Warbirds er fly som opprinnelig er brukt i krig og det aller meste aksepteres på dette uhøytidelige stevnet. Sett i ettertid så er vel uhøytideligheten noe som kanskje gjorde at vi ønsket å dra de 120 milene i år igjen. En flott plass, utrolig bra arrangør, hyggelige mennesker med senkede skuldre, knallvær og selvfølgelig mye fine fly. Det er lov å stille med den enkleste og minst skalariktige ARF til de største scratchbyggede underverker av noen skalafly. Alle skal ha det gøy og ikke føle at man stiller med fly som ikke når opp og det mener jeg at de klarer svært godt!
Modellflynytt banner i skikkelig warbirdstil
Vi fylte innleid bobil onsdag ettermiddag og la i vei gjennom Oslo og langs Mjøsa og holdt nesa mot nord. Etter ett handlestopp og veiarbeidsstopp var vi oppe på Udduvoll flyplass ca ett på natta. Udduvoll ligger i Melhus kommune og kun noen få kilometer syd av Trondheim. Når bobilen var parkert ruslet vi bort på stripa der det var lys og lyd. Inne i teltet satt en liten ihuga gjeng og skravlet og holdt Chili Con Carne`n varm. Man kan bli imponert av mindre, det smakte helt fortreffelig etter 7 timer i bil!
Forholdsvis enkel men nyttig frokost før vi skulle på stripa første dag
En kort tur inn i sengen og kveile beinhaugen før vi var oppe igjen med enkel frokost og utpakking av totalt 6 fly med stort og smått. Selve campen lå i år ca 100m unna stripa og der kan man bo med telt, campingvogn eller bobil. Det er tilgjengelig toalett og strøm til alle mann.
Været var grått, disig og det yret litt, men det var egentlig deilig med en slø start etter lang kjøretur. YR var sikre og etter 2-3 timer sprakk himmelen opp og sola var fremme. Slik forble været resten av stevnet...
Nye Top Flite FW 190 etter jomfrutur under Shakedown
Torsdag og fredag (tidligere også hvis det trengs) kalles shakedown, muligheten til jomfruturer, banke rust, få flydd seg litt inn eller bare fly fordi det er utrolig moro gjøres på disse dagene. På shakedown er stripa åpen for annen flygning også og det er noen som kommer for å fly andre fly også. Stemningen er god og store og små verdensproblemer innen rc løses på stripa.
Noen skrur litt innimellom flygningene...
Bra oppmøte og en flott flypark
På stripa er det tilgang til strøm, kiosk er installert, lounge og speakerbod samt overnattingstet for flyene. Warbirdgeneral Øistein Aanesen med sin trofaste gjeng hadde i år lagt lista ennå høyere og det var servering av felles middag på kveldene men også varm lunsj på flere av dagene. Skulle man om formodning ikke være mett etter dette var det Luftwaffel og pølser klare i kiosken styrt av generalens bedre halvdel, Samara.
Warbirdgeneralen selv, en Kongsberging som har forvillet seg til Trondheim...
I år var også RCPRO tilstede med stort partytelt fylt med mye godis for flygerne, både fly, sendere, fuel, utstyr og det meste man kan ønske seg og flere var borte og fikk skrella kredittkortet en grundig runde...
Torsdag og fredag ble gjennomført med mye flygning og lite uhell. Flere vellykkede jomfruturer og skjelvende glade piloter så sine mange arbeidstimer ikke gikk tapt etter landing.
Øyvind sin flotte B-25 kledd i Flitemetal og 2 stk Saito FG-14 bensinmotor var en fryd for øyet
Ole Christian Espedal var stevnets Airboss og styrte pilotene og startboks med glans. Dagene startet med pilotbriefing med safetyfokus og hva man ønsker og ikke ønsker på stevnet. Gjennomgang av flyområder og failsafefunksjoner er noe av det man prioriterer for å ikke volde andre skade.
Airboss Ole Christian Espedal styrer show og piloter med stø hånd
Tilreisende piloter og kjente fjes fra sist år dukket stadig opp. Stevnet hadde deltakere fra Birkeland i syd til Mosjøen i Nord (mulig lengre nord som vi ikke vet om). I tillegg ble det ett helinternasjonalt stevne da vår kjære svenske Kjell-Åke dukket opp med flere småturbinmodeller med turbin av typen Lambert T25 Colibri.
Modell til 700 kr og turbin til 20 000,-
Det var stort sett fly i luften helt til det ble mørkt og noen også i lufta etter mørkets frembrudd. Da var det mindre foamies eller også større men med full LED belysning.
Selve stevnedagene var det kø i startboksen og det ble flydd mange fine sorties. Det ble flydd (eller prøvd flydd fra undertegnede) British memorial flight formasjon med Lancaster, Spitfire og Hurricane, en amerikansk delegasjon med Thunderbolt og Mustanger, men den mest spektakulære flygningen var nok twin og firemotors fly med B24 Liberator, B-25, Messerschmitt 110 og Lancaster. Mange store fine fly i lufta på en gang.
Gutta klare for storformasjon
Utover dette var det fri flyging etter eget ønske. Køen i startboksen økte jamt utover dagen, men alle som ville tror jeg fikk fly det de ønsket. De som ønsket å fly alene fikk også muligheten til dette. Bra med besøkende på en stor tribune og mye glade mennesker i strålende sol på Udduvoll denne helgen.
Depot fra Spotters hill og campen nederst
Pilotene var enten ute og fløy, tok seg en velfortjent pause i diverse campen eller satt bak sikkerhetsnettet og koste seg med warbirds i kontinuerlig kamp på himmelen.
Trond Backmanns flotte twin Messerschmitt Bf 110
Vi satte oss i bilen søndag morgen etter frokost og var allerede i neste års WBW modus. Hva skal man gjøre klart å ha med? Skal man ha bobil? Når drar vi oppover? Mange spørsmål men god tid til foreberedelser nå.
Ønsker å takke vertskapet for ett flott gjennomført og trivelig stevne. Samtidig benytte sjansen til å oppfordre nysgjerrige nybegynnere og gamle travere i warbirdverden til å stille opp. Totalt avslappende og uhøytidelig og vell verdt en kjøretur og langhelg!
Til slutt en liten bildekolleksjon