Hva er IMAC?
Jeg skal gjøre så godt jeg kan og skrive litt grovt om det og legge ved noen bilder fra treff osv.
IMAC er forkortelse av International Miniature Aerobatic Club. Flyene vi flyr med er kopier av full-skala akromodeller og modellens vingespenn forteller størrelsen, f.eks 35% av en full-skala(er som oftest en 100cc). Resten av målene på flyet må være innenfor +/- 10%.
Stort sett alle arf modeller ligger innenfor dette.
NB: I basic er det ingen skala krav.
I Norge flyr vi i klassene basic, sportsman, intermediate og freestyle (for å fly freestyle må man stille i en av de andre klassene).
Det du trenger for å være med er medlemskap i en klubb knyttet til NLF.
Radioutstyr på 35MHz eller 2.4GHz, og et egnet fly. F.eks trainer, men anbefaler vel egentlig mer en modell med litt større ror.
Et typisk IMAC fly ser vi under, En yak 54. Men div extra modeller, edge, sukhoi, cap, velox, pitts, ultimate osv er også vanlige fly.
Størrelsen på flyene varierer, men mest vanlig er 25%-40%. Altså ca 1.80 meter - 3,2 meter i vingespenn,
og som oftest bensinmotorer fra 30cc til 170cc+. Elektro i IMAC-modeller kommer mer og mer grunnet lite støy.
En modell som bråker får poengtrekk. Originale potter er derfor ikke å anbefale

Canister potter eller tunepipes og en 3 blads propell gjør en bensinmaskin forholdsvis stillegående.
Noen monterer også gummidemping i motorfester for å unngå vibrasjoner/resonanse i flykroppen.
Øvelsene som blir utført er jo da også etter full-skala.
I linken under ser vi basic programmet for 2011.
Under linken navngir jeg øvelsene fra 1-10.
1 Roll (360*)
2 Stall turn/hammerhead
3 Teardrop
4 Humptybump med halv roll ned
5 Loop
6 Sharktooth/haitann med 360* roll (midt i 45* ned)
7 Reversert half cuban eight med 360* roll ( midt i 45* opp)
8 Reversert sharktooth/haitann med roll
9 Immelman. Halv loop med halv roll på topp
10 En og en-halv spinn ned.
Alle øvelsene begynner ved prikken på hver tegning.
Se basic video for å få mer innsikt.
Det sitter 2 dommere bak på hver sin side av piloten og bedømmer øvelsene, utnyttelsen av luftrommet og støy.
En omgang i basic er å fly programmet to ganger, som tar ca 8+minutter.
Jeg skriver ikke mer om sportsman og intermediate da de som flyr dette vet hva som skal til og hva det er.
Noen flere bilder.
Her ser dere pilot, sidemann som leser øvelser og dommerene.
En meget fin scratch bygget 2.6 m 100cc
En knallbra innstegs-modell. 1.8+m GB yak med elektro.
Selve konkurransene er veldig sosiale. Alle snakker med alle, og det gis og fåes tips om alt.
Her er alle like, enten du har 3000kr utstyr eller 60 000kr utstyr .
Mesteparten av konkurransene går på østlandet+ Trondheim. Og Nor-Norge kommer med stormskritt etter.
Som sagt har vi det sosialt og hyggelig(også om kvelden

En freestyle video for dem som ønsker å se det.
Ikke bli skremt av dette. I Norge har jeg kun sett en person en gang som har prestert noe i nærheten av disse
øvelsene. Og det er Håvard G. Andreassen. Men vet det finnes andre, men de har ikke møtt opp til konkurranse!
Så er det noe folk lurer på, så går det ann og komme med kommentarer/spørsmål.
Husk dette er ikke en 100% detaljert artikkel, men grovt sett det som trengs å vite

Jeg skal også prøve å få til en treningshelg eller to i vinter. Så da kan jo de som bor på østlandet eller har lyst til
å ta en tur følge med. Info kommer på mfn.
Kan legge ut info på nytt i kveld.
Jeg hadde gått og lurt på om IMAC var noe for meg en stund. Gutta jeg flyr sammen med greide etter en stund og fjerne tvilen. Første stevne på Gjøvik ga absolutt mersmak. Jeg var ganske nervøs på den første runden , men etter en stund ga det seg. Masse trivelige folk og treffe både på stripa og på kvelden
Senere har jeg også deltatt på Norsk Klasse Mesterskap i Trondheim. Her fikk jeg litt mer orden på flyginga , men jeg ser at det er fortsatt mye jeg kan rette opp. Nå gleder jeg meg til neste sesong.
PS: Basic programmet kan flyes med alle fly. En .40 size elektro modell duger helt fint.