Announcement

Collapse
No announcement yet.

Extremeflight MXS fra Autopartner.

Collapse
X
Collapse
  •  
  • Ut av esken og montering

  • Extremeflight MXS fra Autopartner.


    Det var vel egentlig ikke noe overraskelse når man åpnet esken og la delene utover.
    Her er det så komplett det bør være og som jeg er bortskjemt med fra de store modellene dems.
    Men likevel overrasket over at rorene ikke var ferdig hengslet. Men det er jo ikke akkurat mye jobb på disse små modellene. En annen ting er at jeg skjønner hvorfor senere i monteringen.
    Bra hardware og karbon forsterkning i motorbukk liker vi.
    På bilde ligger faktisk alt som trengs (ikke motor,esc, servor osv) for å sette den sammen.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_24## -->


    Montering:

    Jeg kommer ikke til å følge manualen slavisk.
    Jeg begynte med understell. Dette er selvfølgelig karbon(som alt nå om dagen)
    Skrudde det fast med litt loctite selv om det ikke er nødvendig på disse små modellene. Men da er jeg sikker.
    Etter at understellet er på plass monterte jeg hjulene og hjulkåpene. Dette en noe jeg vanligvis venter litt med på større modeller, men ser ikke noe problem med at modellen triller av gårde for meg.
    Dette er veldig enkel montering.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_25## -->

    Monterte så halehjul samtidig som sideroret.
    Halehjul monteres i to klomuttere i kroppen. Solid og bra løsning.
    Sideroret har papirhengsler(som alle andre rorene). Satte det på plass og dryppet på tynn CA.
    Var litt skeptisk til dette da jeg ikke har mye erfaring med papirhengsler, men de har fått smake så dette fungerer.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_26## -->

    Beklager at stab og høyde er på bildet under, men det er bare prøvemontert og jeg glemte å ta det ut før jeg tok bilder.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_27## -->

    Da var det montering av stab, og nå skjønner jeg også hvorfor alle ror ikke er ferdig limt.
    Her lurte jeg litt...........men fant til slutt ut at høyderor MÅ stikkes inn i kroppen opp ned for å få det igjennom.
    Deretter stikkes stabben igjennom riktig vei, og høyderor monteres til stabben med papirhengsler og tynn CA.
    Hull for stab, servor og vingerør er klargjort fra fabrikk.

    Før jeg limte fast stabben til kroppen må vingene monteres.
    Det for å måle avstand mellom stab og vinge på begge sider. Den bør være lik.
    Når jeg var helt sikker var det bare å dryppe CA litt her og der for at det skulle feste seg, for så og lime det skikkelig. Hele stabben ble også bare limt med CA.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_28## -->


    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_29## -->

    Så montering av rorhorn, overføring og servor.
    Fremgangsmåten på rorhornene er lik på alle ror. Jeg pusset litt på anleggsflata med sandpapir før jeg limte.
    Her syns jeg det var tryggest å bruke epoxy ettesom jeg har dårlig erfaring med CA på rorhorn.
    La et tynt lag på rorhornet og dryppet epoxy ned i monteringshullet.
    Lett å dra servokabler fra vingene da man enkelt får tak i dem.

    NB: Alle servohornene som følger med servone er for korte. Jeg hadde andre liggende.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_30## -->

    Montering av servor i halen (høyde og sideror).
    NB: Her må man være veeldig forsiktig. Her er det tynn ved, noe jeg fikk erfare. Når jeg skulle skru fast
    siderorsservo knakk innfestingen på flere steder og de var ikke igjen noe hold. Det ble en 30min ekstra med
    liming og tilpassing for å få servon på plass.
    Dette kan lett fixes ved å smøre litt epoxy på innsiden eller legge på en liten forsterkning på under og overside av servohull.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_31## -->

