Announcement

Collapse
No announcement yet.

Planlegging av CNC prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Planlegging av CNC prosjekt

    Hei,

    jeg er i startfasen i planleggingen på et CNC prosjekt, og formålet med denne tråden er hjelp og tips til hva, hvor og hvordan - til slutt vil det ende opp i et byggeprosjekt. Jeg har ingen erfaring med CNC fra før, men vil tro at lærekurven vil være ganske bratt. Jeg anser meg selv som ganske nevenyttig, men vil nok ha behov for hjelp underveis...

    Jeg har lest tråder her på forumet med tanke på å bygge dette selv. Mye bra inspirasjon her!

    Jeg ser også at jeg kommer til å støte på noen utfordringer som jeg neppe har mulighet til å komme rundt på egenhånd. Det kan f.eks. være deler til å holde fresen på plass...og sikkert mye mer.

    Hva skal jeg bruke CNC'en til ?
    Jo - her er det mange planer! Men det, eller de, første prosjektene vil være å frese ut skilt ala dem man finner på turstier, skapdører og sist, men ikke minst, deler til RC bil og Helikopter. CNC'en må takle fresing av aluminium...

    Dimensjoner:
    I og med at jeg skal frese skapdører må fresen minst ha en arbeidsflate som dekker det behovet. Tenker å kjøre inntil 1800mm på X-aksen og inntil 1000mm på Y-aksen.

    Hva trenger man for å bygge en CNC router (essensielle deler) ?
    Jeg er opptatt av at maskinen skal være holdbar, men ikke koste skjorta. Her må man gi og ta litt, men primært ønsker jeg utstyr som holder, er godt utprøvd, men likevel rimelig (kost/nytte). Her ønsker jeg erfaringer fra dere mer drevne...


    Produkt Antall Stk. Pris Tot. Pris Leverandør
    HIWIN skinner – 1800mm 2
    HIWIN skinner – 1000mm 2
    HIWIN skinner – 350mm 2
    HIWIN blokker 6
    Ballscrew – 1800mm 1
    Ballscrew – 1000mm 1
    Ballscrew – 350mm 1
    Ballscrew nut 3
    2.2 kW Spindle m/VFD 1
    Nema 23 + Power + Gecko540 1 Kelinginc eller CNCrouterparts
    Aluprofil 80x40 – 1800mm (bord) 2
    Aluprofil 80x40 – 1000mm (bord) 7
    Aluprofil 80x40 – 1128mm (horis.gantry) 2
    Aluprofil 80x40 – 580mm (vert. Gantry) 2
    Aluprofil 40x40 – 1000mm (bordføtter) 4
    Aluprofil 40x40 – 1000mm (bordføtter/støtte) 5
    Aluprofil 40x40 – 1800mm (bordføtter/støtte) 2





    Programvare og maskinvare for å styre maskinen:
    - Mach 2/3 - Velger denne da det ser ut til at man kanskje kan få mest hjelp på nett (og onsite på dette)
    - Spec på maskin for styringen -

    Programvare for design av ting og tang som skal freses:
    - Skapdører: hva passer her ?
    - Skilt: hva passer her (både reningsskilt, dørskilt, gravering av skilt med bilde, mer med...)
    - Deler til RC bil og helikopter


    Det får være nok for nå...kommer nok mer spørsmål etterhvert...posten oppdateres når eventuelle forslag og tips kommer...

    _Bonus_Click image for larger version

Name:	cnc_renew_table.jpg
Views:	1
Size:	21.5 KB
ID:	629268Click image for larger version

Name:	cnc_renew_table_u.jpg
Views:	1
Size:	34.9 KB
ID:	629269Click image for larger version

Name:	cnc_renew_table_with_gantry.jpg
Views:	1
Size:	45.7 KB
ID:	629276
    Attached Files
    Last edited by _Bonus_; 17-06-11, 15:20. Reason: Oppdatering av utstyr

  • #2
    jeg kan si såpass mye av erfaring, att skinner og skruer bør du kjøpe! ikke prøv deg på noe kulelager greier osv. Jeg selv har laget alle 3 akser av foringer og foringhus, uuuutrulig mye arbeid, har du skikkelige skinner så kan du neesten lage fresen av hva som helst (bare nesten

    Comment


    • #3
      Takk for svar. Skruer skal jeg kjøpe, og hadde tenkt skinner/rails som disse CNC-Plus Germany - 25mm Linearführung - 1,5m lang

      Er slike rails noe man bør unngå ?

