Jeg liker å lese gjennom hele manualen grovt før jeg setter i gang slik at jeg kan multitaske litt.(Det er slikt iPhone brukere ikke har fått med seg….) Her starter man med å lime inn rorhorn og hengsler. Jeg starter med hengslingen siden jeg hadde fått inn 2 stk EF modeller fra Autopartner RC - Allt inom Radiostyrt
Siden jeg hadde pakket opp eskene og fjernet all papp var det da greit å hengsle alt jeg kunne se av ror. EF anbefaler på det sterkeste epoxy, men jeg synder litt her og bruker min gjennom alle år velkjente Polyurethan metode. Dette er ett ekspanderende trelim som jeg har brukt siden min oppstart av modellflybyggingen. Har i etterkant prøvd å ta ut pinnehengsler som er limt med Polyurethan lim og det er så å si umulig å ikke ødelegge treverket rundt. Disse får man ikke ut.
Siden jeg hadde pakket opp eskene og fjernet all papp var det da greit å hengsle alt jeg kunne se av ror. EF anbefaler på det sterkeste epoxy, men jeg synder litt her og bruker min gjennom alle år velkjente Polyurethan metode. Dette er ett ekspanderende trelim som jeg har brukt siden min oppstart av modellflybyggingen. Har i etterkant prøvd å ta ut pinnehengsler som er limt med Polyurethan lim og det er så å si umulig å ikke ødelegge treverket rundt. Disse får man ikke ut.
En annen fordel er at om man slipper på en dråpe olje på pinnen, fyller hullet med lim og trer inn hengselen og vrir litt rundt slik at den klines godt inn med lim og lar den tørke så kan man dagen etter vippe roret frem og tilbake så slipper limet der det har blitt presset ut og hengselen går lett og ledig. Her synes jeg det er lett å få litt trege hengsler om man bruker epoxy.
Jeg limte i hvert fall alle ror og tok også med meg ExtremeFlight 88" Edge rorene da den også var pakket opp og stablet på bordet. Først lim inn i roret og tre inn hengslene. Deretter lim i vinge/kropp så limer jeg alt på plass, sideroret inkludert.
Det kom to modeller fra Autopartner og jeg gjorde hengslelimingen samtidig...
Lot det tørke over natten og startet på andre runde. Nå skal alle cnc freste rorhorn på plass. Frem med pussepapir og slipe alle limflater så limet kan bite best mulig. Tørker bort støv med teknisk sprit. På rorene er åpningene for rorhornene skåret opp, men man trenger å sette de doble hornene på plass med støtteplaten slik at man kan merke rundt denne og fjerne filmen under.
Utfreste rorhorn limt på plass med epoxy
Før jeg så limer dette på plass med 30 min epoxy skrur jeg fast kulelinken. Dette for at rorhornene skal være rette og ikke få spenn i disse under liming/tørking. Sideroret tas også nå. Samme prinsipp, men med dobbelthorn med en plate på hver side som skal trykkes mellom rorhornene og som ligger inntil sideroret.
Finne frem kroppen og skrur fast understellet. Det skrus fast med fire skruer med silikonmuttere.
På med understell så man slipper vugge til flyet under montering
Firewall har merker på senter og offset senter slik at propellakselen skal komme ut i senter selv om firewall har høyretrekk.
Bruker inngravert senterlinje på firewall og tilpasser mine standoffs
Bruker selve aluminiums bakplaten til å merke av på firewall før jeg skrur fast krysset på motoren og jeg bestilte med passende standoffs som monteres og skrus fast på firewall. Det er ganske deilig med elektro hvor all motorinstallasjon tar maks 20 minutter….
Ferdig montert, kun ESC som må plasseres
ESC legger jeg under og skrur fast i selve motordomen. Det er installert gummierte foringer så den vil sitte fint og tåle de små vibrasjonene som finnes der.
Enkelt og greit og passet fint i forhold til CG
Når rorhornene har tørket starter jeg med vingene. Ned med servoer og skjøtekabel. Forborer og skrur fast. Tar meg de ekstra to minuttene og forsterker "gjengene" med tynn CA. På balanserorene bruker jeg originale runde rorhorn som jeg limer oppå en karbonfiberarm som igjen skrus fast i det runde rorhornet. EF anbefaler servohorn på 1,5" for maksimale utslag.
Kjører pittspotte inntill videre, evnt. pipe senere..
Fin sak! Denne VET jeg flyr bra. Lillebror er fortsatt favoritten!
Ellers så fant jeg igjen min gamle OS .15 glow motor fra.. 14år siden, nostalgi! Fløy i ring en sommer på et lite jorde husker jeg..
Til sammenligning, en Dle55 - som blir betraktet som en relativt liten bensin motor i disse dager.. Skjedd litt!
Ja det har skjedd utrolig mye.. Begynte på igjen for ca 2 år siden etter ett opphold på ca 10år, fikk sjokk kan man godt si.
Husker ARF modeller var forbeholdt de med litt mer penger, det var byggesett som var tingen. I dag får man knapt kjøpt byggesett.
Hadde man kommet med en DLE-55 på en 3D maskin for 15 år siden, så hadde man blitt helt