Innendørssesongen er akkurat begynt i Tromsø. Har hatt en SebArt Challenger S liggende et par måneder. Dette er en erstatning for min LieRider som gikk litt hardt i bakken i sommer. Skaden var av en sånn art at jeg (foreløpig) ikke har planlagt noen reparasjon av denne. Planen er å benytte motor, regulator og batteriene fra LieRideren i Challengeren. Servoene blir stående i LieRideren i tilfelle en reparasjon blir gjennomført.
Alle fire modellene avbildet.
Challenger S ble bestilt fra RCPro. Det er en modell i en serie på fire dobbeltdekkere bygget rundt samme kropp. Forskjellen på de fire er forskjellig utseende på vingene og forskjellig fargeskjema. Det var dessverre den siste Challenger S de hadde. Produksjonen av modellene er visstnok stanset, noe som er synd da disse sies å fly veldig bra.
Esken viser alle fire modellene i serien. Jeg synes uten tvil at den røde Challenger S er den fineste av de fire.
SPESIFIKASJONER
Produsent: SebArt |
Motor: Hyperion ZS 2205 (AXI 2217/16 Gold Line) |
Modell: Challenger S | Servoer: 3(4)xJR DS290G, 1xHitec HS-45HB |
Produsent link: SebArt |
ESC: Waypoint 10A (Castle Creations Phoenix 25) |
Vingespenn: 86 cm |
Batteri: (2x)JackPower 3S 600MAh 25C |
Lengde: 90 cm |
Radio: Futaba 12FG |
Vekt: ca. 500g |
Mottager: Futaba R6106HFC |
Forhandler: RCPro | |
Pris fly: 765,- |
INNHOLD I ESKE
Innholdet i esken er godt pakket i bobleplast og plastposer. Ingenting var skadet som seg hør og bør ved ankomst.
Innholdet er godt pakket.
Modellen består av veldig få deler. Det er da kroppen, to vinger med ferdig hengslet ror. Stab med halve roret hengslet og andre rorhalvdel med ferdig innlimt CA hengsler. Sideror med CA hengsler, avstandsstykker som festes mellom vingehalvdelene, understell med pyntedepron og to hjulkåper. I tillegg følger det med hjul, en liten pose med skruer, rorhorn, hurtigfeste av roroverføring på rorhorn, to karbonstenger og tre støtstenger. Og til slutt en canopy.
Totalt 10 deler av depron som skal monteres.
All depron er 3mm tykk og lakkert rød på de rette plassene. Undersiden av vingene er hvite. Hvis jeg ikke husker feil, var det totalt 10 deler av depron i byggesettet. Ikke spesielt mye å gjøre altså.
Montering av servoer
Første steg av monteringen tok for seg montering av servoer. Som nevnt tidligere, ble det benyttet tre digitale JR DS290G servoer og en analog Hitec HS-45HB. Årsaken til at det ble skaffet en Hitec servo var at ReadyHeli kun hadde inne tre JR servoer ved bestilling.
3xJR DS290G og 1xHitec HS-45HB.
JR servoene veier 7 gram hver. De trekker ca. 930 g/cm ved 4,8V. Hastigheten er 0,08 sekund på 60 grader ved 4,8V. JR servoene kan også kjøres på 6V. Hitec servoen veier 8 gram. Den trekker 1 kg/cm ved 4,8V. Hastigheten er 0,14 sekund på 60 grader ved 4,8V.
Servo til høyre balanseror montert.
Manualen anbefalte å lime fast gummidempingen som følger med servoene fast på servofestene. Deretter ble den delen av gummidempingen som var på undersiden av servofestet kuttet vekk med en hobbykniv. Dette for å gi et helt flatt område på servoen som skrus fast til modellen.
Servo til venstre balanseror montert.
Monteringen av servoene bød ikke på store utfordringer. Alle servoene var litt store i forhold til det ferdig kuttede hullet til servoene. Så alle hullene ble forstørret litt. De ble skrudd fast med skruer som fulgte med servoene. Mottager er tenkt festet under canopy. Det medførte at begge servoene til balanseroret trengte skjøtekabel for å nå fram.
Servo til høyderor montert.
Siden Hitec servoen er den sterkeste, ble den benyttet til sideror.
Servo til sideror montert.
Av servoene er det Hitec sin som vel er tilpasset små depron modeller. Den har en tynn servoledning og små hull i servohornene, tilpasset tynne støtstenger. JR servoene har en litt mer solid servoledning og større hull i servohornene. De er også endel dyrere, $35 mot $22. Men JR servoene er både lettere, raskere og har mulighet for kjøring på 6V, noe som også vil gjøre den sterkere enn Hitec servoen. Så til tross for prisen, på papiret ser JR servoene veldig lovende ut.
Men det er ikke usansynlig at den skulle hatt litt mer nedtrekk. Depronen fikk seg en liten trøkk da den gikk i bakken. Så den har krøllet seg litt.
EDIT: Kom et svar mens jeg skrev. En mener for mye nedtrekk og en mener for lite.
Skal teste på innendørsflygingen i kveld med CG lengre fram. Så får jeg se hvordan den oppfører seg.
Modellen er forøvrig forfulgt av uhell. Kanskje en mening med det. Iallefall så fikk jeg et annet fly i buken etter bare noen få minutter. Var et fly som tok av fra gulvet. Det brukte nærmere en tredjedel av lengden på hallen før det kom opp som en rakett. Flyet traff mitt i buken, og begge ramlet ned. Mitt fikk såpass store skader at det må byttes ut endel depron på vinge og i snuten. Han kunne bare fly videre, den j******.
Sånn i retrospekt så skulle jeg kanskje bare gitt gass for å se om jeg ville klart å få ned begge flyene, men tenkte ikke på det da. Resultatet kunne iallefall neppe blitt så veldig mye verre for min del.