Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjemmelaget CNC-router

    Her er første skisse på en hjemmelaget CNC-maskin. Jeg har tenkt å hovedsakelig bruke MDF og MDF/aluminium sandwich. Siden jeg ikke har noe elektronikk, motorer eller føringer så har jeg ikke tegnet inn alt. Jeg vil forandre på mye og legge til det jeg trenger når jeg får det.

    Jeg skal prøve å få tak i skikkelige lineære skinner fra Ebay, og kanskje kuleskruer (eler hva det heter på norsk) men det er sikkert overkill.

    Jeg lurer på hva slags spindelmotor jeg skal bruke. Kan dette være et bra valg? Bosch GGS 7 C Professional

    Er pakkene med stepmotorer og kontrollkort som de selger på www.bergan.se bra nok? Jeg vil frese 1-2 mm glassfiberplater og kanskje aluminiumsplater. I tillegg vil jeg frese kryssfiner og balsa men da trenger jeg vel kanskje høyere turtall enn denne?
    Attached Files
    Last edited by tahustvedt; 13-07-07, 13:11.

  • #2
    Heisann

    DIY CNC er artige greier må du vite, pass deg så du ikke blir bitt av bassillen.....jeg er igang med min andre maskin nå.

    Har nå bygget en større og raskere maskin med servo motorer, men har fremdeles stepper motor på Z aksen.

    Jeg har kjøpt steppere og kontrollkort hos www.bergan.se og de er jeg kjempefornøyd med.

    Send en mail til Jojje på Bergan, så kan han sikker foreslå den rette motor str for deg.

    Lykke til med bygget

    Mvh
    Cory

    Comment


    • #3
      Jeg tenker jeg satser på Acme skruer på denne siden det er billig. Nå har jeg tegna inn litt mer. Acme skruer med opplagring for pre-load på ene enden og steppmotor i andre enden. Jeg har også tegna inn sandwich alu/MDF/alu på sideplatene som sansynligvis vil ha behov for avstiving.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Jeg har en strømforsyning på 13 V og maks 8,5 A. Vil den kunne drive maskinen?

        Comment


        • #5
          Originally posted by tahustvedt
          Jeg har en strømforsyning på 13 V og maks 8,5 A. Vil den kunne drive maskinen?
          Jeg tror det går greit med 13V-8.5A, men du vil få større hastighet med 24V.
          Ser at driverkortet fra Bergans er på 35V max.

          Jeg bruker kort fra Xylotex med samme spec. Strømmforsyning 24V 10A.
          Mvh.
          H.S

          Comment


          • #6
            Originally posted by tahustvedt
            Jeg lurer på hva slags spindelmotor jeg skal bruke. Kan dette være et bra valg? Bosch GGS 7 C Professional
            Denne bruker jeg, den har standard innfesting på 43mm.
            Bosch el-værktøj
            Mvh.
            H.S

            Comment


            • #7
              Da vet jeg i hvertfall om et spindelalternativ.

              Jeg tok forresten fra hverandre Dremelen i dag. Det er mye slakk i den originalt fordi lagerfestene er løse og det bakre lageret er hengt opp i en gummiring. Etter litt modding er den supertight og snurrer mye finere og har ingen slakk. Jeg aner ikke om den kan brukes til noe i CNC-sammenheng da, den er jo ikke akkurat sterk.

              Jeg har ikke tid til å vente på de beste tilbudene på EBay. Stort sett alt som sleges der koster jo en fjerdedel av nye deler uansett. Litt gjerrig er jeg da.

              Er det noen ulemper med å velge en sterkere stepmotor? For eksempel de som følger med "Paket 4" på Bergan i forhold til en av de mindre pakkene. Det er rimelig små forskjeller i størrelse og vekt. Lavere makshastighet kanskje?
              Last edited by tahustvedt; 15-07-07, 00:14.

              Comment


              • #8
                Enda litt mer tegning. Jeg har gjort torsjonsboksen litt høyere, laget et par spanter inni og fire gjengestenger for ekstra støtte etter å ha lest litt på CNCZone. Blir det kanskje for tungt med så mye MDF å flytte på for X-aksen?
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Hei, holder på med en maskin jeg også, hva arbeidsflate hadde du tenkt deg, og har du skaffa deg liniæreskinne osv?

                  Comment


                  • #10
                    Som arbeidsflate hadde jeg tenkt en utskiftbar MDF-plate.

                    Jeg har ikke fått tak i skinner enda men det tror jeg ikke er noe problem å få tak i.

                    Comment


                    • #11
                      Bilder ?

                      Hei igjen!

                      Ikke for å "stjele" denne tråden, men det hadde vært morsomt å se bilder av maskinene som dere andre har bygd.
                      En egen tråd ?
                      Jeg har fått henvendelse fra mange rundt i landet som har planer
                      om å bygge maskin, de fleste er overasket over å finne byggetråden her
                      på modellflynytt, men det er få andre norske forum som egner seg.
                      Jeg har andre bobbyer som foto og bueskyting, og synes cnc maskiner passer
                      enda dårligere der
                      Mvh.
                      H.S

                      Comment


                      • #12
                        Bilder av andre maskiner er velkomne i denne tråden.

                        I morgen skal jeg undersøke tilgangen til MDF. Jeg må nok spesialbestille på trevarehandleren her.

                        Comment


                        • #13
                          Jeg tror du er nød til å bestille mdf ja.
                          skal hele fresen din være i mdf?

                          Jeg har desverre ikke noe bilder no, men slik har jeg lagd den på den enkleste måten, har nettopp formatert pcn, så har ikke noe cad program.

                          rammen er av 40x80x4 mm stål. 25mm rustfritt/senterless aksling
                          Attached Files
                          Last edited by kapia; 15-07-07, 22:02.

                          Comment


                          • #14
                            I hovedsak MDF men med aluminiumsforsterkning på de to sideplatene som trenger avstiving. Det blir da som et komposittmateriale. Jeg tror en bokskonstruksjon i MDF vil gi god stivhet. Jeg har tegnet inn avstivere på innsiden av monteringsplatene til X-skinnene som du ser på de siste skissene mine for å unngå at skinnene kan presses innover fordi MDF-veggene bøyer seg når maskinen jobber på midten.

                            Til skruer skal jeg bestille meg noen ACME presisjonsskruer og plastmuttere fra McMaster-Carr og dreie ned endene til 6 mm for å monteres med thrustlager i ene enden. Thrustlager fr man også tak i derfra. Jeg er litt usikker på hva slags stigning jeg må ha og sånt, men regner med 3/8" og 10 tpi vil fungere bra med de steppmotorene på Bergan.

                            Kanskje jeg tarn helt ut en gang og lager en maskin i nomex honeycomb, glassfiber og karbonfiber. Må bare frese meg former med MDF-maskinen først.
                            Last edited by tahustvedt; 15-07-07, 22:15.

                            Comment


                            • #15
                              Jeg fjerna buene i sideplatene for å gjøre utskjæringa enklere. Det blir litt ekstra moment på lagrene nede men det tror jeg ikke har betydning når jeg bruker skikkelige lineære skinner og god støtte. Sånne rørskinner som økonomimaskinene på CNCZone bruker er uaktuelt uansett. Nå begynner jeg å finjustere og nærmer meg ferdig med planlegginga.
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X