Spesifikasjoner:
Vingespenn 1435mm
Lengde 970mm
Vingeareal 22,3dm2
Vingebelastning 44g/dm2
Flyvekt 980gram
Flytid 10-15 minutter, avhengig av gassbruk
Ladetid ca 2 timer
TIPS!
En detaljert byggeblogg av dette flyet finner du under denne linken.
En detaljert byggeblogg av dette flyet finner du under denne linken.
La oss ta en kikk på hva som følger med i dette RTF(Ready-To-Fly) kitet.
Flott innbydende eske på hobbybordet for inspeksjon.
Dette er hva som møter deg når man åpner lokket på esken.
Alt av vinger og kropp var teipet og pakket godt inn i bobleplast fra fabrikken. Hardware eske og radio var og teipet fast til esken slik at det ikke slenger løst rundt inne i esken. Her skal det hardt gjøres for å få noen transportskader på flyet.
Den første tingen man bør gjøre er å kikke gjennom manualen sån at man gjør seg opp et bilda av hva som må gjøres for å skru sammen modellen. Som dere ser er manualen veldig "lettlest" da det i prinsippet er bare å følge bildene trinn for trinn.
2.4Ghz radioen som følger med er av typen fem kanals og den kan her sees i sammenligning med Spektrum sin DX7(venstre).
Radioen i sin helhet. Den er veldig god å holde i da den har gummibelegg på baksiden som gjør at man får et veldig godt grep om radioen. Den har en tre veis bryter for flaps oppe til høyre og en bindeknapp, for å binde mottageren mot radioen, oppe til venstre. På fremsiden har den en justeringspot for utslaget på flapsen. Den har og noen knapper på fremsiden hvor du kan eventuelt reversere noen kanaler om rorene går feil vei. Jeg trengte ikke å røre disse på mitt fly.
Utover radioen og flyet i seg selv er det veldig lite andre deler som følger med i kitet.
Hardware pakken består stort sett av en propell, et "vingerør" og en lader samt noen skruer. Batteriet er av typen 3s 1800mah lipo batteri og dette kan lades med den medfølgende laderen eller en hvilken som helst anna lader som er godkjent for lipo batteri. Ladetiden med den medfølgende laderen er på cirka 2 timer avhengig av hvor tomt batteriet er etter en flytur.
Smarte Løsninger
STM har jo alltid hatt smarte løsninger på ting og det er og endel av dem på dette flyet.
Bla. overføringen til høyderoret er veldig smart utført på denne modellen.
Overføringen til høyderorene overføres via en slisse i rorene som går inn i en mekanisme gjemt inne i kroppen. Lekkert.
Fowler flapsen på flyet er ferdig montert og beveger seg i skalahastighet.
Den øverste delen av den todelte cowlingen kan tas av. Den fungerer også forøvrig som batterilukes og tas av enkelt via et festeklips.
Her har du batterirom/motorrom. God tilgang til alt av nødvendig utstyr.
En annen kjekk ting er at man nå kan bytte ut akslingen på motoren uten å måtte bytte hele motoren. Den sitter nå med en settkrue som er lett tigjengelig.
Lysene er automatiske og de skrur seg på når du kobler til batteriet.
Servoledningene er godt merket med lapper slik at det ikke er noen tvil om hvor de skal kobles til i mottageren.
Jeg har som nevnt tidligere kjøpt denne som mitt andre fly (på noen år - fløy en del for ca. 25 år siden). Corvalis'en er nok ikke noe begynnerfly, men den er morsom og veldig sprek. Med akku'n som fulgte med har jeg masse flytid - har ennå ikke brukt opp all ladning. Og med hensyn på landing: Jeg bruker fulle flaps under landing (akkurat som på full-size), og da er landingshastigheten bemerkelsesverdig lav. Jeg har dog bare flydd i helt eller nesten vindstille, så jeg kan ikke si noe om hvordan den oppfører seg med vind. Men i og med at den er lett vil det nok bli noe mer problemer. Og jeg synes nesehjulsleggen ser sterk ut, så den vil forhåpentligvis holde lenge (bank i bordet!).
Og for de som skriver kommentarer: Ikke gjør det hvis du ikke har førstehånds kjennskap - det er for dumt å skrive " jeg tror...." når noe spør om erfaringer.
MVH Himing - rimelig tilfreds Corvalis-pilot (og også på full-size C172).