      /_Bouns_

      Comment


      • #4
        Du har det ganske klart. Men kriteriet om å frese i aluminium gjør at du bør satse på litt heavy duty skinner først som sist.
        Anders Bruneberg averterer stadig noe på rcmarked; RCMarked.no / Linjærføringer pluss diverse Han har sikkert noe som ligner på dette;
        Zapp Automation Jeg har sett maskiner med 15mm rails som er veldig stabile, og kjøper du 20mm har du noe som holder for det meste. Du må bare følge opp med en oppbygging som matcher. Lag basen tung og solid, og gå gradvis ned på dimensjonering når du nermer deg spindelen.
        En kompis kjøpte maskin fra BZT, den er stabil og har mange fine løsninger som passer for hjemmebygging. Ramma er 80x15 firkantstål på høykant, og skinnene til x-aksen er skrudd fast på undersida av denne. Du kan bygge ganske langt uten å få nevneverdig nedbøying med sånne dimensjoner. BZT CNC Portalfrsmaschinen - BZT-PFE1000-PX incl. Motore 4Amp. 3N und Kugelrollspindeln 12150 Hele greia er stål, og det gjør den mye stødigere enn den ser ut til på bildene.

        Comment


        • #5
          Hei,

          takk for tips. Var mye fiffig på Zapp sine sider...har du handlet fra dem, erfaringer ?

          Comment


          • #6
            Hei igjen,

            når det gjelder dimensjoner på ballscrew og skinner, samt pitch - her må jeg ha litt input.

            Kan jeg kjøre med samme dimensjoner på alle akser, f.eks. 16 mm tykkelse på skruen ?
            Er det en fordel å ha like skruer, eller er dette ikke nøye ?
            Skal lage en maskin som er "fully supported", dermed én skrue på hver side av gantry.

            X-aksen har jeg tenkt å ha ca 1500 mm
            Y-aksen har jeg tenkt å ha ca 1000 mm
            Z-aksen har jeg ikke tenkt så mye på, men kanskje rundt 300-350mm ?

            Som skinner ønsker jeg å bruke SBR skinner, og vil følgende dimensjoner fungere ?

            X-aksen, SBR 20mm x 1500mm
            Y-aksen, SBR 16mm x 1000mm
            Z-aksen, SBR 12mm x 300/350mm

            Takker for svar...

            _Bonus_

            Comment


            • #7
              Ja, du kan kjøre med 16mm skruer på alle akser. Du kan blande pitch som du vil, til og med tommer går bra.
              På lange akser kan det bli problem med pisking. Der kan du f.eks kjøre 10mm pitch. Ref tråden til Tor Arne Hustvedt.
              Tenk nøye gjennom hvor mye z-høyde du må ha, og fri høyde under bommen. Her taper du fort stabilitet.
              SBR i de dimensjonene vil fungere, men jeg gjentar at "ordentlige" profilskinner i f.eks 15mm er stødigere, penere, lettere å bygge kompakt med, og vil gjøre deg lykkeligere i lengden. Men desverre dyrere. Jeg ville bedt om et tilbud fra Hr Bruneberg.
              Jeg har handlet hos Zapp et par ganger, de anbefales.
              Loading... Har også mye fint. Her har jeg desverre opplevd en sak som tok utrolig lang tid å rette opp i. Han leste tegningene mine feil og jeg fikk skruer som var for korte, men det ordnet seg til slutt.
              Last edited by LaSt; 13-03-11, 22:06.

              Comment


              • #8
                Hvis "ordentlige" profilskinner gjør livet enklere (og kanskje lengere ? ), så gjør jeg det. Er det slike skinner som dette HGR15 Hiwin Standard Ground Profile Rails Hiwin Profile Rails Profile Rails & Carriages | World of CNC - Marchant Dice ? Eventuelt andre typer og andre steder å handle fra ?



                _Bonus_

                Comment


                • #9
                  Legger ved et bilde av hvordan jeg tenker. Har begynt på en modell i Sketchup og foreløpig har jeg kun rammen til bordet/arbeidsflata klar. På siden skal den runde stanga forestille ballscrew (øverst) og den firkantige er skinne.

                  Noen som har innvendinger/forslag til dette ?

                  _Bonus_

                  Click image for larger version

Name:	cnc.jpg
Views:	1
Size:	25.8 KB
ID:	577826
                  Last edited by _Bonus_; 14-03-11, 11:16.

                  Comment


                  • #10
                    Hei!

                    Lykke til med prosjektet ditt!
                    Dette er gøyale greier.

                    Legger ved en link av min cnc etter at jeg bygget den om.
                    Skal til sverige og kjøpe kabelkjeder i morgen, og skjermet 4 og 2 ledere kom i posten i dag.
                    Ombygget CNC - Gecko 540, Huanyang vfd og vannkjølt spindel... - CNCzone.com-The Largest Machinist Community on the net!


                    Mvh Robert.
                    ~Futaba 10C~


                    ~T-Rex 500 v-bar~
                    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                    ~Min Cnc byggetråd #1~
                    ~Min Cnc byggetråd #2~
                    ~Min Cnc byggetråd #3~


                    ~Trondheim Modellflyklubb~

                    Comment


                    • #11
                      Oppdatert med utstyrsliste, men ikke fullstendig. Kommer mer snart.

                      Comment

                      Working...
                      X