Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering: STM 2.4Ghz Cessna 350 fra Elefun

Collapse
X
Collapse

  • ST-Models 2.4Ghz Cessna 350 fra Elefun

    ST-Models hviler ikke på successen fra sine tidligere modeller og har nå kommet med en ny ultralekker Cessna 350 i RTF utgave med 2.4 Ghz radio. Modellen har flaps, fungerende landingslys og navlys/strobe. Den kommer også med børsteløst oppsett og er som tidligere modeller produsert i EPO materiale.
    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_0## -->


    Spesifikasjoner:
    Vingespenn 1435mm
    Lengde 970mm
    Vingeareal 22,3dm2
    Vingebelastning 44g/dm2
    Flyvekt 980gram
    Flytid 10-15 minutter, avhengig av gassbruk
    Ladetid ca 2 timer

    TIPS!
    En detaljert byggeblogg av dette flyet finner du under denne linken.
    Boksåpningen
    La oss ta en kikk på hva som følger med i dette RTF(Ready-To-Fly) kitet.
    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_1## -->
    Flott innbydende eske på hobbybordet for inspeksjon.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_2## -->
    Dette er hva som møter deg når man åpner lokket på esken.
    Alt av vinger og kropp var teipet og pakket godt inn i bobleplast fra fabrikken. Hardware eske og radio var og teipet fast til esken slik at det ikke slenger løst rundt inne i esken. Her skal det hardt gjøres for å få noen transportskader på flyet.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_3## -->
    Den første tingen man bør gjøre er å kikke gjennom manualen sån at man gjør seg opp et bilda av hva som må gjøres for å skru sammen modellen. Som dere ser er manualen veldig "lettlest" da det i prinsippet er bare å følge bildene trinn for trinn.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_4## -->
    2.4Ghz radioen som følger med er av typen fem kanals og den kan her sees i sammenligning med Spektrum sin DX7(venstre).

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_5## -->
    Radioen i sin helhet. Den er veldig god å holde i da den har gummibelegg på baksiden som gjør at man får et veldig godt grep om radioen. Den har en tre veis bryter for flaps oppe til høyre og en bindeknapp, for å binde mottageren mot radioen, oppe til venstre. På fremsiden har den en justeringspot for utslaget på flapsen. Den har og noen knapper på fremsiden hvor du kan eventuelt reversere noen kanaler om rorene går feil vei. Jeg trengte ikke å røre disse på mitt fly.

    Utover radioen og flyet i seg selv er det veldig lite andre deler som følger med i kitet.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_6## -->
    Hardware pakken består stort sett av en propell, et "vingerør" og en lader samt noen skruer. Batteriet er av typen 3s 1800mah lipo batteri og dette kan lades med den medfølgende laderen eller en hvilken som helst anna lader som er godkjent for lipo batteri. Ladetiden med den medfølgende laderen er på cirka 2 timer avhengig av hvor tomt batteriet er etter en flytur.

    Smarte Løsninger
    STM har jo alltid hatt smarte løsninger på ting og det er og endel av dem på dette flyet.
    Bla. overføringen til høyderoret er veldig smart utført på denne modellen.
    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_7## -->
    Overføringen til høyderorene overføres via en slisse i rorene som går inn i en mekanisme gjemt inne i kroppen. Lekkert.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_8## -->
    Fowler flapsen på flyet er ferdig montert og beveger seg i skalahastighet.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_9## -->
    Den øverste delen av den todelte cowlingen kan tas av. Den fungerer også forøvrig som batterilukes og tas av enkelt via et festeklips.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_10## -->
    Her har du batterirom/motorrom. God tilgang til alt av nødvendig utstyr.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_11## -->
    En annen kjekk ting er at man nå kan bytte ut akslingen på motoren uten å måtte bytte hele motoren. Den sitter nå med en settkrue som er lett tigjengelig.

    Lysene er automatiske og de skrur seg på når du kobler til batteriet.
    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_12## -->

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_13## -->
    Servoledningene er godt merket med lapper slik at det ikke er noen tvil om hvor de skal kobles til i mottageren.

     

    • Voguna
      #4
      Voguna commented
      Editing a comment
      De landingslysene er bare til pynt, de har ingen funksjonell betydning. Jeg vil tro dette flyet staller veldig lett, og man trenger derfor høy hastighet for å holde det i luften. Det er også slike "billige" fly som er værst å lande med. Her skal det ikke mye til for å knekke et nesehjul, og for å erstatte dette, krever det mye knoting. Ville ikke anbefalt dette til noen nybegynner. Man burde heller kjøpe et mer stabilt fly, som første fly, syntes jeg, som er lettere å fly. Dette er sikkert kjempe morsomt å fly. Men prisen er veldig stiv i forhold til krefter du får av den lille motoren, og det lille batteriet.

    • flypilot
      #5
      flypilot commented
      Editing a comment
      Originally posted by Voguna
      De landingslysene er bare til pynt, de har ingen funksjonell betydning. Jeg vil tro dette flyet staller veldig lett, og man trenger derfor høy hastighet for å holde det i luften. Det er også slike "billige" fly som er værst å lande med. Her skal det ikke mye til for å knekke et nesehjul, og for å erstatte dette, krever det mye knoting. Ville ikke anbefalt dette til noen nybegynner. Man burde heller kjøpe et mer stabilt fly, som første fly, syntes jeg, som er lettere å fly. Dette er sikkert kjempe morsomt å fly. Men prisen er veldig stiv i forhold til krefter du får av den lille motoren, og det lille batteriet.
      Landingslysene har ingen praktisk betydning utover at det er kult, akkurat sån som på alle andre modellfly med lys..de er ikke ment til å ha en praktisk funksjon..De er med på å heve skalalikheten. Når det gjelder stallhastigheten så er den faktisk veldig lav på dette flyet da den har en unik vinge som gir godt med løft selv i lave hastigheter..Men så til en ting vi er enige med og det er at dette ikke er noen nybegynnerfly, men heller en god nr 2 og vil si at til den prisen du betaler får du veldig mye for pengene...bare min erfaring.

