Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helikopter - Grunnleggende forklaringer

Collapse
X
Collapse
  •  

  • Helikopter - Grunnleggende forklaringer

    Helikopter – Grunnleggende forklaringer

    Det er stadig mange som spør om ting angående helikopter som er relativt basic for helikopter.
    For at et helikopter skal fly fint i luften MÅ det være satt opp 100% mekanisk riktig. Jeg kommer kun til å forklare om helikopter med Kollektiv Pitch! Altså CP helikopter.

    • LIPO BATTERIER
    Spitmk16 har laget en utfyllende tråd om LiPo batterier her; (MFN) ModellflyNytt.no

    • SWASH, servo oppsett, servo reversering og subtrim

    Man har flere swash typer. Feks har Align Trex 450 og 600 bruker HR3, mens Raptor 50 bruker H-1 "single" servo. Dette må man finne ut av på manualen til heliet, eller spørre i denne tråden! For å forandre på dette må man forandre det i menyen på radioen din, og dette forandres på swash menyen oftest under "TYPE". Her vil man da ha flere valg.

    Når man setter opp et nytt helikopter og skal installere servoer, er det viktig at linkene står 90 grader i forhold til servo armen. Se bilde:

    Click image for larger version

Name:	swash.jpg
Views:	2
Size:	42.6 KB
ID:	676376


    Servo oppsett:
    Når alle servoer er montert, må radioen din settes opp slik at servoene går riktig veg. Om du ser helikopteret bakfra og du tilter swash stikka di til venstre så skal swashplata tilte til venstre. Kun to servoer skal bevege seg. Samme om du tilter heliet til høyre, da skal swashplata tilte til høyre. Og samme her, kun to servoer skal bevege seg i motsatt retning av hverandre. Altså Aileron.
    Om du tar throttlestikka di fra bunn til topp skal hele swash plata bevege seg beint opp. Og om du holder til venstre samtidig som du beveger throttle stikka di fra bunn til topp skal den være tiltet til venstre hele tiden.
    Subtrim:
    Det er svært viktig at alle servoarmer er montert 90 grader i forhold til linken som går opp til swashplata. Dette er for at du skal få likt utslag når servoen går nedover og når den går oppover. Det du mest sannsynlig vil oppdage er at når du installerer servoarmen (med helikopteret på og throttle stikka midt på, altså 50% pitch) er at den peker litt oppover eller litt nedover. Dette kan du forandre på ved å gå inn på "SUBTRIM" menyen din på radioen. Da kan du trimme vekk "skjevheten" slik at alle servoer står 90 grader.

    Tar du swash stikka di fremover, skal swashplata tilte fremover, og 3 servoer skal bevege seg. Aileron servoene går enten opp eller ned (litt usikker på om elevator servoen din er forann eller bak swashplata) og elevator går ned eller opp. Går elevator opp, skal aileron gå ned og omvendt. Skjønner? Når du får satt opp heliet slik det går riktig så må man sub-trimme inn alle kanalene slik at swashplata er bein. Dette kan enten gjøres med et slikt verktøy som hjelper deg med å sikte (vist bildet her) eller ta dette på øyemål. Jeg tar det alltid på øyemål.
    Når swashplata er bein og fin og alt ser bra ut er det på tide å måle pitch. Ved 0% gass skal du ha ca -10 til -12 grader. Dette varierer fra helikopter til helikopter så manualen er eneste fasit her. Ved 50% gass skal du ha 0 grader pitch og ved 100% gass skal du samme som på negativ, altså +10 til +12% alt etter fabrikant. OM du har for mye negativ og for mye positiv pitch, eksempelvis + og – 15 grader må du stille ned swash parameterene dine. På swash menyen på radioen din har du ”swash parameter settings”. På denne menyen kan du øke eller minke pitchen. Menyen er selvforklarende så jeg går ikke inn på detaljer her.

    To videoer som beskriver dette:
    1 - http://video.helifreak.com/?subpath=...CPM_Part_1.wmv
    2 - http://video.helifreak.com/?subpath=...CPM_Part_2.wmv


    • Trim

    Når du flyr og helikopteret feks går sakte til høyre, kan du trimme dette bort ved å kompansere motsatt veg på radioen din. Dette er små brytere som er til høyre og under throttlestikka og til venstre og under swash stikka.

    • Flight modes – Normal, Idle 1, Idle 2


    • EXPO (exponential):

    Expo er en innstilling i radioen din som gjør at stikkene på radioen din ikke er så veldig følsomme i midtposisjon. Du må altså bevege stikka lenger fra center for at det skal skje så mye. Normalt er dette på 0% så må du øke det deretter. Ca 25% EXPO på AIl og ELE syns jeg er OK. Og 15-20% EXPO på rudder. Litt usikker på om du må ta +25% eller -25%. Mener det er -25% du må ta på radioen din. Dette må du nesten bare se når du holder på å stille på det. Om du tar Expo "feil veg" så vil stikka være ennå mer følsom i midtposisjon.

