Etter at "Warbird sjuken" hadde slått inn for fullt, symptomer kan f.eks være store innkjøp av dokumentasjonsbøker på ebay eller lett gåsehud ved passering av fly med radialmotor, var jeg nødt til å ta en tur ut i Europa for å se litt hva disse tyskerne holder på med. Etter å ha sett en flott film på youtube av et treff i Oberhausen ble valget enkelt....billetter ble bestillt den samme dagen.
Her er forøvrig den skyldige videoen, NB! Denne videoen er fra 2012, 2013 video kommer lengre ned i artikkelen:
Vel, for å gjøre en ikke så lang historie kort var vi, megselv, Stig Myrene, Per Olav Stavelin, Nottov Dahle og Kenneth Wikerøy m. frue, på plass i solfylte sørtyskland og klare for å beskue og nyte en masse flotte maskiner.
Det begynner å fylle seg opp med godsaker utover Lørdagen
Vi ankom fredag kveld og ved hjelp av GPS fant vi frem til plassen som ligger cirka 1 time og 30 minutter fra Mûnchen flyplass.
Allerede på fredag var det masse aktivitet og festen var godt igang når vi ankom. I teltet traff vi flere veldig hyggelig tyskere bla. Knut som er en av arrangørene. Han er også den som har hjulpet oss med overnattingen. Vi hadde fått plass på et nydelig lite gjestehus i nabobyen som ligger 10 minutter unna med bil i WeissHorn.
Link til gjestehuset: Hotel zum Löwen I Gasthaus des Hotel zum Löwen
Flere folk og enda flere fly, ble lang kø for å få luftet flyet sitt etterhvert.
Et par 1/3 skala ME-109, flotte maskiner med detaljer så det holder.
Litt om plassen:
Flyfeltet er som de fleste felt ute i Europa eid av kommunen og holder derfor en flott standard med strøm, rennede vann og skikkelige toaletter samt et flott klubbhus. Stripa er cirka 200 meter lang og underlaget er gress.
Utrolig at denne klubben kun har 50 medlemmer hvorav 25 av de er aktive. I følge noen av medlemmene vi snakket med ønsket de å kjøpe opp feltet da det er ganske strenge støyrestriksjoner bla. i Tyskland og at feltet slik det er i dag blir stort sett brukt til seilfly virksomhet.
En utrolig flott B mustang.
Andy, en av de lokale medlemmene med sin utrolig flotte Me-109.
Enda en ME-109, med en grei parasoll til piloten
Pilotene:
Det er tilreisende piloter fra de fleste hjørner av Tyskland som kommer på dette treffet, de har også endel fra utlandet som kommer på besøk Vet ikke eksakt hvor mange piloter det var men kanskje rundt 50, hvorav de fleste hadde med minst et fly og noen opp i mot 3-4.
Flyene:
WOW...er egentlig det eneste man kan si, et helt utrolig spekter av flotte fly. Alt fra første verdenskrig opp til store jetfly. Riktig som det skulle være var flesteparten av flyene fra andre verdenskrig og med propell i snuta. Mange av flyene var helkompositt, dvs alle større deler av flyet var støpt i glassfiber, og hadde de rund cowling hadde de som regel en Moki i nesa...dersom nesa ikke var rund satt det veldig gjerne en større 2-3 sylindret Kolm der...med andre ord et helt fantastiskt lydbilde i de fleste flyene. Generellt kan man si at tyskerne er veldig dyktige til å støydempe sine fly. De fleste hadde gummioppheng av motor og en eller annen form for lyddemper.
To flotte FW190 på vei ut til sortie.
En Airworld Yak 11 "racing" med moki motor.
Sis-t 1/4 FW190, utrolig flott helkompositt modell som desverre måtte nødlande pga. svikt i halen.
Noen maskiner skilte seg dog litt ut fra de andre og kan nevne noen av de.
Galloping Ghost, en sterkt modifisert Airworld Mustang med en 4 cylindret firetakts rekke motor fra Kolm med et helt greit lydbilde. Denne maskinen er bygd for høy showfaktor og den leverte så det holdt.
Montering av modell.
Skikkelig MannerMotoren
En Spitfire mk9 clipped wing, av ukjent fabrikat som også hadde en Kolm i nesa, denne med KUN 2 cylindre på rekke..
Spitfire med Kolm 135cc 2 cylindret firetakt rekke motor. Deilig lydbilde og bra drag, Propellen på bildet er ikke statisk.
En helt scratchbygget Polikarpov "Rata" I-16 som var helt fantastisk detaljert, Horst Zeller har tatt masse flotte bilder av denne modellen og de kan beskues ved å klikke på linken til bildene lengst ned i artikkelen. Modellen var motorisert av en Saito 450 R3 Radial og så ut til å fly fint.
Eieren har brukt et helt år bare på understellet til denne modellen, et flott mesterverk av et fly.
Litt om forbildet kan studeres her: Polikarpov I-16 på wikipedia
Rata I16 sitt understell som Jo har brukt ca 1 år på lage helt likt orginalen.
2 stk Me-163 med Turbin og røyk fløy en hel del denne helgen og ble alltid fløyet i formasjon av Far og Sønn, alltid høy showfaktor med flotte maskiner og dyktige piloter.
Dette var selvfølgelig bare et veldig lite utvalg av noen av modellene som var på plass og for å få en bedre oversikt anbefaler jeg å kikke på bildegalleriene som det ligger linket til å bunnen av artikkelen.
Sjekk også ut videoen av Horst Zeller, RCScaleAirplanes, den gir et godt inntrykk av hvordan det var å være i Oberhausen denne helgen.
Ikke bare hadde de flotte fly disse karene men de kunne fly de godt også..stort sett veldig lite uhell i landingene denne helgen.
En flott Mirage av ukjent merke som også hadde bremseskjerm ved landing.
Må også nevne at vi også vant en pokal for lengst tilreisende men vi fikk ikke lov å ta den med hjem siden vi ikke hadde noen fly med oss
Så en oppfordring til alle som er litt interresert i tøffe fly og kanskje litt glad i god Øl, så ligger dette treffet kun 2 korte timer unna med fly fra Gardermoen...anbefales på det sterkeste og ny tur i 2014 er allerede på planleggingsstadiet. Håper vi sees.
Så til slutt endel linker til masse flotte bilder fra stevnet, anbefaler alle å ta en kikk.
Link til bildetråden på forumet her:
(MFN) ModellflyNytt.no
Mine egne bilder fra treffet:
Lørdag: Facebook
Søndag:
Horst Zeller sine bilder:
Flickr
Horst sine bilder av Rata I16
Flickr
Nottov Dahle sine bilder og videor finner dere her:
http://www.tottoshobby.net/Oberhausen2013/oberh.htm
Det var bildene og her er en foreløpig Trailer laget av vår venn Horst Zeller,