Announcement

Collapse
No announcement yet.

CNC maskinering av aluminium - for dummies.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CNC maskinering av aluminium - for dummies.

    Trenger informasjon!!!

    Har fått meg en CNC router og prosjektene står i kø, i mange av disse har jeg tenkt å bruke aluminium.
    Min oppfattelse av aluminium er at det er et mystisk materiale og med kompetanse på et minimalt nivå søker jeg tips og praktiske innspill.

    Finnes det ett eller annet oppslagverk / web side som gir noen best practice tips på fresing av aluminium (....... for Dummies ) ?
    Er på jakt etter alt fra bits til hastigheter osv.

    Vet at flere av dere der ute er noen guruer på feltet!

    -Frank-
    Last edited by Quadrocopter; 13-03-10, 20:25.

  • #2
    Det som har fungert veldig bra for meg er svært høy hastighet og lav kuttedybde. Da bruker den veldig lite tid på ett punkt og krever minimalt med smøring. Med to skjærs fres trenger jeg ikke smøring da med mindre det er små områder.

    WD-40 er et kjent CNC-smørevidundermiddel for fresing i aluminium, men jeg foretrekker rødsprit. Fungerer tilsynelatende like godt så lenge det er vått, og fordamper så delene ender opp helt rene. WD-40 blir liggende som en hinne og smører derfor lengre, men det er noe drit å rengjøre maskinen og delene etterpå. Jeg har rødsprit som kommer ut av en slange kontinuerlig. Det holder med en dråpe med noen sekunders mellomrom, eller en veldig tynn stråle.

    Jeg har lagt ved et Open Office-regneark som jeg bruker for å finne fresehastighet kjapt. Det er kanskje ikke like bra til alle maskiner, men fungerer på min maskin. Du taster inn informasjonen på fresen du skal bruke, og justerer turtall til du får en SFM som passer. Da gir den deg passende matehastighet og dybde. den har ruter for flycutter, men det kan ikke brukes på høyt turtall så se bort i fra det om du ikke har veldig saktegående spindel.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      For min del kan jeg ikke kjøre så hurtig som Hustvedt, min maskin klarer nok ikke mer enn 1600-2000mm/min på x-aksen uten fare for å miste step.
      Men har funnet ut at to-skjærs freser er absolutt best, da kladder det nesten aldri, og jeg kjører for det meste 0.2mm kuttedybde på freser fra ø3mm og oppover. Bruker også rødsprit til kjøling/smøring.
      Fresing i tynne plater krever mye mer kjøling/forsiktigere mating enn solide store arbeidsstykker.
      Terje

      Comment


      • #4
        Takker for info - greit å ha noe å gå ut i fra så slipper man for mye prøv og feil....

        I dag sitter det en Flexible Coupling som er avbildet i det nederste bildet, denne anbefaler de ikke å bruke på annet enn plast og tre.
        For å kunne håndtere myke metall materialer så må jeg gå enten velge en Oldham (første bildet oppe) eller Jaw.
        Ulempen med Jaw er at den ikke har mulighet for å klemmes fast, men krever en aksel med et flatt punkt for at settskruen skal få feste og aller helst et spor for å hindre vridning.
        Snakket med leverandøren i Tyskland og han sa at det gikk greit å file et flatt punkt på akslingen siden momentet ikke er høyere enn det er.

        Både Oldham og Jaw greier å håndtere kreftene i maskinen min og med dem så skal jeg kunne operere i hastigheter opp mot 2500 mm/min.

        Hvilken av disse to anbefaler dere?
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Jeg har sånn oldham og syns det er fine greier.

          Comment


          • #6
            Originally posted by tahustvedt View Post
            Jeg har sånn oldham og syns det er fine greier.
            Takk - det var svaret jeg håpet på, slipper mye ekstra arbeide med å bruke dem!

            Comment


            • #7
              Originally posted by tahustvedt View Post
              Det som har fungert veldig bra for meg er svært høy hastighet og lav kuttedybde. Da bruker den veldig lite tid på ett punkt og krever minimalt med smøring. Med to skjærs fres trenger jeg ikke smøring da med mindre det er små områder.

              WD-40 er et kjent CNC-smørevidundermiddel for fresing i aluminium, men jeg foretrekker rødsprit. Fungerer tilsynelatende like godt så lenge det er vått, og fordamper så delene ender opp helt rene. WD-40 blir liggende som en hinne og smører derfor lengre, men det er noe drit å rengjøre maskinen og delene etterpå. Jeg har rødsprit som kommer ut av en slange kontinuerlig. Det holder med en dråpe med noen sekunders mellomrom, eller en veldig tynn stråle.

              Jeg har lagt ved et Open Office-regneark som jeg bruker for å finne fresehastighet kjapt. Det er kanskje ikke like bra til alle maskiner, men fungerer på min maskin. Du taster inn informasjonen på fresen du skal bruke, og justerer turtall til du får en SFM som passer. Da gir den deg passende matehastighet og dybde. den har ruter for flycutter, men det kan ikke brukes på høyt turtall så se bort i fra det om du ikke har veldig saktegående spindel.

              Det skjer ingenting når jeg skriver inn tall.. Må jeg oppdatere eller noe slikt?


              Mvh Robert.
              ~Futaba 10C~


              ~T-Rex 500 v-bar~
              ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

              ~Min Cnc byggetråd #1~
              ~Min Cnc byggetråd #2~
              ~Min Cnc byggetråd #3~


              ~Trondheim Modellflyklubb~

              Comment


              • #8
                Originally posted by Vegabond View Post
                Det skjer ingenting når jeg skriver inn tall.. Må jeg oppdatere eller noe slikt?


                Mvh Robert.
                Trykk "enter"

                Kun de grå feltene skal fylles ut.

                Comment


                • #9
                  Hei Frank.

                  Har som jeg nevnte tidligere også tenkt å skifte de fleksible koblingene ut med noe bedre. Hadde da Oldham i tankene.

                  Er offshore nå og får ikke sjekket selv. Mener at det er Ø 8mm ender på kuleskruene og 1/4" (6,35mm) på steppermotorene. Kunne du sjekket dette? Kunne tenkt meg å bestille dette så det er klart til jeg kommer på land.

                  Mvh Ronny

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ronsand View Post
                    .... Ø 8mm ender på kuleskruene og 1/4" (6,35mm) på steppermotorene....
                    Det stemmer det!

                    Comment


                    • #11
                      Det var raskt levert!

                      Da tror jeg at jeg sender en bestilling til CNC-PLUS i løpet at natta (går nattskift) og tar med en "Double Lock Vise" i samme slengen: CNC-Plus Germany.

                      Ronny

                      Comment


                      • #12
                        Jeg hadde også de der spiralkuttede alu koplingene de røk i tur og orden på z og x aksen, så jeg lagde nye selv av en litt annen variant. Men den som sitter på z-aksen holder fortsatt.
                        Terje

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by tahustvedt View Post
                          Trykk "enter"

                          Kun de grå feltene skal fylles ut.
                          Hmm.. ser ut som det er noe galt med det dokumentet på maskinen min.. Skjer ingenting.. Bare det tallet jeg taster inn som blir stående. Ikke noe som endrer seg.


                          Mvh Robert.
                          ~Futaba 10C~


                          ~T-Rex 500 v-bar~
                          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                          ~Min Cnc byggetråd #1~
                          ~Min Cnc byggetråd #2~
                          ~Min Cnc byggetråd #3~


                          ~Trondheim Modellflyklubb~

                          Comment


                          • #14
                            Det fungerer iallefall helt fint hos meg.

                            Comment

                            Working...
                            X