    En video som beskriver oppsett av expo: http://video.helifreak.com/?subpath=...me=expo101.wmv

    • DUAL RATES:

    Dual Rates er rett og slett at du setter ned utslagene på radioen din på en av bryterne. Eksempelvis har jeg Dual Rates på en bryter og EXPO på en annen. Når Dual Rates er aktivert har jeg ca 75% utslag på Aileron og Elevator. Dette bestemmer du også selv hvor mye utslag du vil ha. Jeg kjøpte en Trex 600 som mitt andre helikopter og fløy myyye med Dual Rates aktivert, og etterhvert som jeg ble varm i trøya slo jeg bare av Dual Rates og helikopteret var mye hissigere

    En video som beskriver oppsett av dual rates: http://video.helifreak.com/?subpath=...alrates101.wmv

    • THROTTLE HOLD:

    Når du slår på throttlehold vil motoren gå på tomgang uavhengig av posisjonen på throttlesticka. På denne måten kan du sjekke at alt er OK før du letter, samtidig som det ikke gjør noe om du skulle være så uheldig å komme borti throttle sticka med heliet på, så lenge throttle hold er aktivert. Pluss at om du ser du krasjer, PÅ med Throttle Hold og du kan spare deg for mange kroner siden en del av energien i heliet ikke blir overført til rotorhodet.

    • Throttle Curve

    Throttle Curve følger pitchkurva paralelt. Om du setter opp throttle på samme måte, altså 0 -25-50-75-100% vil du ha 25% gass og 25% pitch på samme punkt. Dette er typisk innstilling på NORMAL modus på radioen din. Om du lager til Idle Up, eller Idle 1, vil du gjerne ha konstant turtall for at du kan fly opp-ned etc. Da er typisk pitch kurve 90-85-80-85-90%. På Idle Up 2 har man ofte 100% throttlekurve hele veien. Da har du maks turtall hele tiden og helikopteret er på sitt sterkeste og høyeste rotorturtall.

    • Pitch Curve

    Det er veldig viktig at helikopteret settes opp med en pitchkurve som er som følger: 0 -25-50-75-100%. Dette for at når du har throttlestikka midt på, er den på 50%. Du skal med andre ord sette opp helikopteret med throttlestikka i midtposisjon for å ha 50% pitch. 50% pitch tilsvarer 0 grader pitch på bladene. På normal vil du gjerne ha en pitchkurve som er 40-45-50-70-90. Dette for at når du skal lette helikopteret så har du bare 40% pitch opp til midtposisjon da har du 50%. Litt teit forklart men regner med de fleste skjønner dette.

    • FLYBAR

    På et helikopter med flybar så må man sette opp denne også riktig. Den skal være som vist på dette bildet med throttlesticka i midtposisjon.

    Click image for larger version

Name:	flybar-adjust-2.jpg
Views:	2
Size:	58.0 KB
ID:	676375

    Altså skal du ha 0 grader pitch. Her er et annet bilde om flybar er installert:

    Click image for larger version

Name:	flybar-adjust-1.jpg
Views:	2
Size:	70.0 KB
ID:	676377

    • FLYBARLESS

    Kan noen med peiling på flybarless forklare litt her som jeg redigerer inn senere?
    • GYRO
    På en gyro har du normalt to moduser; NORMAL (N) og HEADING HOLD (HH). HH kalles også ofte AVCS. Det er det samme.

    I normal modus vil gyroen prøve å holde halen din i den samme posisjonen hele tiden. Ergo, om du får sidevind vil helikopteret kompansere med mer pitch på halen slik at halen ikke flytter seg. Det samme om du svinger til venstre, da vil halen gå til høyre til du stopper. Da vil halen være i den posisjonen, og prøve å holde seg der uansett om du øker gass og pitch.

    Her er det viktig med en god gyro og haleservo kombinasjon. Om haleservoen ikke er rask nok vil ikke halen bli holdt stille og halen vil drifte. Altså sige sakte ene veien.
    Når det gjelder hva slags gyroer som er bra eller dårlig vil jeg ikke gå innpå det, men futaba, align, spartan etc er trygge gode kjøp. Man får også billige klonegyroer som gjør jobben veldig veldig bra i forhold til pris. Når det gjelder haleservo bør denne være digital og kjapp. helst under .10 sec, gjerne .08 sec eller mindre.

    Skal forklare litt hvordan dette funker på Align heli. Når det gjelder oppsett av gyro er det viktig at servoen og gyroen går riktig veg. Tar du rudder stikka til venstre, vil pitch slideren din gå til høyre. Tar du stikka til høyre vil pitch slideren gå til venstre. Samme om du ikke rører stikka men tar halen fysisk mot høyre, SKAL pitch slideren på halen gå til venstre om gyroen står i HEADING HOLD (HH) mode. I Normal vil ikke gyroen kompansere men stå i samme posisjon. Om du tar halen fysisk mot venstre, skal selvfølgelig halen kompansere mot høyre. Når du svinger heliet til venstre, er det nesa/canopyen som skal gå til venstre, og til høyre når du svinger til høyre. Kanskje dårlig forklart, men du skjønner nok.
    • GAIN
    GAIN er noe det ofte er snakk om i gyro sammenheng. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forklare det, men kan si det slik at gain er en digital kommando sendt til gyroen fra radioen din. Gain kan feks gå fra 0-100%. Eller fra -100 til 0. Der minus er Normal mode og over + er HH.
    De fleste bruker HH altså feks +35 i gain. Om gain er for høy, vil halen vobble raskt fra side til side. Da er det viktig å justere ned gain til halen ikke vobbler fra side til side lenger. Feks vil en futaba gyro vobble på 50, så her må man justere ned, gjerne kanskje 5 hakk om gangen, til den ikke vobbler fra side til side. Rundt 35 er ofte normalt.


