Announcement

Collapse
No announcement yet.

Guide for innkjøp, bruk og lading av lipobatterier.

Collapse
X
Collapse
  • Teori

  • Guide for innkjøp, bruk og lading av lipobatterier.

    Teori

    Denne delen er kanskje den tyngste å sette seg inn i, men det er vel verdt å bruke litt tid på å forstå den. Å ha litt teoretisk bakgrunn og være kjent med vanlige ord og uttrykk gjør elektrolivet mye enklere.

    Ohms lov

    Ohms lov er grunnlaget for all elektronikk og definerer forholdet mellom spenning, strøm og motstand. Det kan være tungt stoff, men denne tegninga forteller egentlig hele hemmeligheten (eller iallefall en forenklet utgave):

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_7## -->

    • Spenning, målt i volt (V), er trykket som elektronene blir dyttet gjennom kablene på.
    • Strøm, målt i ampere (A), er antall elektroner som passerer gjennom ledningen per sekund
    • Motstand, målt i ohm (Ω), er motstanden som elektronene møter.


    Matematisk uttrykkes dette som

    I=U/R , der I er strøm, U er spenning og R er motstand.

    Dette stemmer godt med tegninga: hvis man øker spenninga (karen til venstre dytter hardere), så øker strømmen (han får dyttet flere kompiser gjennom røret per sekund). Hvis man derimot øker motstanden (røret blir trangere), så får han dyttet færre kompiser gjennom røret. Rørende enkelt!

    Denne ligningen kan stokkes om etter behov:

    U = R * I og R = U/I.

    Effekt

    Mere interessant for oss er kanskje effekt, som måles i enten watt eller hestekrefter. Effekt er
    arbeid utført per sekund. Det er effekten, ikke spenningen, som får motoren til å yte. Effekt er kongen. Når vi skal skryte av hvor fet motor vi har, så snakker vi om effekten.

    Effekt kan regnes ut med

    P = U * I , der P er effekt, målt i watt, og U og I er henholdsvis spenning og strøm. Her ser vi noe interessant: hvis vi dobler spenningen, så kan vi halvere strømmen og likevel ha like stor effekt.

    Strømforbruk og kapasitet

    Strømforbruk og batterikapasitet måles gjerne i ampere timer (Ah). Hvis vi går tilbake til tegningen over, så er det antall kompiser som totalt har blitt dyttet gjennom røret. Vi kan også sammenligne det med å helle vann i et glass. Strømmen (A) er antall liter per sekund, mens strømforbruket (Ah) er antall liter vi har helt i glasset. 1 Ah tilsvarer en strøm på 1 ampere som har gått ut av batteriet i en time, eller 2 ampere i en halv time.

    Ampere og ampere timer kan også uttrykkes som henholdsvis milliampere og milliampere timer. Tallet er er da ganget med tusen, slik at 1000 milliampere (mA) = 1 ampere (A).

    Seriekobling vs paralellkobling

    Batterier kan kobles sammen på to måter: i serie eller i parallell:

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_8## -->

    Ved seriellkobling kobler man + fra det ene batteriet til - på det andre. Total spenning blir lik summen av spenningen på begge batteriene, mens kapasiteten blir lik. Ved parallellkobling kobler man sammen + til + og - til -. Total spenning blir uendret, mens kapasiteten blir lik summen av begge.

    Ser du, dette var ikke så vanskelig...?



    • Calmato40
      #40
      Calmato40 commented
      Editing a comment
      Tusen takk. Er ny til både rc fly og strøm generelt.

      Nyttig informasjon ☺

    • Calmato40
      #41
      Calmato40 commented
      Editing a comment
      Tusen takk for nyttig informasjon. Som nybegynner må jeg ærlig innrømme at batteri/strøm og laddere er noe jeg har hatt lite kunnskap om ☺

    • jotto
      #42
      jotto commented
      Editing a comment
      Bare hyggelig. Lykke til med ladinga
    Posting comments is disabled.

