Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.

    Hei.

    Jeg er 28 år gammel, utdannet flyger og instruktør. Interesse for alt av mekanikk. Har blitt bitt av denne CNC basillen og sammen med mine modellfly og motorsykkelprosjekter så kommer det til å bli flott å ha en CNC maskin i verkstedet. Kunnskapsnivået er lavt, så kommer til å spørre mye her og på CNCzone.

    Skal være sagt at jeg er veldig tidlig i prosessen, og tegning er ikke klar enda. Håper å få pusla litt i Solidworks til helga.

    Foreløpig plan er følgende:

    - Bord sveises i 50x50mm firkantstål
    - Maskinen bygges av alu. Tenkte 20mm tykke plater.
    - Arbeidsområde på ~60x80cm
    - Vil ha mulighet til å utvide med en 4de akse ved et senere tidspunkt.
    - Må kunne frese alu uten problemer. Samt MDF, plast, karbonfiber osv.
    - Prøver å overdimensjonere så jeg kan utvide/bruke opp igjen deler senere.
    - Billigst mulig til beste mulige presisjon. Selvfølgelig
    - Høstprosjekt. Ferdig før jul?

    Har fått mye inspirasjon fra denne maskinen. Håper å få til noe lignende.

    Begynner å få et velutstyrt verksted, men mangler en fres, så lurer på å investere i en Sieg SX2 før jeg setter i gang. Usikker på om jeg kanskje klarer meg uten da jeg har en søylebormaskin.

    Det som blir neste steg nå er å begynne å samle deler. Setter opp en liten liste, fint hvis noen vil kikke på den og evt. gi meg tilbakemelding på hva som bør byttes.

    - 50x50cm firkantprofil fra Smith Stål (får til innkjøpspris på Byggmakker)
    - Aluplate 20x1000x2000mm fra Smith Stål (usikker på om jeg får kappa denne i riktig størrelse nøyaktig nok. Har sirkelsag som tar alu. Tips?)
    - Alu t-profil og likebeinet vinkel fra Smith Stål (til bord samt div.)
    - Geckodrive G540 (geckodrive.com)