Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva blir best på hel-balsa elektro fly? Glass, nylon, papir?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva blir best på hel-balsa elektro fly? Glass, nylon, papir?

    Jeg er kommet så langt med en Balsacraft Hawker Hurricane for elektro 600 at den skal trekkes. Det er et klassisk hel-balsa prosjekt med skikkelig "stressed skin" konstruksjon. Det betyr at vingen er planket balsa over spant og bærer hele veien. Balsaen er tynn som bare det mange steder og akkurat som på full-size, tåler den lite punktbelastning.

    En slik modell med plastfilm betrekning vil nesten ikke tåle noe håndtering eller har noe styrke i et krash.

    Glassfiber duk og epoxy/resin er nok det som blir sterkest. Men blir det lett nok? Hvor lett kan man få duken, og hvem leverer det?

    Nylon er et annet alternativ, men jeg er redd for at når den dopes så kan den nesten dra vingen i stykker, det krymper jo som bare det.

    Papir er også en mulighet. Det er enkelt og greit å legge bare man holder ut dopen.

    Noen som har tips og erfaringer å dele setter jeg pris på det!

    Fint også om noen kan si noe om hvem som kan levere slikt i disse dager med ARFer og plastfilm over alt. Norwegian, Øgrey eller andre?

  • #2
    Sjefen over alle sjefer har skrevet en artikkel om trekking med glassfiber og duk, den finner du her: (MFN) ModellflyNytt.no

    Og hvis du ikke føler engelsk som et problem så bør du absolutt lese denne: http://home.fuse.net/ryan/glassing.htm

    Den sistnevnte artikkelen beskriver hvordan du bruker letteste glassfiberduk og tynner epoxyen slik at du ikke bruker mer enn du absolutt må. Artikkelen nevner bruk av "de-natured alcohol" som tynner, og såvidt jeg forstår er det det samme som rødsprit. Du kan muligens bruke blå isopropanol også, men jeg er litt usikker på akkurat det. Selv har jeg en flaske med de-naturert 96% fra Spania, de selger slikt som desinfeksjonsmiddel (og for den som lurer, nei den er ikke drikk-bar....verste sort brekkmiddel....).

    Jeg har trukket flere modeller på denne måten, både som forsterkning av deler og helgalssing av kropp/vinge. Gjør du det riktig og er nøye så er vektøkningen minimal. Men det er absolutt nødvendig å tynne epoxyen, ellers klarer du ikke å redusere vekten.

    Jeg anbefaler å gå til innkjøp av vinyl-hansker for en slik jobb.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Et par tanker her:
      Flyet bør bygges for gode flyegenskaper, ikke kræsj.... Dvs. så lett som overhode mulig! Dersom det blir vanskelig å handtere modellen, lager du deg noen fine vingeposer av bobleplast e.l.
      Jeg bruker nesten utelukkende film når jeg trekker en modell. Typen film kommer litt an på konstruksjonen. Dersom modellen er av den litt mer skjøre typen, bør en film med lite krymp velges. Da slipper du vridning av vinger og kropp.
      Et annet triks ved trekking av skjøre vinger er å legge på filmen både over og under FØR den strekkes. Da er det lettere å kontrollere strekken på over-/undersiden.
      Glassing behøver ikke bli så mye tyngre enn betrekning, men da kreves det relativt mye arbeid! Info om glassing finner du her:
      404 Not Found -Under "17/4-04: SLIK GJØR DU DET:
      Glassing av vinger og kropp". Øgrey har det som skal til av materialer ( 404 Not Found )

      Lykke til!
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

      Comment


      • #4
        Takk for tipsene! Bra artikkel, jeg hadde helt glemt den.

        Begynner å helle mot glassing, veldig lyst til å prøve det. Hvor er det best å kjøpe duk? Det er jo ikke modellbutikker igjen i Oslo som har slikt på lager lengre såvidt jeg vet.

        Comment


        • #5
          Norwegian Modellers har 21 grams duk, se Hjem - Norwegian Modellers. Modellhobby i Skovveien har da vel et brukbart utvalg av materialer de også?

