Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enda en CNC-router...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Enda en CNC-router...

    Heisann. Går svanger med router-planer.
    Har sett noen fine prosjekter her, og har blitt ganske forelsket i maskinen til tahustvedt.

    Jeg må gå litt pent ut og antagelig satse på trapes skruer i starten. -Noen synspunkter på dette?
    Er noe usikker på gjengestigning og slikt. Presisjon og repeterbarhet føles viktigere enn rask "transport"-kjøring (jogging?) av fresen. Såvidt jeg har forstått mister man litt presisjon ved å dele opp steppene for mye, men motorene støyer mindre ved microstepping. -Riktig?
    Hvor mye microstepping bruker dere som har holdt på litt med dette? Og hvor mye påvirker det presisjonen?

    Alle tips mottas med takk.
    Terje

  • #2
    Hei!

    Lykke til med byggeprosjektet, håper du får mange fine idèer som du kan bruke. Først så vil jeg si som jeg har sakt i tråden til Tor Arne, at du hvis du skal frese i treverk så kommer trapesgjenger til og være bra nok.

    Når det gjelder oppdeling av step på motorene, så håper jeg noen andre kan svare på dette da jeg ikke har koblet opp maskinen min helt enda og fått noe erfaring.

    Igjen, lykke til!


    Mvh Robert.
    ~Futaba 10C~


    ~T-Rex 500 v-bar~
    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

    ~Min Cnc byggetråd #1~
    ~Min Cnc byggetråd #2~
    ~Min Cnc byggetråd #3~


    ~Trondheim Modellflyklubb~

    Comment


    • #3
      har funnet rimelige Acme skruer med delrinmuttere og ferdig maskinerte ender bla her: http://stores.shop.ebay.com/Precisio...__W0QQ_armrsZ1
      Mon tro om dette kan være noe å bruke?
      -Og ja, denne første "pilot-maskinen" som jeg skal ha sammen med en kompis er tenkt brukt til treverk. Når denne er vel ihavn har jeg planer om å gå på en til som jeg skal ha selv. Den må klare metall.
      Må bare selge et bensinhelikopter og litt forskjellig før jeg begynner på metall-maskinen. Planleggingen går samtidig på begge....
      Last edited by Te-raptor; 11-05-09, 22:00.
      Terje

      Comment


      • #4
        hey
        artig med flere som bygger cnc maskiner.
        lykke til med byggingen, skal følge tråden din.

        mvh Ull
        T-rex ccpm (den gule) (solgt)
        Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
        Raptor 90se (solgt)
        Extra 300 . (kontainer mat)
        Mini funtana ( Peis varme )
        Protech Cessna 182

        Comment


        • #5
          Her kommer det jeg har tegnet så langt. Det tar litt tid, har nemlig lett for å gå meg vill på ebay og andre steder
          Denne tegningen er for den første modellen som jeg skal ha sammen med en kompis. Den kommer kun til å bli brukt til treverk til flydeler og slikt, så den blir laget i bjørkefiner med unntak av selve bordet og understell som nok blir 28mm mdf.
          Det blir trapesskruer med delrinmuttere til mating og på z og y-aksene blir det 12 og 16mm slipte (runde) akslinger i lineær-lager.
          X-aksen blir lang, så der vil jeg ha skinne. Men siden fresen skal jobbe med såpass tynne og lette materialer vil jeg ha noe billigere enn thk-skinner. -Så noe som lignet på skuffeskinner, men med korte sleider som løp innvendig i hele lengden. Klarer ikke å finne tilbake til dem, kan noen hjelpe?
          Attached Files
          Terje

          Comment


          • #6
            Du har sikkert blitt henvist til "linearmotionbearings" e-bay?
            Synes ikke du skal gå for noe simplere enn dette:
            Error Page | eBay

            Comment


            • #7
              Har faktisk nettopp sett på dem, og hadde bestemt meg for å bruke de på alle aksene.
              -Men kom til å tenke på en ting; de må vel ratt monteres "liggende", alltså med alu-profilen i bunnen og stålakslingen liggende oppå? -Korriger meg om jeg tar feil, kanskje noe har maken?
              Vil helst ha noe som jeg kan montere i sideveggen, særlig på x-aksen.
              Terje

              Comment


              • #8
                Tror ikke du skal bekymre deg om de blir liggende på siden.
                HugeDomains.com Denne maskinen har dem hengende under bordet.

                Comment


                • #9
                  Nå begynner det å ta form!
                  Det blir skinner og sleider fra linearmotionbearings på alle akser og trapesskruer med delrinmuttere til drift.

                  Sidevangene til broen er i 24mm bjørkefinèr, tvervangen i 12mm "u-bjelke" av samme materiale og selve arbeidsbordet blir 28mm mdf med noe forsterkning i lengderetningen.

                  Effektivt arbeidsområde blir X=97,61cm og Y=30cm. Z blir ca 8cm.
                  Foreløpig vekt ca 45 kg

                  -Alle synspunkter mottas med takk.
                  Om noen har erfaring med Linux Ubuntu og EMC2 er jeg svært takknemlig for informasjon. -Har fjernet alt av Windows på en pc og innstallert ovennevnte, men får bare feilmeldinger når jeg skal kjøre igang emc2. Alt annet virker. Kan det ha noe å gjøre med at ingenting er tilkoblet enda?
                  Terje

                  Comment


                  • #10
                    Der kom bildet
                    Attached Files
                    Terje

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Te-raptor View Post
                      Om noen har erfaring med Linux Ubuntu og EMC2 er jeg svært takknemlig for informasjon. -Har fjernet alt av Windows på en pc og innstallert ovennevnte, men får bare feilmeldinger når jeg skal kjøre igang emc2. Alt annet virker. Kan det ha noe å gjøre med at ingenting er tilkoblet enda?
                      Hei

                      Jeg kjører emc2. Har ikke rukket å få sammen routeren min enda, men har jo testa en del i emc2 med motorene og sånt. Virker veldig kurant og stabilt.

                      Du får ikke til å kjøre emc2 uten å bruke en "sim" profil (som simulerer at det er noe i den andre enden av parallellport-kabelen).
                      R

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by rogerer View Post
                        Du får ikke til å kjøre emc2 uten å bruke en "sim" profil (som simulerer at det er noe i den andre enden av parallellport-kabelen).
                        Aha, det må prøves. -Straks jeg får Linux til å beholde kontakten med tastaturet....
                        Terje

                        Comment


                        • #13
                          Dette med Linux var mystiske greier. Selv om jeg bruker en av sim-profilene vil ikke EMC2 funke. Lurer på om jeg har sett et sted at jeg må være pålogget som root, kan det stemme?
                          Mister også stadig kontakten med tastaturet...
                          Terje

                          Comment


                          • #14
                            Høres ut som det er noe rav galt der gitt. Lastet du ned ubuntu-cd med emc2 ferdig installert eller?
                            R

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by rogerer View Post
                              Høres ut som det er noe rav galt der gitt. Lastet du ned ubuntu-cd med emc2 ferdig installert eller?
                              Ja, det virket så lettvint og greit...
                              Terje

                              Comment

                              Working...
                              X