 - 0.12 - http://www.celtic-griffin.com/
                      W060 - 0.11 - http://www.celtic-griffin.com/
                      94761Z (dig) - 0.15 - nesail.com

                      Comment


                      • #12
                        Det gjelder gyroen ja, har ikke kjennskap til TRex. MS har oppgitt 0,09s som maks og det er også poengtert på forskjellige forum jeg har lest gjennom.
                        Nå skal det sies at jeg har Hornet og det er den jeg har lest mest om. Det er kanskje forskjell på heliene, men det må noen med mer peiling enn meg svare på... eneste jeg vet er at TRexen er større og dermed sikkert roligere og stabilere også.

                        Comment


                        • #13
                          I så fall er haleservomarkedet svært snevert for denne gyroen dessverre.
                          Men det burde løse seg ved å ha delay....

                          Men...

                          It is strongly recommended to use a high speed rudder servo, we suggest a transit speed of 0.09sec/60° rated on 4.8volts.
                          Betyr vel ikke akkurat max 0.09...
                          Last edited by Tintin; 05-01-06, 14:42.

                          Comment


                          • #14
                            Ja. Jeg bruker hs-50 og det fungerer på Horneten. Får ikke satt opp gainen til mer enn ca. 40% i hh men nå har jeg en del slark i overføringen baki der. Det blir nok bedre når jeg får på litt bling baki der.

                            Comment


                            • #15
                              Husk at det er svært mye som påvirker hvor mye gain du kan bruke, langt fra bare slark. For tight er et vel så stort problem, vibrasjoner, link montert for langt ut på servoarm, rotorhastighet etc etc

                              Comment

                              Working...
                              X