Announcement

Collapse
No announcement yet.

alu cnc 900x1290mm, første bygg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • alu cnc 900x1290mm, første bygg

    Heisann
    tenker jeg starter på en post om cnc maskina mi, jeg har lenge hatt delene i kjelleren, men i går så satt jeg av en liten time og to, der jeg boret hull i vanger og vinkler for å sette sammen hovud rammen.
    jeg legger ved dei første bildene, så dere kan se hvordan tanken er att dette her skal bli.
    til no har jeg bare skrudd det grovt sammen, for å måle opp avstanden til linijære føringene, imponerende nok, så blei det 0.5mm avvik på diagonalen, og da bare skrudde jeg det i sammen
    jeg er usikker på om jeg skal ha en gjengestand på midten for å flytte hele aksen, eller om jeg skal ha 2 stk, en på hver side. dere kan komme med innspill om dere har noen lure ideer. i morgen, kansje i dag, så reiser jeg og henter resten av delene som jeg har kuttet ut, men først og fremst venter jeg på gjenge tapper så jeg før skrudd fast bosset til vinkelen som skal holde x aksen. jeg er veldig i tvil på hva for noen motorer jeg skal handle, samt styre kort osv, det også er ikke vondt om dere kommer innspill på.
    her legger jeg ved bilder så ser dere.
    hilsen
    Elvis
    Attached Files

  • #2
    Hva med å drive x-aksen med en tannreim på hver side, drevet av én motor?
    Det kunne jeg tenkt meg å prøve på min...
    Terje

    Comment


    • #3
      Dette blir bra!

      Men husk bare en ting... MASSE BILDER! :P

      Når du snakker om motorer og styringskort, hvilken prisklasse tenker du da på?

      Ta en titt i den nye (og om du vil, den gamle) cnc tråden jeg har her på forumet.
      Min cnc
      En kamerat sin cnc


      Mvh Robert.
      Last edited by Vegabond; 12-09-10, 21:26.
      ~Futaba 10C~


      ~T-Rex 500 v-bar~
      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

      ~Min Cnc byggetråd #1~
      ~Min Cnc byggetråd #2~
      ~Min Cnc byggetråd #3~


      ~Trondheim Modellflyklubb~

      Comment


      • #4
        Originally posted by Te-raptor View Post
        Hva med å drive x-aksen med en tannreim på hver side, drevet av én motor?
        Det kunne jeg tenkt meg å prøve på min...
        hvorfor ikke? men jeg tenker, reim, reimhjul, og diverse skruer og stenger kom røffeligt rekna (på dei sidene jeg har sett på) 50dollar.
        da tenker jeg, hvorfor ikke bare hukke opp en extra motor, den koster jo ikke så vannvitigt mye, og den største kostnaden er å lage motor feste, jeg tenker det går snarere, samt slipper mere bevegelige deler, jo mindre av dem, dess bedre er det.
        men no snakker jeg om 1 trapes stang på hver side av fresen. siden det er det lengste strekket og uten tvil så skjer det nok saker og ting der. men så absolutt god ide

        Comment


        • #5
          Originally posted by Vegabond View Post
          Dette blir bra!

          Men husk bare en ting... MASSE BILDER! :P

          Når du snakker om motorer og styringskort, hvilken prisklasse tenker du da på?

          Ta en titt i den nye (og om du vil, den gamle) cnc tråden jeg har her på forumet.
          Min cnc
          En kamerat sin cnc


          Mvh Robert.

          heisann, jeg har sett litt på tråden din og bra maskin,
          når jeg kommer til pris klasse, så er det jo forskjelligt der ute, jeg er ikke intr å betale mye, jeg trenger ikke rolex for å si det sånn. men ønsker en maskin som går å tuttla når jeg ber om det dette er jo ikke til profft bruk, så ser ikke vitsen til å tømme lomme boka på det, mest sannsynligt må jeg uansett sette meg litt i sparing når alt sakl handles inn. men har i dag tatt en sjæfs avgjørelse, og z aksen, der skal det være 2 motorer, som skal gå parallelt, så må jeg få sjekket ut hvordan jeg skla få det til. om dem går på samme styrekort. jeg har også funnet noen transformatorer, jeg skal sjekke mer i morgen om jeg kan bruke dem til dette prosjektet.

          Comment


          • #6
            Tror nok du tar litt feil av aksene, Z aksen er den som beveger seg i høyden. X aksen er den lengste aksen til meg, og da blir y den siste

            Hvor lange blir alle aksene ?


