Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygger min første CNC. 80x60 arbeidsområde. Alu og stål konstruksjon.

    Hei.

    Jeg er 28 år gammel, utdannet flyger og instruktør. Interesse for alt av mekanikk. Har blitt bitt av denne CNC basillen og sammen med mine modellfly og motorsykkelprosjekter så kommer det til å bli flott å ha en CNC maskin i verkstedet. Kunnskapsnivået er lavt, så kommer til å spørre mye her og på CNCzone.

    Skal være sagt at jeg er veldig tidlig i prosessen, og tegning er ikke klar enda. Håper å få pusla litt i Solidworks til helga.

    Foreløpig plan er følgende:

    - Bord sveises i 50x50mm firkantstål
    - Maskinen bygges av alu. Tenkte 20mm tykke plater.
    - Arbeidsområde på ~60x80cm
    - Vil ha mulighet til å utvide med en 4de akse ved et senere tidspunkt.
    - Må kunne frese alu uten problemer. Samt MDF, plast, karbonfiber osv.
    - Prøver å overdimensjonere så jeg kan utvide/bruke opp igjen deler senere.
    - Billigst mulig til beste mulige presisjon. Selvfølgelig
    - Høstprosjekt. Ferdig før jul?

    Har fått mye inspirasjon fra denne maskinen. Håper å få til noe lignende.

    Begynner å få et velutstyrt verksted, men mangler en fres, så lurer på å investere i en Sieg SX2 før jeg setter i gang. Usikker på om jeg kanskje klarer meg uten da jeg har en søylebormaskin.

    Det som blir neste steg nå er å begynne å samle deler. Setter opp en liten liste, fint hvis noen vil kikke på den og evt. gi meg tilbakemelding på hva som bør byttes.

    - 50x50cm firkantprofil fra Smith Stål (får til innkjøpspris på Byggmakker)
    - Aluplate 20x1000x2000mm fra Smith Stål (usikker på om jeg får kappa denne i riktig størrelse nøyaktig nok. Har sirkelsag som tar alu. Tips?)
    - Alu t-profil og likebeinet vinkel fra Smith Stål (til bord samt div.)
    - Geckodrive G540 (geckodrive.com)
    - Nema 34 steppere (4 stk. Greit å ha en til overs om jeg ikke bruker 2 på x aksen.) Holder det med 23 motorer? Hvor kjøper jeg disse? Ebay?
    - Skruer, rails osv. Her må jeg tegne ferdig før jeg vet hva jeg trenger. (linearmotionbearings på ebay?)
    - Vannkjølt kina-spindel + VFD (Tenker 2,2kW for å få ER20 collett) (ebay)
    - Strømforsyning (her har jeg ikke peiling)
    - Mach3

    Håper på god hjelp! Dette blir spennende.

    Mvh Henrik

    (kryssposter denne på den norske delen av CNCzone)
    Last edited by henrikm; 31-05-11, 07:18.

  • #2
    Spennende! Jeg har lenge planlagt å bygge min egen cnc fres. begynte bra med konkrete tegninger og innsamlig av deler i vinter, men så måtte jeg nedprioritere det og prioritere jobb (selvstendig næringsdrivende). Nå er jeg igjen i farta å henter inn informasjon, deler og utstyr.
    Jeg skal bygge min i aluminium og med en arbeidsflate på minst 900mm x 1500mm. Mulig jeg strekker x-aksen én meter til - da kan jeg f.eks. frese en hel skapdør, i ett stykke, uten å snu emnet. Antar at byggingen starter i juli...

    Mmye av det utstyret du nevner (steppere, driver, spindel, etc) har jeg på lista mi også Jeg er interessert i å høre hvor du bestiller utstyr og erfaringene du da høster med de aktuelle (nett)butikkene.

    _Bonus_

    Comment


    • #3
      Går smått fremover nå når det er ferietid og andre ting som står i fokus, men har begynt å få deler til maskinen. Har 2 x 6m med aluskinne (200x20 og 200x15) og 6m 50x50 aluvinkel liggende på jobben. Har bestilt blad til kapp og gjæresaga så jeg får kappa aluminiumen. Har også bestilt steppere (nema 23), gecko 540 driver og strømforsyning (3 axis pakka fra cncrouterparts.com). PC med mach3 er på plass i verkstedet. Kuleskruer og "rails" er bestilt fra Linearmotionbearings2008 på ebay. Da mangler det vel egentlig bare spindel foreløpig, dette blir nok en 2,2kw kina sak med ER20 collet. Småtteri som limit switches, nødknapp, loc-line "rør" til kjøling og el.chain for kabling på gantry er også bestilt.

      Har forøvrig endret størrelsen på bordet til 100cm x 80cm.

      De første punktene på to-do lista nå er å gjøre ferdig tegninger i Solidworks. Sveise bord (50x50 firkantrør stål). Kappe, borre og gjenge alu.

      Skal få med noen bilder neste oppdatering

      Hvordan går det med deg Bonus?

      Comment


      • #4
        Hei.

        Jeg har bygget tilsammen 3 freser. En til meg selv. En til en kompis. Og til slutt så bygde jeg om hele min gamle.

        Tråden finner du flere plasser.

        Min første cnc... (MFN) ModellflyNytt.no
        Min andre cnc... (MFN) ModellflyNytt.no
        Min andre cnc... Ombygget CNC - Gecko 540, Huanyang vfd og vannkjølt spindel... - CNCzone.com-The Largest Machinist Community on the net!
        Den jeg bygde til en kamerat... Build Thread 4-axis CNC-router, NEMA23 steps, Gecko 540, Water cooled spindle - CNCzone.com-The Largest Machinist Community on the net!



        Lykke til!

        Mvh Robert
        ~Futaba 10C~


        ~T-Rex 500 v-bar~
        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

        ~Min Cnc byggetråd #1~
        ~Min Cnc byggetråd #2~
        ~Min Cnc byggetråd #3~


        ~Trondheim Modellflyklubb~

        Comment


        • #5
          Har fått mye inspirasjon fra trådene dine Robert, disse ble lest opp og ned før jeg begynte å bestille saker og ting. Denne maskinen er også en jeg kommer til å bruke endel fra GHQP Projects

          Nå reiser jeg til Nederland en uke, men regner med å begynne for fullt når jeg kommer tilbake. God sommer folkens.

          Comment


          • #6
            Originally posted by henrikm View Post
            Denne maskinen er også en jeg kommer til å bruke endel fra GHQP Projects
            God sommer folkens.
            Etter den siste oppdateringa med offset på gantry-sidene, ser den maskina ganske bra ut. Selv om det går bort en del vandring bør du vurdere å øke avstanden mellom de nedre opplagringene. De runde føringene med halvåpne lagre er rimelige, men de har vesentlig dårligere data på stivhet i alle retninger enn "ordentlige" lineærføringer. Du bør derfor utnytte geometrien til din fordel for å få stivhet i gantry. God Sommer!

            Comment


            • #7
              Takk for innspill Lars. Jeg skal bruke de samme føringene. Skjønte ikke helt hva du mente med avstanden mellom de nedre opplagringene. Har du mulighet til å lage en skisse?

              Comment

              Working...
              X