Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny FPV-platform

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny FPV-platform

    Testet det nyeste FPV-designet mitt i dag, ser lovende ut. Ideen var å lage en platform med ideell plassering av Gopro-kameraet, med pan/tilt for FPV-kameraet over. Dessuten ville jeg ha skikkelig med løft i de avtagbare og delbare vingene, og samtidig mulighet for å vende på flisa, og kunne fly i 20 minutter på to 2200 mAh 3 cellers i parallell.

    Last edited by bjeff; 29-06-10, 23:01.
    Anders Eiebakke
    90078513

  • #2
    Begynner å komme seg nå - skjærer du vingene selv?

    Comment


    • #3
      Originally posted by Quadrocopter View Post
      Begynner å komme seg nå - skjærer du vingene selv?
      Takker, jeg har skåret vinger til en lignende modell med planka isopor, men vingene på denne er bygget opp med depron, kryssfinér og karbon.
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #4
        Jeg elsker å lese teori om fly, og visste at jeg beveget meg på kanten av en påstått avgrunn. Vingene har ikke dihedral, faktisk en svak anhedral pga washouten, og i dag ble jeg bitt av naturlovene: jeg hadde installert sender i den ene vingetuppen, balansert med et videobatteri i den andre, og installasjonen av OSD bidro til at tyngdepunktet flyttet seg ca 4 mm bakover. Etter å ha økt siderorsutslaget til maks, prøvde jeg flyets stall-egenskaper. I en abrubt sideror/motsatt balanseror-sving i medvind fikk jeg mitt livs første death-spiral fra ca 70 meter. Det gikk såvidt bra, hvilket det ikke gjorde noen minutter senere (kostet heldigvis ikke mer enn litt lim og tålmodighet). Etter å ha flyttet cg´n framover der den burde være (1/3 av vingekorde, og der den er tykkest), klarte jeg ikke å framkalle de samme syke stallene.

        Evt noe å tenke på for andre som vil ha maks tyngde ut på vingetuppene.
        Last edited by bjeff; 01-07-10, 22:25. Reason: språk-logikk
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #5
          Hvorfor i himmelens navn vil du ha maks tyngde i vingetuppene?
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            Originally posted by bad scientist View Post
            Hvorfor i himmelens navn vil du ha maks tyngde i vingetuppene?
            Det er en konsekvens av at videosenderen er i vingetuppen. Det er bra for sendeforholdene.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              Originally posted by bjeff View Post
              Det er en konsekvens av at videosenderen er i vingetuppen. Det er bra for sendeforholdene.
              Ok..Men det er slettes ikke bra for flyegenskapene, er det vel?
              Kanskje dere Fpv folk burde begynne å tenke litt som Dlg folk, der man designer vingeprofiler som er spesielt egnet til applikasjonen? Altså ha en annen profil på tuppen enn dere har i senter..:? Kanskje det blir mulig å unngå 70 meters dødsspiraler..
              Bare en tanke...
              Last edited by bad scientist; 03-07-10, 20:25.
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                Joda, det er nok løsningen. Så snart jeg er hjemme fra en langtur, skal jeg redusere tykkelsen og korte inn korden på tuppene. Uansett fikk jeg fløyet den endel i FPV-modus i går, og da fungerte det bra.

                Når det gjelder bygging, så er jeg tilhenger av en kombinasjon av andres erfaringer og egen naivitet, det tar tid, men til slutt blir det forhåpentligvis bra.

                Det som er kult med depron, er at man kan teste ut ideer på en kjapp, enkel og billig måte. De fleste ARF´ene på markedet suger sure sokker, og kan knapt brukes til FPV uten så store modifikasjoner at man like gjerne kan bygge noe helt fra grunnen.
                Last edited by bjeff; 04-07-10, 02:37.
                Anders Eiebakke
                90078513

                Comment


                • #9
                  Noe galt med skywalker epo ? den er jo laget til fpv formålet.
                  Min Hjemmeside..

                  http://sveininge.iflogg.com

                  Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                  Comment


                  • #10
                    Det er ett av flyene som kan være interessant å teste. Jeg har kjøpt en Radian også, som etter kraftig modifikasjon kanskje blir interessant.

                    Akkurat nå sitter jeg grounded i Spanias svar på Horten, fordi fergen videre ble kansellert pga "været" (uten at jeg skjønner hva som er gærent med været, det ser da fint ut). Og hva annet kan man gjøre, enn å slurpe i seg minibaren og bygge en 70 cm UFO på hotellrommet. Det tar ca 2 timer å lage kroppen, og 2-3 timer å sette opp elektronikken. I og med at fergen går først kl 21.30 i morgen kveld, skal jeg se å få testet noe utstyr som en forumbruker mener er greit å fly med i denne forstaden til Helvete, men ikke i Norge. Forøvrig ble jeg stoppet på vei inn (!!!) i Spania i dag, og fikk scannet FPV-kassa og slått av en hyggelig FPV-prat med en fyr som kjedet seg på jobben.
                    Last edited by bjeff; 04-07-10, 23:38.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #11
                      Når du kommer til Spania så må du lære deg et ord "manjana" - det brukes alltid når man spør om å få utført en tjeneste....

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        Når du kommer til Spania så må du lære deg et ord "manjana" - det brukes alltid når man spør om å få utført en tjeneste....
                        Jeg har med Janne (hun som filmer), så hun tar seg av den diplomatiske biten
                        Om et par dager blir det arabiske netter, det siste patetiske forsøket på å gjøre noe substansielt radikalt som bortskjemt nordmann i utlandet.
                        Last edited by bjeff; 04-07-10, 23:50.
                        Anders Eiebakke
                        90078513

                        Comment

                        Working...
                        X