            Mvh Robert.
            ~Futaba 10C~


            ~T-Rex 500 v-bar~
            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

            ~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~


            ~Trondheim Modellflyklubb~

            Comment


            • #7
              heisan, blei litt "pause" fra dataen denne uken, du har helt rett jeg mente x aksen, men skreiv z.
              x aksen bli 1277mm lang, og vogna blir 250mm, ergo, så blir kutte flaten 1077mm på x aksen, og rundt 900mm y. høyden på z aksen har jeg ikke tenkt på enda, siden jeg sanker deler alt ettersom jeg finner høveligt material
              jeg har funnet en norsk produsent som lager gjengestenger og egentlig alt rundt skruer, så der blir det trapes på hver side av x aksen, og en motor på hver, eneste jeg lurer på om det er råd å koble 2 motorer parallelt på et styrekort.
              da er jo problemet så å si løst.
              og om noen ruger på noe utstyr som er til overs så er det kke noe i veien med å gi en beskjed kansje jeg kan bruke det.
              Last edited by kapia; 19-09-10, 09:16.

              Comment


              • #8
                Hei igjen.

                Vi har noe utstyr til overs slik som skruer og slikt.. et styringskort... Så har jeg faktisk en hel komplett ferdig Z akse til deg. med spindel (kress 1050) om du er interessert

                Send meg en PM!


                Mvh Robert.
                ~Futaba 10C~


                ~T-Rex 500 v-bar~
                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                ~Min Cnc byggetråd #1~
                ~Min Cnc byggetråd #2~
                ~Min Cnc byggetråd #3~


                ~Trondheim Modellflyklubb~

                Comment


                • #9
                  blir nema23 for små for mitt prosjekt kansje?

                  edit: Error Page | eBay

                  mye artige tilkoblings muligheter osv. 300dollar er ikke så gale, jeg tenker 5 akser, så har jeg en motor til overs, jeg skal ta noen bilder i dag, skal se om jeg ikke får sneket meg ned på verkstaden i kveld en liten tur, har slete med bra influensa no :S

                  edit2:
                  Da er det bestillt 6 meter med trapes stenger på 12mm, 3mm stigning, sammen med 5 runde muttere.
                  Last edited by kapia; 24-09-10, 15:26.

                  Comment


                  • #10
                    fant litt skatter når jeg ordna til det nye hobbyrommet og rydda utav boden i kjelleren, viser seg at jeg har vært mere aktiv enn jeg trodde selv. fant hele y aksen, med ferdig dreide boss, mangler bare å sveise dem i en unp så er det å montere dem fast til fresen.
                    fant også rundt 6 meter med tannreim, og noen hjul.Click image for larger version

Name:	IMG_0445.jpg
Views:	1
Size:	83.9 KB
ID:	571420Click image for larger version

Name:	IMG_0441.jpg
Views:	1
Size:	63.6 KB
ID:	571429Click image for larger version

Name:	IMG_0439.jpg
Views:	1
Size:	34.7 KB
ID:	571428Click image for larger version

Name:	IMG_0447.jpg
Views:	1
Size:	80.1 KB
ID:	571427Click image for larger version

Name:	IMG_0448.jpg
Views:	1
Size:	79.7 KB
ID:	571426Click image for larger version

Name:	IMG_0444.jpg
Views:	1
Size:	42.0 KB
ID:	571425Click image for larger version

Name:	IMG_0440.jpg
Views:	1
Size:	34.5 KB
ID:	571424Click image for larger version

Name:	IMG_0446.jpg
Views:	1
Size:	45.3 KB
ID:	571423Click image for larger version

Name:	IMG_0428.jpg
Views:	1
Size:	88.5 KB
ID:	571422Click image for larger version

Name:	IMG_0429.jpg
Views:	1
Size:	69.3 KB
ID:	571421Click image for larger version

Name:	IMG_0431.jpg
Views:	1
Size:	67.6 KB
ID:	571430

                    Comment


                    • #11
                      Ser jo bra ut disse delene.
                      Angående motorene, så tror jeg kaanskje de blir litt svake. Jeg kjører samme motorene (om det er de som er 270 oz/in) og de blir for svake. Problemet mitt er at skinnene og skruen min til x-aksen ikke er helt paralelle, så det går bort en del krefter der.
                      Jeg skal bygge om mye av maskinen min, så regner med at motoren kanskje blir sterk nok.
                      Skifter også skruen ifra 5mm pitch til 10mm.

                      Hvor mye betalte du for trapes gjengestengene? tror faktisk ikke at det blir noe mye dyrere og kjøpe kulemutter/stenger ifra utlandet.
                      Jeg sjekka også pris på trapezgjenger til et firma i norge, og det ble faktisk omtrent samme prisen om jeg ikke husker feil.