    Edit 1: Lagt til info om Gyro og subtrim
    Edit 2: Lagt til bilder av flybar

    • copterfreak
      #1
      copterfreak commented
      Editing a comment
      Kjempe bra info for oss som ikke er helt "stødig" i dette enda!

    • sciroco
      #2
      sciroco commented
      Editing a comment
      Hei. Pitch curve hos meg, på en Futaba T10J er : -100 -50 0 +50 +100 Null er da null grader på bladene. Lurer på om det er lurt å sette opp kurva slik: -10 -5 0 +50 +100 Da går ikke helikoptret så for ned hvis jeg får panikk og drar trottelstikka helt ned. Er dette en fornuftig tanke?

    • Nathan
      #3
      Nathan commented
      Editing a comment
      Det fungerer sikkert, men jeg ville heller ha flatet ut kurven, la oss si +75 til -75. Slik at du får mindre utslag over hele linja istedenfor en brå knekk. Regner med du er i hovre-stadiet, og har en fb maskin(?). Eller så gjør du dette lettere i fbl-gyroen. 10 grader pitch og normal headspeed og flightmode, så bør den ikke være så skremmende.

      Men en slik kurve du beskriver varer ikke så lenge når du skal begynne å fly andre øvelser og det er vind. Foreksempel vil den slite med å holde seg inverted, samt holde seg i stallturns med litt vind.

      Om du skal trene autorotasjon er det en fornuftig kurve å starte med, så lenge du holder den riktig vei og finner sweetspot på neg.pitch som gjør at den holder headspeed jevnt med maks neg. utslag på stikka.

      Kjenner det er vanskelig å forklare dette i tekst

      Lykke til!
    Posting comments is disabled.

Latest Articles

Collapse

  • Ledningstykkelse 12V
    by xilian
    Størrelse SAE gauge No. Amps Watt
    0.3 mm² AWG 22 3A 36W
    0.5 mm² AWG 20 7A 84W
    0.85 mm² AWG 18 9A 108W
    1.25 mm² AWG 16 12A 144W
    2.0 mm² AWG 14 16A 192W
    3.0 mm² AWG 12 21A 252W
    ...
    01-12-14, 19:33
  • Oljeblanding for bensinmotorer
    by xilian
    Blandingsforhold Prosent 5L 10L
    20:1 5% 2,5dl 5dl
    25:1 4% 2dl 4dl
    30:1 3,3% 1,65dl 3,3dl
    35:1 2,8% 1,4dl 2,8dl
    40:1 2,5% 1,25dl 2,5dl
    ...
    27-03-13, 10:02
  • Guide for innkjøp, bruk og lading av lipobatterier.
    by jotto


    LiPo (Lithium-Ion Polymer)-batterier er idag den mest brukte og mest anvendbare batteritypen for RC-bruk. Denne guiden tar for seg bruk, lading, innkjøp, sikkerhet og andre spørsmål som typisk dukker opp når man skal ta det i bruk. Den gir også en introduksjon i grunnleggende teori som er veldig praktisk å kunne.

    ...
    01-12-11, 12:50
  • Kastefly for store og små
    by Sundtair
    I fjor tok jeg sjansen på å bestille 36 ”fly” fra Stevensaero.com til ”byggekveld” på SFO
    ...
    08-03-11, 08:57
  • Helikopter - Grunnleggende forklaringer
    by Trulsen
    Helikopter – Grunnleggende forklaringer

    Det er stadig mange som spør om ting angående helikopter som er relativt basic for helikopter.
    For at et helikopter skal fly fint i luften MÅ det være satt opp 100% mekanisk riktig. Jeg kommer kun til å forklare om helikopter med Kollektiv Pitch! Altså CP helikopter.

    • LIPO BATTERIER
    Spitmk16 har laget en utfyllende tråd om LiPo batterier her; (MFN) ModellflyNytt.no • SWASH, servo oppsett, servo reversering...
    30-01-11, 19:32
  • Hva er IMAC?
    by anders e
    Hva er IMAC? Jeg skal gjøre så godt jeg kan og skrive litt grovt om det og legge ved noen bilder fra treff osv. IMAC er forkortelse av International Miniature Aerobatic Club. Flyene vi flyr med er kopier av full-skala akromodeller og modellens vingespenn forteller størrelsen, f.eks 35% av en full-skala(er som oftest en 100cc). Resten av målene på flyet må være innenfor +/- 10%. Stort sett alle arf modeller ligger innenfor dette. NB: I basic er det ingen skala krav. I Norge flyr vi i klassene ...
    24-11-10, 16:35
Working...
X