Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kva slags heli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kva slags heli?

    Eg har eit par spørsmål om modellhelikopter som eg håpar nokon kan svara på. Eg har lurt på å kjøpa meg eit lite elektrohelikopter til å trena med. Har aldri hatt noko helikopter før. Har sett på følgjande heli:
    - Caliber ep m24 (Kyosho)
    - Twister Elektro komplett (1990,- på Martinsen hobbyservice)
    - TWISTER CP V2 (RTF) HELI

    Er det nokon her som har nokon erfaring med nokon av desse helikoptra?

  • #2
    Har prøvd Twister FP og M24, ville anbefalt Twister FP. Billigere innkjøp, billigere deler, og jeg synes den flyr bedre. Tror ikke du vil bli misfornøyd med den. Fellesnevneren for begge er at de tåler mye mer enn CP2, og er lettere og sette opp. Skulle jeg kjøpt ett nytt helikopter ville jeg valgt Twister, ikke CP2.
    Morten Smøraas

    Comment


    • #3
      Har ikke erfaring med noen av disse, men jeg kjøpte en E-sky Honey Bee FP (RTF) på elefun.no til 1495,- for å fly innendørs. Siden finnes ikke Honey Bee (RTF)&kategoriID=24
      Dette er tilnærmet likt Twister FP. Tok det ut av esken ladet batteriet og hovret uten å justere noe som helst. (kan hovre fra før av, har også en T-Rex).

      Uansett hva du skulle kjøpe, kjøp med et treningsunderstell. Dette vil spare deg mange deler, selv om disse FP helikopterene tåler mye juling.
      Last edited by Mr_Nils; 08-01-06, 03:39.
      Nils

      Comment


      • #4
        Er du helt grønn på dette(som meg),er Twister Bell 47(ca.2000,- eller Lama(ca.1400,-) supre å komme i gang med(men kan forsikre at du blir klam i henda her også),svært lette å hovre og tåler en liten trøkk.Har vært borti det som er av trær,busker,tørkestativ,gjerde osv uten at det har kostet no særlig.Har nettop kjøpt en Twister CP V2(min lokale hobbybutikk mente dette var en modell til skrittet videre fra det enkleste.Om han snakker sant),som jeg skal i gang med nå.Lader opp til å få nok nerver til å få fuel-maskinen i lufta.

        Comment


        • #5
          Har Lama (billigst i Norge er Nakshop), Twister (mitt forste) og 2 Trex.
          Saann i etterkant vil jeg si dropp Twister nivaa.
          Lamaen er morsom i stua, ok det er begrenset hva du larer men det er det trolig paa en Twister ogsa.
          Om okonomien tilsier begynn med det billigste sa hadde jeg holdt en knapp pa Lama og saa en Rex eller andre i den storrelsen senere og fyll pa med sim.
          Lama radioen kan desverre ikke brukes paa sim, ingen steder aa koble til.

          Kyosho er for dyrt, generellt. Elefun er bra og billig. Nakshop kanskje billigere paa disse smaa.

          Comment


          • #6
            For en gangs skyld må jeg si meg enig med tintin (en gang må være den første). Og jeg kan tilføye at de horrible prisene til Kyosho også påvirker de større modellene deres. Terskelen for at det lønner seg med "det dyre crashkitet" er generellt LAV på Kyosho.

            //Svein
            Med forbehold om dårlige dager:

            Svein Skogen

            Comment


            • #7
              Har en dragonfly og det er mitt første heli.(er vel det samme som en twister tror jeg) har hatt det veldig mye morsomt med det uten at det har ruinert meg. Det har gått to sett rotorblader en halerotor og noen sv overføringene i makanikken, har vel til nå brukt 300-400kr i deler og det er da snakk om bla flydd rett inn i en låvevegg hehe. og med tanke på at du får komplett pakke med sender og alt til 700-800kr på qxl så synes jeg det er en god start maskin. Er redd for at en slik lama fort kan bli litt vel kjedelig, uten at jeg har prøvd den. Neste skritt blir vel enten en t-rex eller fuel heli har ikke bestemt meg enda. men har ett kyosho60 på hand med servoer motor og gyro til 4000kr og det er nesten ikke brukt
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Ja Lama mestrer man fort (om det er når det blir kjedelig) etter å ha flydd Twister/Rex før jeg kjøpte den så var det ikke akkurat noe problem å fly rett ut av boksen. Ladet ikke en gang batteri, plugget i, satte medfølgende AA i radioen og fløy. Morer meg forsatt i stua fra godstolen.

                Walkera har et svært tvilsomt rykte og bør være billig. Mange som har erfart svært dårlig elektronikk. Esky/Twister elektronikken er ok men ikke noe mer. Ikke forvent Futuba ytelser av et heli som komplett med radio koster det samme som en gyro til et annet heli.

                Skal du inn på Twisternivå så hadde jeg valgt et CP selvom det krever at man setter seg litt mer inn i saker og ting enn FP.

                Comment


                • #9
                  Igjen er jeg enig med tintin om å velge CP. Med noen forbehold.

                  Et helikopter med collective pitch er nødvendigvis mer komplekst (fler deler!) enn et med fixed pitch, og følgelig er det mer som kan "gå istykker" i rotorhodet. For en total nybegynner er dette effektivt det samme som "dyrere i drift", fordi man nesten må regne med å komme i "nærkontakt" med bakken ganske ofte i begynnelsen.

                  Når dette er sagt, bør man også huske på at et CP-helikopter gjerne også har høyere turtall på rotoren, noe som fører til

                  -Raskere respons
                  -Høyere stabilitet
                  -Mer skader når man crasher.

                  Som man ser, del 1 og 2 er positive, mens del 3 ikke er fullt så morsom. Jeg ville anbefalt deg å skaffe et FP-helikopter for å lære å hovre, og begynt å spare penger til et CP-helikopter mens du lærte deg å mestre det første.

                  Bare husk på én ting: Innendørs mikroelektriske helikoptere ER netopp det. innendørs er nøkkelordet her. Så små helikoptere som twisteren er ikke laget for å tåle noe særlig med vind. Og siden FP-helikopterne har lav rotorhastighet, tåler de ENDA mindre vind. Iløpet av 2005 tror jeg det var vindstille nok for en "total nybegynder" med mikroelektrisk FP-heli én gang, eller noe slikt. Så tenk på om du har plass nok til å trene innendørs, for det å fly heli er snakk om trening, trening, og litt mere trening. Kan hende at det beste elektriske heliet for deg ville vært en simulator (i første omgang), og å skaffe seg noe litt større (som en t-rex?) når du har trent frem til sommeren? Simulatoren har den fordelen at du ikke trenger reservedeler når du crasher. :P

                  //Svein
                  Med forbehold om dårlige dager:

                  Svein Skogen

                  Comment


                  • #10
                    For en som meg som får utslett av simulatorer må jeg nok si meg ening med Svein, simulator virker og sparer deg mye kostnader.

                    Selv FMS som er gratis er stor hjelp, særlig i starten da basic stikketrening er det essensielle.

                    Comment

                    Working...
                    X