                      Mvh Robert.
                      ~Futaba 10C~


                      ~T-Rex 500 v-bar~
                      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                      ~Min Cnc byggetråd #1~
                      ~Min Cnc byggetråd #2~
                      ~Min Cnc byggetråd #3~


                      ~Trondheim Modellflyklubb~

                      Comment


                      • #12
                        jeg kjøpte tr12, som er 12mm metrisk mål, det grunnet dem har lillediameter på 8.5mm, som gjør at jeg kan dreie bort store diameteren på stengene til 8mm og vips så passer dem på 8mm lager (innerring) par minutter med gjengebakke og jeg kan skrue dem fast i hver ende av aksen. jeg tenker også på tregheter, og det er mye enklere for motorene om det er litt ujevnheter, å dra det rundt dess mindre omkrets.
                        jeg forstår meg ikke helt på den inch newton meter, men slik jeg forstår etter gammelt av, så skal 1NM være hvor mangen kilo press du har på en fks skrue, når du har en meters arm. 270ozI skal vell være tett oppunder 2kg, dvs 2NM. det er faktisk veldig lite.
                        prisen i norge er ikke så hakkende gale, 6meter med tr12, og 5 muttrer skal være tett under 500kr, ca 200kr frakt. så er ikke det gale.
                        jeg har egentlig hele tiden basert meg på økonomi her, og har en del ideer hvordan dette kan lages på billig måte. og da enda billigere enn det jeg har begynnt på no, no har jeg noen kroner her, og noen der, så da blir det litt kjøpeting. men tanken er i utganspunktet å lage en så nøyaktig maskin som det går ant, med mest muligt gjennbruk av deler. hvilken priser snakker du om vega?
                        jeg har utsatt mye handling pga skepsis til karer på ebay, og ikke minst når jeg har sjekka opp priser i norge. det er jo faktisk ran på høylys dag å handle saker og ting i norge!
                        btw, jeg har liggendes en liten handle pose med foringer for 25mm aksling, om det er noen der ute som kunne vært intr.
                        kan også selge den tannreimen, med den skinnen som er avbildet, samt litt annet knask som jeg kommer over etterhvert.

                        Comment


                        • #13
                          fikk gjort litt i dag også, var nedom verkstaden og fikk boret hull i enden av stengene, samt gjenga opp, starta først med å kappe opp på rett mål, så boret jeg opp 6.5mm til 8mm tapp, det blei rett og slett for trangt, så jeg tok likegreit å knakk tappen inni jeg!
                          sveiste på ny stubbe på 25mm, også kappet av i andre enden tilsvarende. blei ikke fint å se på, men har ikke noe å si for funksjonen på maskinen, siden den delen av føringen ikke blir brukt! banne og steike for å få det til, men gikk til slutt, boret så opp til 8.5mm og gjenga med 10mm og da gikk det bedre, merka opp og boret i gantryen og legger ved noen bilder av hvordan det ser ut.
                          jeg la 20-30kg vekt på vogna mens jeg prøvde å presse den fra og tilbake, og det gikk greit, i nykk å napp, men skyldes nok at jeg pressa så hard ned at det gikk utover den side bevegelsen. så det ser veldig greit ut til no!
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            hei,
                            blei litt pause i bygginga grunnet arbeid og diverse, var i dag å henta trapes stengene med medfølgende skruer,
                            blei runde muttrer, siden det da er enklere å sveise dem, kontra en 6 kant mutter, til siden veggen som skal gå fra x til y aksen blir det mest sannsynligt en 6-8mm dørken plate i alu, limt på en 8mm mdf plate, jeg tar det ejg har
                            dårlige bilder, men jeg lovet å holde tråden oppdatert.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              heisann!
                              blei litt jobbing på fresen i dag også!
                              legger opp noen bilder, siden det meste taler for seg selv.
                              kan nevne, at jeg har kappet trapes-stanga til passende lengde, så har jeg dreid av i begge endene, ene siden 20mm, andre 45mm.
                              dreide ned til 8mm, og gjenga med 8mm bakke. slik at jeg kan hive på noen lager i hver ende, og strame opp i begge siden, 45mm siden, der har jeg ca 33mm å gå på når jeg skal ha en kobling mellom motor og stang. videre har jeg laget veggen til y aksen. men den aventer jeg ltt med til jeg har festet skruen til vogna, blir gjort i løpet av helga tenker jeg.
                              den plate biten med hull i, det er lager holderen. slike holdere skal for såvidt på alle overføringer.
                              har laget den med 22mm hull, som er akkuratt passende for ytteringen for lageret. også borer jeg 12mm hull gjennom hovud rammen, da får stangen rotere fritt, og ytterbanen på lageret henger fast.
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X