Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Begynner å bli forbanna på den lange kuleskruen min. Da jeg gikk ned til 5 mm stigning ble den ustabil, og nå må jeg kjøre på lav hastighet på X for at den ikke skal steile. Forbanna dritt!

    Lurer på om Geckodrit vil kontrollere den bedre med høyere spenning.
    Last edited by tahustvedt; 01-03-10, 19:38.

    Comment


    • Bestilte en G540 så får jeg prøvd det også. Har akkurat ødelagt en diger MDF-plate.

      Comment


      • Har også lyst på G540, men prisen stopper litt opp for meg...
        Får håpe du blir fornøyd med den..

        Hva driver du og lager nå da ?


        Mvh Robert.
        ~Futaba 10C~


        ~T-Rex 500 v-bar~
        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

        ~Min Cnc byggetråd #1~
        ~Min Cnc byggetråd #2~
        ~Min Cnc byggetråd #3~


        ~Trondheim Modellflyklubb~

        Comment


        • Originally posted by tahustvedt View Post
          Begynner å bli forbanna på den lange kuleskruen min. Da jeg gikk ned til 5 mm stigning ble den ustabil, og nå må jeg kjøre på lav hastighet på X for at den ikke skal steile. Forbanna dritt!

          Lurer på om Geckodrit vil kontrollere den bedre med høyere spenning.
          Originally posted by tahustvedt View Post
          Bestilte en G540 så får jeg prøvd det også. Har akkurat ødelagt en diger MDF-plate.
          Kan du ikke utdype litt mer slik at vi som er nybegynnere i gamet forstår litt mer av problemstillingen - man lærer så lenge man lever....

          Comment


          • Steppmotoren som drar den lange aksen min har ikke nok dreiemoment på det turtallet den må snurre på med 5 mm gjengestigning. Da jeg hadde 10 mm gjengestigning var fresen mye sterkere og flere ganger raskere. Jeg kunne kjøre 10000 mm/minuttet før men nå må jeg under 3000 mm/minuttet. Er ikke så gøy. Hehe

            Holder på å frese støpeformer til sykkelhjulprofil.

            Comment


            • Lagde et elliptisk kjedehjul til liggeraceren i dag av 2,5 mm 7075-T6.
              Attached Files

              Comment


              • Flott arbeide det der. Det er omtrent bare fantasien som setter begrensing for hva man kan lage på disse maskinene.

                Ser fram til å få min maskin klar til drift (gjenstår noe arbeid med rigging av arbeidsbord, trekking av elektrisk mm.)

                Comment


                • Gecko G540 ser ut til å ha gjort susen. Jeg kan nå kjøre på 9000 mm/minuttet hastighet med 1400 mm/sec/sec akselerasjon uten problem. Jeg har ikke prøvd høyere hastighet fordi 9000 er maks med 60 KHz Kernel Speed. 9000 er grensa med denne kuleskruen uansett for den får litt kast når broen er på endene på så høyt turtall. Skulle hatt 10 mm stigning, men 9000 er rimelig dritfort uansett da. :P

                  Nå skal jeg kjøpe meg strømforsyning på 48V i stedet for den jeg har nå på 36 V.
                  Last edited by tahustvedt; 10-03-10, 20:22.

                  Comment


                  • Gecko er tingen!
                    Jeg greier stort sett samme farta som du, 9000 og 1500 i aks. Det er faktisk med bare 4mm stigning. G203 på alle akser og 72V.

                    Comment


                    • Har bestilt meg en 48 V PSU nå så får jeg enda mer å gå på. Med geckoen kan jeg kjøre høyere strømstyrke også. Gamlekortet makset ut på 2,5 A mens med Gecko kan jeg kjøre 2,8 som er motorenes maks, men jeg hadde bare 2,7 K motstander så det ble 2,7 A.

                      Comment

                      Working...
                      X