Announcement

Collapse
No announcement yet.

SebArt Challenger S

Collapse
X
Collapse
 

  • SebArt Challenger S

    SebArt sin depron serie med fire fly over samme lest er visstnok veldig populær. Mange har en, har hatt en eller har lyst på en. Jeg var så heldig at jeg fikk tak i den siste RCPro hadde inne av Challenger S i sommer. Modellene er ute av produksjon, så der er bare restlagre igjen å finne.



    Innendørssesongen er akkurat begynt i Tromsø. Har hatt en SebArt Challenger S liggende et par måneder. Dette er en erstatning for min LieRider som gikk litt hardt i bakken i sommer. Skaden var av en sånn art at jeg (foreløpig) ikke har planlagt noen reparasjon av denne. Planen er å benytte motor, regulator og batteriene fra LieRideren i Challengeren. Servoene blir stående i LieRideren i tilfelle en reparasjon blir gjennomført.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1216_640x480_cropped.JPG
Views:	1
Size:	143.0 KB
ID:	675838
    Alle fire modellene avbildet.


    Challenger S ble bestilt fra RCPro. Det er en modell i en serie på fire dobbeltdekkere bygget rundt samme kropp. Forskjellen på de fire er forskjellig utseende på vingene og forskjellig fargeskjema. Det var dessverre den siste Challenger S de hadde. Produksjonen av modellene er visstnok stanset, noe som er synd da disse sies å fly veldig bra.

    Esken viser alle fire modellene i serien. Jeg synes uten tvil at den røde Challenger S er den fineste av de fire.


    SPESIFIKASJONER

    Produsent: SebArt
    Motor: Hyperion ZS 2205 (AXI 2217/16 Gold Line)
    Modell: Challenger S Servoer: 3(4)xJR DS290G, 1xHitec HS-45HB
    Produsent link: SebArt
    ESC: Waypoint 10A (Castle Creations Phoenix 25)
    Vingespenn: 86 cm
    Batteri: (2x)JackPower 3S 600MAh 25C
    Lengde: 90 cm
    Radio: Futaba 12FG
    Vekt: ca. 500g
    Mottager: Futaba R6106HFC
    Forhandler: RCPro
    Pris fly: 765,-
    I parantes vises oppsettet som det ble til slutt.


    INNHOLD I ESKE

    Innholdet i esken er godt pakket i bobleplast og plastposer. Ingenting var skadet som seg hør og bør ved ankomst.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1218_640x480_cropped.JPG
Views:	1
Size:	119.2 KB
ID:	675839
    Innholdet er godt pakket.


    Modellen består av veldig få deler. Det er da kroppen, to vinger med ferdig hengslet ror. Stab med halve roret hengslet og andre rorhalvdel med ferdig innlimt CA hengsler. Sideror med CA hengsler, avstandsstykker som festes mellom vingehalvdelene, understell med pyntedepron og to hjulkåper. I tillegg følger det med hjul, en liten pose med skruer, rorhorn, hurtigfeste av roroverføring på rorhorn, to karbonstenger og tre støtstenger. Og til slutt en canopy.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1221_640x480.JPG
Views:	1
Size:	269.0 KB
ID:	675840
    Totalt 10 deler av depron som skal monteres.


    All depron er 3mm tykk og lakkert rød på de rette plassene. Undersiden av vingene er hvite. Hvis jeg ikke husker feil, var det totalt 10 deler av depron i byggesettet. Ikke spesielt mye å gjøre altså.


    Montering av servoer


    Første steg av monteringen tok for seg montering av servoer. Som nevnt tidligere, ble det benyttet tre digitale JR DS290G servoer og en analog Hitec HS-45HB. Årsaken til at det ble skaffet en Hitec servo var at ReadyHeli kun hadde inne tre JR servoer ved bestilling.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1223_640x480.JPG
Views:	1
Size:	121.1 KB
ID:	675846
    3xJR DS290G og 1xHitec HS-45HB.

    JR servoene veier 7 gram hver. De trekker ca. 930 g/cm ved 4,8V. Hastigheten er 0,08 sekund på 60 grader ved 4,8V. JR servoene kan også kjøres på 6V. Hitec servoen veier 8 gram. Den trekker 1 kg/cm ved 4,8V. Hastigheten er 0,14 sekund på 60 grader ved 4,8V.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1357_640x480.JPG
Views:	1
Size:	92.3 KB
ID:	675842
    Servo til høyre balanseror montert.


    Manualen anbefalte å lime fast gummidempingen som følger med servoene fast på servofestene. Deretter ble den delen av gummidempingen som var på undersiden av servofestet kuttet vekk med en hobbykniv. Dette for å gi et helt flatt område på servoen som skrus fast til modellen.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1359_640x480.JPG
Views:	1
Size:	88.1 KB
ID:	675849
    Servo til venstre balanseror montert.


    Monteringen av servoene bød ikke på store utfordringer. Alle servoene var litt store i forhold til det ferdig kuttede hullet til servoene. Så alle hullene ble forstørret litt. De ble skrudd fast med skruer som fulgte med servoene. Mottager er tenkt festet under canopy. Det medførte at begge servoene til balanseroret trengte skjøtekabel for å nå fram.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1360_640x480.JPG
Views:	1
Size:	85.8 KB
ID:	675855
    Servo til høyderor montert.


