Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som har peiling på PIC programering som kan hjelpe meg i gang?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by kapia View Post
    ......et spm quad, har du brukt resistorer bak hvert komponent for å holde strømmen nede? eller for å ta bort ripelspenningen?
    Hvis det er R1 og R2 du henviser til så regner jeg med at de er brukt som en "pull-down" motstand slik at Gaten på MosFet'en ligger til 0V ved oppstart og dermed sperrer denne helt til MCU'en legger ut-pinnen "høy" og MosFet'en åpner.
    Vanligvis bruker jeg ikke denne motstanden siden de fleste porter på MCU'ene kan programmeres til å ligge lav ved oppstart.
    Siden de har brukt denne konfigurasjonen i eksemplet så brukte jeg den her også - da er det enklere å følge program koden

    Det er heller mer vanlig å sette en motstand i serie med Gaten (mellom ut-pinnen på MCU'en og Gaten) for å redusere faren for oscillasjon.


    R3 utgjøre sammen med termistoren (R4) en spenningsdeler, spenningen på punktet der de er koblet sammen kan du beregne på følgende måte (VCC/(R3+R4))*R4
    Siden motstands verdien i R4 varierer i takt med temperaturen så ser du ut i fra formelen at spenningen inn på Analog-til-Digital konverteren også varierer i takt med temperaturen og dermed har du en enkel måte å måle temp på.
    Last edited by Quadrocopter; 12-04-11, 20:05.

    Comment


    • #17
      jeg forstår! jeg var ikke klar over sånn med det første att transistoren er mer eller mindre ett rele.
      da er jeg med på resistorenene på R1 og R2.
      skal finne iltt mer ut om termosresistorer så forstår jeg nok enda mer det rekne stykket ditt. (men kan tenke meg den må ligge på ett inn pinne på MCU uten å ha dekket det skikkeligt)

      Comment


      • #18
        Originally posted by kapia View Post
        jeg forstår! jeg var ikke klar over sånn med det første att transistoren er mer eller mindre ett rele.
        da er jeg med på resistorenene på R1 og R2.
        Det er det fine med MosFet - de kan sees på som et rele og dermed er de ypperlige til å bruke som en elektronisk strømbryter

        Comment


        • #19
          genialt igrunn! dem er også følsomme noen, kan bruke fingrene til å aktivere dem
          etter hvert som jeg leser og forstår mer, så får en jo mangen ideer om nye ting å lage, er ikke rare greiene en trenger for å lage et skkkelig tøft prosjekt! "kattespyler" når nabo katten setter seg til for å skjite i mitt blomsterbed! "pcstyrte lys i huset.
          automatisk drivhus lufter åååjiåååji ideene er mangen hehehehehehehehehe

          Comment


          • #20
            Hehe - kun fantasien som setter begrensninger!!

            Comment

            Working...
            X