    Motoren skrus fast i klomuttere i kroppen med skruer som følger med. Enkelt og greit.
    Esc'n la jeg inne i motorboksen forand batteri. Festet med borrelås.
    Her ser dere også karbonforsterkningen av motorboksen.
    Jeg prøvde også motor/esc nå for å sjekke at ting fungerte og gikk riktig vei.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_32## -->

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_33## -->

    Det følger også med baffeling til motor om noen syns det trengs.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_34## -->

    Montering av cowling begynner å bli en lek. Dette var noe jeg hatet før, men dette er enkelt.
    Sett en tape bit langsmed uten cowling på og merk av med penn på tape'n.
    På med cowling og legg tape'n over på den. Jeg stakk et tynt hull igjennom og skrudde så skruene i.
    Se bilde.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_35## -->

    Modell ferdig.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_36## -->

    Det følger også med racing vingetipper. Så man kan enten bruke SFG , racingtippene eller beggedeler som på bilde.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_37## -->


    • Biplan
      #1
      Biplan commented
      Editing a comment
      Der fikk jeg forklaringen på den store spalten tvers gjennom kroppen ved høyderoret. Har fundert lenge på hvorfor det var slik, men det er altså for å få tredd på plass høyderoret. De bevegelige halvdelene er skjøtt sammen på forhånd. Det er også en måte å gjøre det på.
    Posting comments is disabled.

Latest Articles

Collapse

  • Sebart Sbach 342
    by affa
    Review Sebart Sbach 342

    Forside
    Det siste året har det strømmet på med Sbach 342 fra forskjellige leverandører. Ganske annet syn enn Yakèr som har vært en gjenganger siste 5-6 år.
    20-06-11, 12:02
  • PA Addiction 3D ARF
    by affa
    [ATTACH=CONFIG]43454[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43466[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43467[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43468[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43469[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43470[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43471[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43472[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43473[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43455[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43456[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43457[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43458[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43459[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43460[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43461[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43462[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43463[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43464[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43465[/ATTACH]Jeg har testet din lille utgaven av PA sin Addiction tidligere. Den var en utrolig leken liten krabat
    20-06-11, 11:56
  • SMC Dakota DC-3
    by affa

    Det har de siste årene vært mange testet av IMAC og 3D fly og vi i redaksjonen er svært glad for at det dukker opp noe annerledes innimellom. Denne gangen er det Elefun som kommer med en ny modell i sitt sortiment fra Phoenix/SMC. En stor fin elektrifisert DC3!
    ...
    20-06-11, 11:48
  • Techone YAK54 EPP fra Hobby24.no
    by xilian
    Techone har kommet med nok en EPP og tidligere erfaring fra f.eks Piaget tilsier at dette funker!
    ...
    12-01-11, 21:29
  • Extremeflight MXS fra Autopartner.
    by anders e


    Det har kommet en meget fin og tøff modell til test hos MFN. Extremeflight MXS exp 48''.
    Har lenge tittet og lest det lille som har vært å lese på FG om denne. Dette er en helt ny modell så det har ikke vært skrevet annet en bra om den.
    Har hatt en del EF-modeller, men det har vært bensin så dette blir spennende. Hvordan er kvaliteten og hvordan flyr denne lille saken her?


    Modell: MXS exp . Vekt: ca 1300g
    ...
    07-01-11, 22:47
  • Techone Piaget EPP 3D-trainer
    by spewster


    Indoor sesongen er i full gang og tiden var kommet for en 3D-trainer som forhåpentligvis tåler å bli brukt hardt og til lavest mulig pris. Valget falt på en Techone Piaget EPP som blir satt opp med utstyr fra HK (BackorderKing). Modellen fåes også her til lands til en billig penge hos feks: Hobby24 eller Viking Hobby. Info fra produsenten: - Fuselage length: 900mm (35 in.) - Wingspan: 820mm (32 in.) - Flying Weight: 210-240g (with battery) - Motor: C20 - ESC: 10A - Propeller: 9050 ...
    06-12-10, 21:49
Working...
X