Announcement

Collapse
No announcement yet.

SP Fres II CNC styrt gått kjøp eller ikke ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SP Fres II CNC styrt gått kjøp eller ikke ?

    Er det noen som har noe erfaringer med denne fresen, har fått tilbud om å kjøpe den + en dreibenk Emco Compact 5 pc for til sammen 15000 - 20000.-

    begge er fra 1992 og i perfekt stand, har blitt brukt til opplæring i forsvaret = veldig lite brukt, det følger med en del utstyr til begge

    Fresens sleider er styrt med kulbøssinger og har kulemutterskruer på alle akser

    Begge maskinene styres med ISO koder er det kompatibelt med dagens programvare ?

    Er det mulig å oppgradere til nyere programvare eller å få tak i et nytt styrings kort og kun bruke de orginale eller nye steppmotorene ?

    Det følger med en 486 pc med windows 3.11 til hver maskin, med et styrings kort til hver maskin

    Se bilder for detaljer
    Attached Files
    Last edited by tailbait; 31-08-09, 02:39.
    A good friend will bail you out of jail... A true friend will be sitting by your side saying, Sorry ....We fucked up!

  • #2
    Da er rutern på vei i hus

    Fikk endelig henta fressen i dag så nu er det bare å få den opp å gå

    Her er noen bilder, Som synes på bildene har ikke støvpussen hvert den beste hos den forige eieren siden den har stått ubrukt i de siste 10-15 åra. Det kommer det til å bli en forandring på

    Er det noen som har hvert bortig denne maskinen som kan dele med seg av info-tips om bruken og hva den er god for så ville jeg være takknemlig

    Håper at den duger til å fresse aluminium med, for da skal den ikke bli (arbeidsledig) med det første

    I tekniske data (se innlegget over) står det at den har en en nøyaktihet på 0.025 mm det burde holde for å lage fly og helikoper deler i aluminium eller hva ?
    Attached Files
    A good friend will bail you out of jail... A true friend will be sitting by your side saying, Sorry ....We fucked up!

    Comment


    • #3
      Spennende. Det står jo på tavlen at den kan jobbe med alu.
      Hold oss oppdatert! Og lykke til!
      Terje

      Comment


      • #4
        Ser bra ut dette , kanskje du kan oppdatere maskinen og stepperne? vet ikke helt, men det er sikkert en bra maskin nå også

        Du kan jo prøve og frese noen deler, for så og sjekke om den fungerer før du kjøper nytt utstyr.

        Hvilke program blir det du bruker?

        Lykke til, og hold oss oppdatert med både bilder og video!


        Mvh Robert.
        ~Futaba 10C~


        ~T-Rex 500 v-bar~
        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

        ~Min Cnc byggetråd #1~
        ~Min Cnc byggetråd #2~
        ~Min Cnc byggetråd #3~


        ~Trondheim Modellflyklubb~

        Comment


        • #5
          Morsomme maskiner, men at du skal betale 15000,- + er jeg skeptisk til.
          Det ser ut som om fresen har driving bare på ene sida av bordet. Dette vil gi skjevbelastning hvis du mater for hardt.
          Emcoen bør det finnes mye stoff om på nett.

          Comment


          • #6
            Hei.

            Kom du noe lengre med dette prosjektet?


            Mvh Robert.
            ~Futaba 10C~


            ~T-Rex 500 v-bar~
            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

            ~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~


            ~Trondheim Modellflyklubb~

            Comment


            • #7
              Hei

              Er noe nytt med fresen?

              Jeg og flere har samme fres og samme type trøbbel med den.

              Veldig fin fres men alt kontrollsystem er utdatert for lenge siden, og om der er noen som har løsning på problemet da er det veldig fint om vedkommende kan dele med seg av sin erfaring og vi som sitter i klistret kan løse det og starte opp fresen...

              Håper og ønsker.....

              Hilsen
              Ørvar

              Comment


              • #8
                Det ble ikke noe fres og dreiebenk på meg.

                Jeg fikk etter ca 1 år venting fresen, men ikke dreiebenken og alt utstyret som skulle følge med PCer, verktøyholdere, ++++

                Etter nok et år venting på utstyret fikk jeg hevet kjøpet.

                Så det hele er lagt på is, har et ønske/drøm om å bygge en fres når tid og anledning kommer.

                For de som har fresen, er det som jeg kan se, det enkleste å rive ut alt og sette inn en ny styreenhet og stepp/servo motorer.

                Stepp motorene har kun 10 % av hurtigheten til dagens Stepp motorer.

                Spindelen har alt for lite turtall men den har et kraftig dreiemoment og passer derfor til freser med litt større diameter ca 6-25 mm og ikke til små 0,5-3 mm freser så den bør vell også byttes ut.
                A good friend will bail you out of jail... A true friend will be sitting by your side saying, Sorry ....We fucked up!

                Comment


                • #9
                  Greia med de såkalte SP fresene, er at max turtallet kun er 5000 o/min. Vi har flere slike stående på skolen jeg underviser på, men de er ikke i bruk, og har vært brukt lite opp igjennom tida. Jeg tipper det lar seg gjøre å kjøpe ny styring og slikt på f.eks. ELFA, og dermed greie å få brukt en nyere programvare enn den som hørte til i 1989/90 da disse ble innkjøpt for 200000 kr stk til alle videregående skoler i landet.
                  Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                  www.airheads.no

                  Comment

                  Working...
                  X