    Siden Hitec servoen er den sterkeste, ble den benyttet til sideror.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1358_640x480.JPG
Views:	1
Size:	86.8 KB
ID:	675844
    Servo til sideror montert.

    Av servoene er det Hitec sin som vel er tilpasset små depron modeller. Den har en tynn servoledning og små hull i servohornene, tilpasset tynne støtstenger. JR servoene har en litt mer solid servoledning og større hull i servohornene. De er også endel dyrere, $35 mot $22. Men JR servoene er både lettere, raskere og har mulighet for kjøring på 6V, noe som også vil gjøre den sterkere enn Hitec servoen. Så til tross for prisen, på papiret ser JR servoene veldig lovende ut.


     

    • orjanp
      #5
      orjanp commented
      Editing a comment
      Men når jeg gir gass eller flyr uten å røre gassen, går den snorrett. Kun når jeg trekker av gassen. Og den går oppover uavhengig av hvilken vei modellen ligger.

      Men det er ikke usansynlig at den skulle hatt litt mer nedtrekk. Depronen fikk seg en liten trøkk da den gikk i bakken. Så den har krøllet seg litt.

      EDIT: Kom et svar mens jeg skrev. En mener for mye nedtrekk og en mener for lite.
      Last edited by orjanp; 30-10-10, 20:49.

    • orjanp
      #6
      orjanp commented
      Editing a comment
      Har montert ny AXI motor og 10x5 propell. Der ble det langt mer trøkk ja. Ved halv gass er den vektløs i vertikalen. Vekta totalt er havnet på 550 gram.

      Skal teste på innendørsflygingen i kveld med CG lengre fram. Så får jeg se hvordan den oppfører seg.

    • orjanp
      #7
      orjanp commented
      Editing a comment
      Fikk testet det noen minutter på innendørsflygingen, og uten at jeg fikk testet så veldig mye, virker det som om den ikke stek så veldig oppover da jeg dro av gassen. Motor/propell comboen var langt bedre enn forrige. Krefter i massevis.

      Modellen er forøvrig forfulgt av uhell. Kanskje en mening med det. Iallefall så fikk jeg et annet fly i buken etter bare noen få minutter. Var et fly som tok av fra gulvet. Det brukte nærmere en tredjedel av lengden på hallen før det kom opp som en rakett. Flyet traff mitt i buken, og begge ramlet ned. Mitt fikk såpass store skader at det må byttes ut endel depron på vinge og i snuten. Han kunne bare fly videre, den j******.

      Sånn i retrospekt så skulle jeg kanskje bare gitt gass for å se om jeg ville klart å få ned begge flyene, men tenkte ikke på det da. Resultatet kunne iallefall neppe blitt så veldig mye verre for min del.













    Posting comments is disabled.

Latest Articles

Collapse

  • Sebart Sbach 342
    by affa
    Review Sebart Sbach 342

    Forside
    Det siste året har det strømmet på med Sbach 342 fra forskjellige leverandører. Ganske annet syn enn Yakèr som har vært en gjenganger siste 5-6 år.
    20-06-11, 12:02
  • PA Addiction 3D ARF
    by affa
    [ATTACH=CONFIG]43454[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43466[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43467[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43468[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43469[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43470[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43471[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43472[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43473[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43455[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43456[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43457[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43458[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43459[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43460[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43461[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43462[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43463[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43464[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43465[/ATTACH]Jeg har testet din lille utgaven av PA sin Addiction tidligere. Den var en utrolig leken liten krabat
    20-06-11, 11:56
  • SMC Dakota DC-3
    by affa

    Det har de siste årene vært mange testet av IMAC og 3D fly og vi i redaksjonen er svært glad for at det dukker opp noe annerledes innimellom. Denne gangen er det Elefun som kommer med en ny modell i sitt sortiment fra Phoenix/SMC. En stor fin elektrifisert DC3!
    ...
    20-06-11, 11:48
  • Techone YAK54 EPP fra Hobby24.no
    by xilian
    Techone har kommet med nok en EPP og tidligere erfaring fra f.eks Piaget tilsier at dette funker!
    ...
    12-01-11, 20:29
  • Extremeflight MXS fra Autopartner.
    by anders e


    Det har kommet en meget fin og tøff modell til test hos MFN. Extremeflight MXS exp 48''.
    Har lenge tittet og lest det lille som har vært å lese på FG om denne. Dette er en helt ny modell så det har ikke vært skrevet annet en bra om den.
    Har hatt en del EF-modeller, men det har vært bensin så dette blir spennende. Hvordan er kvaliteten og hvordan flyr denne lille saken her?


    Modell: MXS exp . Vekt: ca 1300g
    ...
    07-01-11, 21:47
  • Techone Piaget EPP 3D-trainer
    by spewster


    Indoor sesongen er i full gang og tiden var kommet for en 3D-trainer som forhåpentligvis tåler å bli brukt hardt og til lavest mulig pris. Valget falt på en Techone Piaget EPP som blir satt opp med utstyr fra HK (BackorderKing). Modellen fåes også her til lands til en billig penge hos feks: Hobby24 eller Viking Hobby. Info fra produsenten: - Fuselage length: 900mm (35 in.) - Wingspan: 820mm (32 in.) - Flying Weight: 210-240g (with battery) - Motor: C20 - ESC: 10A - Propeller: 9050 ...
    06-12-10, 20:49
Working...
X