Spesifikasjoner:
Modell: Ready MK 2
Type: Trainer
Produsent: ARC Modellfly
Vingespenn: 1570 mm
Lengde: 1200 mm
Vingeareal: 39 dm²
Vekt: 2800 - 2950 g
Kanaler: 4-6
Servoer: 4
Servoer brukt: Futaba 148
Anbefalt motorstørrelse:
Motor brukt: JBA 56 2-takt
Propell: Apc 11x6
Batteri: 1 stk 2S A123 2300 mah batterier
Forhandler: Throttlestore
Pris fly: 1490,-
Pris motor: 990,-

Innledning:
En diger eske med 2 fly, 2 motorer, 2 flottørsett og en liten haug med servoer dukket plutselig opp. I første omgang er det ARC Ready MK2 som skulle bygges og testes.

Nyåpnet eske fra www.throttlestore.com
Deretter kommer ARC Cessna Cardinal 177. Jeg har aldri montert en plastmodell før så det ble litt gransking av tekst og bilder før jeg satt i gang. Det er ikke mange løse delene på denne så det skal nok ikke gå lang tid før den er sammen.

Utpakket og klart til start
Manualen kommer som en god gammel byggetegning i stort format. Den viser byggingen med bilder i kombinasjon med engelsk forklarende tekst til hvert bilde. I tillegg er det ett par dokumenter fra Throttlestore som beskriver noen tips og råd for byggingen. Viktig her er blant annet innmontering av karbonstang i vingen for bedret styrke.

Manual i stort lettforståelig format
Fikk sortert litt bilder og begynte å skjønne tegninga…. Viktig med denne typen modeller i plast er at alle limflater må være pusset og vasket med fettfri sprit før man limer. Limingen kan foregå med CA eller epoxy. Det anbefales epoxy til de større jobbene, mens man på mindre ting kan bruke CA. Etter litt småprøving fant jeg ut at epoxy virker litt mer fleksibel og ikke like sprø i limfugene som CA. Men her er det også delte meninger.

Plastdeler og verktøy samlet i en eske