Announcement

Collapse
No announcement yet.

balanseror ut i fra en airfoil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • balanseror ut i fra en airfoil

    heisann, ny isopor prosjekt, siden det siste gikk raka veien til he*****.
    jeg har sett ut en symetrisk profil som heter 8020 ettelleranna, men lager dere balanse ror på selve airfoilen, eller legger dere til lengden på bal.ror i tilleg til chord lengden?

  • #2
    når du har velgt deg et profil(heter det på Norsk) så ser du at det normalt går ut i omtrent null tykkelse i bakkant så du må gå fra bakkant og fremover for å lage deg et bal.ror
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

    Comment


    • #3
      dvs, av Trailing edge mot Leading eadge? blir et tykkt balanseror da. om det er det du mener?
      jeg har tegnet noe fullfart i paint.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        korrekt!
        på litt større vinger er det vanlig å skjære ut hele vingen (med roret) i et planke den med balsa å skjære ut rorene etterpå å legge på balsa i forkant av roret og bakkant av vingen tykkelse må en jo variere etter vingens str. roret tykkelse og ønsket utslag
        Rune Gjelsnes
        Vikersund
        92624841

        Comment


        • #5
          Enig med Rune.
          Har du tilgang på overfres anbefaler jeg at du freser ut roret etter planking. Bruker du 6mm notfres legger du 3mm balsa foran på roret og bakkant av vinge etterpå og sakene blir så strøkne at
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Har du en tykk profil, får du et tykt ror. Hva slags vinge er det? Vingespenn, bruksområde osv?
            Hvis det er en liten isoporsak, så er det enkleste å glasse, eller planke den, med en liten ekstra forsterkning på undersiden av vingen der roret skal være, også kutte fra toppen til du treffer bunn, men ikke mer. Bøy roret litt ned, og puss vekk materiale til du har det opp-roret du trenger. Hvis det er en stor vinge og skalagreier, så skal jeg ikke blande meg, for det har jeg ikke peiling på
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              jeg skal bare øve meg no og lage en modell på ca 1.5m vinge spenn. sist gang så så klaffet ikke triling edge i det hele tatt, blei egentlig bare mangen timers arbeid rett i søppelet. men jeg gir meg ikke var verdt et forsøk så skal prøve litt mer "planlaggt" denne gangen, derfor jeg spør heheeehe, fleste modellene mine er alldeles hjemmelagde. men flyr godt tho jeg skal kutte litt i mrogen kveld, så kan jeg se om jeg ikke får lagt ut noen bilder her etterpå. mangen takk for svar så langt

              Comment

              Working...
              X