Latest Articles

Collapse

  • Ledningstykkelse 12V
    xilian
    Størrelse SAE gauge No. Amps Watt
    0.3 mm² AWG 22 3A 36W
    0.5 mm² AWG 20 7A 84W
    0.85 mm² AWG 18 9A 108W
    1.25 mm² AWG 16 12A 144W
    2.0 mm² AWG 14 16A 192W
    3.0 mm² AWG 12 21A 252W
    5.0 mm² AWG 10 31A 372W
    01-12-14, 20:33
  • Oljeblanding for bensinmotorer
    xilian
    Blandingsforhold Prosent 5L 10L
    20:1 5% 2,5dl 5dl
    25:1 4% 2dl 4dl
    30:1 3,3% 1,65dl 3,3dl
    35:1 2,8% 1,4dl 2,8dl
    40:1 2,5% 1,25dl 2,5dl
    45:1 2,2% 1,1dl 2,2dl
    50:1 2% 1dl 2dl
    27-03-13, 11:02
  • Guide for innkjøp, bruk og lading av lipobatterier.
    jotto


    LiPo (Lithium-Ion Polymer)-batterier er idag den mest brukte og mest anvendbare batteritypen for RC-bruk. Denne guiden tar for seg bruk, lading, innkjøp, sikkerhet og andre spørsmål som typisk dukker opp når man skal ta det i bruk. Den gir også en introduksjon i grunnleggende teori som er veldig praktisk å kunne.

    ...
    01-12-11, 13:50
  • Kastefly for store og små
    Sundtair
    I fjor tok jeg sjansen på å bestille 36 ”fly” fra Stevensaero.com til ”byggekveld” på SFO
    ...
    08-03-11, 09:57
  • Helikopter - Grunnleggende forklaringer
    Trulsen
    Helikopter – Grunnleggende forklaringer

    Det er stadig mange som spør om ting angående helikopter som er relativt basic for helikopter.
    For at et helikopter skal fly fint i luften MÅ det være satt opp 100% mekanisk riktig. Jeg kommer kun til å forklare om helikopter med Kollektiv Pitch! Altså CP helikopter.

    • LIPO BATTERIER
    Spitmk16 har laget en utfyllende tråd om LiPo batterier her; (MFN) ModellflyNytt.no • SWASH, servo oppsett, servo reversering og subtrim Man har flere swash typer. Feks har Align Trex 450 og 600 bruker HR3, mens Raptor 50 bruker H-1 "single" servo. Dette må man finne ut av på manualen til heliet, eller spørre i denne tråden! For å forandre på dette må man forandre det i menyen på radioen din, og dette forandres på swash menyen oftest under "TYPE". Her vil man da ha flere valg. Når man setter opp et nytt helikopter og skal installere servoer, er det viktig at linkene står 90 grader i forhold til servo armen. Se bilde: ...
    30-01-11, 20:32
  • Hva er IMAC?
    anders e
    Hva er IMAC? Jeg skal gjøre så godt jeg kan og skrive litt grovt om det og legge ved noen bilder fra treff osv. IMAC er forkortelse av International Miniature Aerobatic Club. Flyene vi flyr med er kopier av full-skala akromodeller og modellens vingespenn forteller størrelsen, f.eks 35% av en full-skala(er som oftest en 100cc). Resten av målene på flyet må være innenfor +/- 10%. Stort sett alle arf modeller ligger innenfor dette. NB: I basic er det ingen skala krav. I Norge flyr vi i klassene basic, sportsman, intermediate og freestyle (for å fly freestyle må man stille i en av de andre klassene). Det du trenger for å være med er medlemskap i en klubb knyttet til NLF. Radioutstyr på 35MHz eller 2.4GHz, og et egnet fly. F.eks trainer, men anbefaler vel egentlig mer en modell med litt større ror. Et typisk IMAC fly ser vi under, En yak 54. Men div extra modeller, edge, sukhoi, cap, velox, pitts, ultimate osv er også vanlige fly. ...
    24-11-10, 17:35
Working...
X