Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tegneprogramvare og kompatibilitet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tegneprogramvare og kompatibilitet

    Hei!

    Er i startgropa med et prosjekt som forutsetter noen CNC-freste deler. Har fått låne en laptop av en ingeniørvenn av meg som har Catia v5 installert. Hvis jeg i fremtiden skal prøve å få en av dere til å frese ut delene mot betaling, kan da delene være laget i Catia? Tenker på at deres CNC-freser skal kunne lese filene. Dumt å bruke masse timer på tegning, for så etterpå erfare at formatet ikke støttes...
    Last edited by johanngj; 05-03-10, 13:39.
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

  • #2
    Hvis du lagrer i formatene .DXF eller .DWG for Autocad 2000 eller eldre versjoner (R12 eller R14) så vil de være kompatible med alle cadprogrammer jeg kjenner.
    Dette dekker i allefall 2d. For 3d med flatemodellering kan .IGES leses av mange programmer.
    Et tips er å tegne en firkant som du målsetter med tekst, så unngår du å skalere tegninga feil når den konverteres fra et system til et annet.

    Comment


    • #3
      Det er bare å sette i gang, uansett format kan det konverteres til noe lesbart. De fleste cnc program kan lese iges, step, sat eller parasolid, som er de mest brukte konverteringsformatene for 3D filer. Jeg jobber som systemtekniker på SolidWorks og driver med dette til vanlig. Skulle du ha spm. eller problemer med filene, kan jeg sikkert hjelpe til med konvertering. Lykke til med modelleringen.
      GunnarO
      ----------------------
      WhirlwindFighterProject.org
      sigpic

      Comment


      • #4
        Er litt nyskjerrig på hva prosjektet ditt går ut på, og hva slags deler det vil bli snakk om?
        Terje

        Comment


        • #5
          Takk for råd og info. Jobber med deler til en motorbukk/reduksjonsdrev til en firetakter. Det er til et skalaflyprosjekt. Må få frest ut noen relativt enkle deler i aluminium, men de største delene krever et alustykke på omlag 200x150x10mm. Er sånt veldig ukurant? Jeg antar at det er en stor fordel om delene kan freses ferdige i bare ett leie, altså liggende i 2D?

          Min modellering foregår i 3D på laptopen, men z-aksen korresponderer kun til emnets tykkelse, 10mm.
          Med vennlig hilsen
          Johannes Gjessing GMFK
          || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

          Comment


          • #6
            Originally posted by johanngj View Post
            Må få frest ut noen relativt enkle deler i aluminium, men de største delene krever et alustykke på omlag 200x150x10mm. Er sånt veldig ukurant?
            Jeg har plater som er 420X250X10mm....


            Mvh Robert.
            ~Futaba 10C~


            ~T-Rex 500 v-bar~
            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

            ~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~


            ~Trondheim Modellflyklubb~

            Comment


            • #7
              Har klusset til grid'en min, og trenger hjelp til å gjenopprette den. Finner ikke ut av det. Rutene skal være kvadratiske, men har blitt rektangulære. En rute er fremdeles definert som 10x10mm. Det er projeksjonen som må være på tur.
              Attached Files
              Med vennlig hilsen
              Johannes Gjessing GMFK
              || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

              Comment

              Working...
              X