          Ellers er jeg litt blank, det er lenge siden jeg handlet duk. Mon tro om ikke Øgrey kan ha noe også, selv de ikke er billigst.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Originally posted by ahope
            Takk for tipsene! Bra artikkel, jeg hadde helt glemt den.

            Begynner å helle mot glassing, veldig lyst til å prøve det. Hvor er det best å kjøpe duk? Det er jo ikke modellbutikker igjen i Oslo som har slikt på lager lengre såvidt jeg vet.
            Tror i alle fall Asker hobby har noe, tror de leveres i 3m2 størrelse. De fleste andre (ikke Øgrei) leverer kun 1m2 tror jeg.

            Comment


            • #7
              Thinnthinn gir en link til artikkel på Vingtor's sider, og den er bra. Bare legg merke til at latex-hansker ikke gjør nytten. Latex er permeabel for størstedelen av de allergifremkallende stoffene i epoxy, dvs. de trenger gjennom hanskene og kan gå inn i huden.

              Det er kun vinyl som gir beskyttelse mot epoxy, og du får kjøpt bokser med 100 stk på apoteker. Jeg bruker slike hansker til alt av lime og malejobber, både for hus og hobby.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                Jeg har tenkt mye på dette, det er jo det som er en del av moroa med å bygge modeller fra scratch eller en haug med assorterte balsabiter.

                Plast dropper jeg av flere grunner:
                -Det er "compound curves" på flyet og det er ikke moro å krympe plast over det
                -Vingenskinnet er delvis veldig tynt og du kan klemme eller stikke fingeren rett gjennom balsaen uten problemer. Meningen er å ha et fly som tåler å ligge i bagasjerommet på bilen og ikke plages av å lande på grus eller litt røff plen. Stor parkflyer og bruksfly med lang levetid er tanken!

                Ut fra det er papir&dope, nylon&dope og glassing valgene. Ingen selger papir og nylon lenger(?), dop er det dårlig med. Ingen ser heller ut til å bruke det etter innleggene å dømme. Men glassfiber i 17 og 25grm er på lager på Asker Hobby så det blir tur dit i ettermiddag eller i morgen.
                Modellhobby var tomme, kanskje om 2-3 uker. Min er faring med de i det siste er at hvis det ikke er på lager og de ikke sier at det kommer innen en uke, er det små sjanser for å se det igjen der.

                Tipset om vinylhansker er kjempebra! Skal skaffe meg det. Jeg har holdt på så mange år med ymse rare stoffer nå at det er på tide å ta det alvorlig, ellers så får vel jeg også allergi. Det begynner å bli endel som har fått allergi mot CA, erpoxy eller andre stoffer.

                Takk til alle for mange nyttige og gode tips!

                -Andreas

                Comment


                • #9
                  ...Referer nok en gang til Øgrey Hobby for alt av materialer til glassing...

                  Er ikke sikker på det med hansker, men for all del, bruk noe du er SIKKER på fungerer!!!
                  Epoxyallergi blir du ALDRI kvitt
                  Audun Thinn
                  Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                  Comment


                  • #10
                    Thinnthinn, det med hansker er sikkert. Latex gir ingen beskyttelse mot epoxyen, du blir bare ikke grisete på hendene.
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #11
                      Hvordan er disse vinylhanskene? Som oppvaskhansker eller som latex hansker?

                      Øgrey er såvidt jeg kan se nå kansje like gode eller bedre enn NM for oss som bygger selv og trenger materialer. Jeg synes de er litt dyre, men virker ganske seriøse.

                      -Andreas

                      Comment


                      • #12
                        de er som latexhansker, men litt tykkere og føyer seg ikke like godt til hånden.
                        Anders Valland
                        Trondheim

                        Comment


                        • #13
                          Heisan
                          Bestilte glassfiber duk i fra The Composites Store Homepage - CST The Composites Store, Inc. det var 0.7 oz. dvs ca 20gram og 25yard ca 22.85 meter for $25.00 (Under 200 kroner grensen!!) frakt var $5

                          Hvis det er noen som vil handle så bør de forte seg fordi det er snart slutt på salget.
                          What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

                          Comment

                          Working...
                          X