    • Himing
      #6
      Himing commented
      Editing a comment
      Ikke så ille...

      Jeg har som nevnt tidligere kjøpt denne som mitt andre fly (på noen år - fløy en del for ca. 25 år siden). Corvalis'en er nok ikke noe begynnerfly, men den er morsom og veldig sprek. Med akku'n som fulgte med har jeg masse flytid - har ennå ikke brukt opp all ladning. Og med hensyn på landing: Jeg bruker fulle flaps under landing (akkurat som på full-size), og da er landingshastigheten bemerkelsesverdig lav. Jeg har dog bare flydd i helt eller nesten vindstille, så jeg kan ikke si noe om hvordan den oppfører seg med vind. Men i og med at den er lett vil det nok bli noe mer problemer. Og jeg synes nesehjulsleggen ser sterk ut, så den vil forhåpentligvis holde lenge (bank i bordet!).

      Og for de som skriver kommentarer: Ikke gjør det hvis du ikke har førstehånds kjennskap - det er for dumt å skrive " jeg tror...." når noe spør om erfaringer.
      MVH Himing - rimelig tilfreds Corvalis-pilot (og også på full-size C172).
    Posting comments is disabled.

Latest Articles

Collapse

  • Sebart Sbach 342
    affa
    Review Sebart Sbach 342

    Forside
    Det siste året har det strømmet på med Sbach 342 fra forskjellige leverandører. Ganske annet syn enn Yakèr som har vært en gjenganger siste 5-6 år.
    20-06-11, 12:02
  • PA Addiction 3D ARF
    affa
    [ATTACH=CONFIG]43454[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43466[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43467[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43468[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43469[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43470[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43471[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43472[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43473[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43455[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43456[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43457[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43458[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43459[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43460[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43461[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43462[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43463[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43464[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43465[/ATTACH]Jeg har testet din lille utgaven av PA sin Addiction tidligere. Den var en utrolig leken liten krabat
    20-06-11, 11:56
  • SMC Dakota DC-3
    affa

    Det har de siste årene vært mange testet av IMAC og 3D fly og vi i redaksjonen er svært glad for at det dukker opp noe annerledes innimellom. Denne gangen er det Elefun som kommer med en ny modell i sitt sortiment fra Phoenix/SMC. En stor fin elektrifisert DC3!
    ...
    20-06-11, 11:48
  • Techone YAK54 EPP fra Hobby24.no
    xilian
    Techone har kommet med nok en EPP og tidligere erfaring fra f.eks Piaget tilsier at dette funker!
    ...
    12-01-11, 21:29
  • Extremeflight MXS fra Autopartner.
    anders e


    Det har kommet en meget fin og tøff modell til test hos MFN. Extremeflight MXS exp 48''.
    Har lenge tittet og lest det lille som har vært å lese på FG om denne. Dette er en helt ny modell så det har ikke vært skrevet annet en bra om den.
    Har hatt en del EF-modeller, men det har vært bensin så dette blir spennende. Hvordan er kvaliteten og hvordan flyr denne lille saken her?


    Modell: MXS exp . Vekt: ca 1300g
    Produsent: Extremeflight Motor: Hacker
    Forhandler: Autopartner Esc: Castle creation ice
    Type: Elektro acro/3d Servor: Hitec 65
    Hitec 81 på høyde.
    Vingespenn: 48'' Batteri: Hyperion 4s g3 (foreløpig)

    Det var vel egentlig ikke noe overraskelse når man åpnet esken og la delene utover.
    Her er det så komplett det bør være og som jeg er bortskjemt med fra de store modellene dems.
    Men likevel overrasket over at rorene ikke var ferdig hengslet. Men det er jo ikke akkurat mye jobb på disse små modellene. En annen ting er at jeg skjønner hvorfor senere i monteringen.
    Bra hardware og karbon forsterkning i motorbukk liker vi.
    På bilde ligger faktisk alt som trengs (ikke motor,esc, servor osv) for å sette den sammen.

    Montering: Jeg ...
    07-01-11, 22:47
  • Techone Piaget EPP 3D-trainer
    spewster


    Indoor sesongen er i full gang og tiden var kommet for en 3D-trainer som forhåpentligvis tåler å bli brukt hardt og til lavest mulig pris. Valget falt på en Techone Piaget EPP som blir satt opp med utstyr fra HK (BackorderKing). Modellen fåes også her til lands til en billig penge hos feks: Hobby24 eller Viking Hobby. Info fra produsenten: - Fuselage length: 900mm (35 in.) - Wingspan: 820mm (32 in.) - Flying Weight: 210-240g (with battery) - Motor: C20 - ESC: 10A - Propeller: 9050 Slow Flyer Prop - Servo: 6g*3pcs - Radio:4/more channel - Receiver:4/more channel - Battery: 7.4V 800mAh Etter å ha lest litt rundt så brennes den originale motoren som følger med ganske så kjapt med 9x5 propell så her skal det prøves litt forskjellig. Følgende utstyr skal brukes: - Original motor (kjøpte med en ekstra FC 28-05 1600kv etter problemene jeg har lest med stor prop) - 15A SS ECS - HXT500 - Spektrum AR6100e - 8x3,8 til 9x5 prop - Desire Power 2S 25C 800mah batteri - Ekstra gummiri...
    06-12-10, 21:49
Working...
X