Announcement

Collapse
No announcement yet.

Design av CNC router - Skrue eller belte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Design av CNC router - Skrue eller belte?

    Jeg sitter i Nordsjøen og har litt ledig tid til overs så da har tankene virkelig å rulle rundt et CNC prosjekt.

    Jeg skjønner veldig godt prinsippet rundt dette men er litt usikker på diverse ting. Om man bruker skrue, er det ikke best med en på hver side av X-aksen? Altså to på X aksen og en på Y og Z akse? Det gjør jo at jeg må/bør ha to motorer noe som fort koster litt ekstra.

    Med beltedrift kan jeg (om det er effektivt nok) ha en motor på ene siden av aksen og en aksling med drev over til den andre siden.
    Med skruedrift kan det kanskje gjøres ved å ha bare en skrue midt på under X aksen kanskje?.

    Trenger litt hjelp hva og hvor jeg bør kjøpe ting.

    Om noen har tegninger av en enkel router som jeg kan lage i MDF med ca 1000mm x 700mm x 300mm er jeg takknemmelig for det! På nettet finnes et hav av tegninger men jeg aner ikke hva som er det beste prosjektet.

  • #2
    Etter å ha laget en med 1 skrue på x-aksen tror jeg nok jeg ville valgt belteløsningen om jeg skulle gjort det igjen. Tror det ville gjort det enklere å får drift på begge sider av x, og med billige kuleskruer er det ingen garanti for at du ikke får litt slark i mutteren noe som nok ville vært lettere og unngå med reimer.
    Terje

    Comment


    • #3
      Jeg har laget med kuleskrue på min fres og har ingen problemer med det, det er fordeler/ulemper med begge systemer.
      Men tegning så har jeg lagt ut skisse på benken min maxmekker.com ligger link rett før bildene.
      Hvis de er av interesse er det bare å bruke/modde de.
      =================
      Runar Holm
      www.maxmekker.com
      =================

      Comment


      • #4
        Jeg lurer på om det kanskje er best å kjøpe meg et kit med skruer og hardware + tegninger. Har funnet dette: Combo #1 CNC Machine Details som jeg håper kan tilfredstille mine krav? Hva tror dere som har peiling på dette? 200 usd er ikke så mye å snakke om for komplett kit minus materialer synest jeg..

        Comment


        • #5
          Synes ikke det var så imponerende hva du fikk med.
          Første problemet er kraftoverforingen. Beste er ballscrew. Sjekk eBay. Alternativ er gjengestang. Acme eller metrisk. Neste er opplagringen av vognene. Vanskelig å få en god slarkefri løsning som ikke går tregt noen plass. Sjekk ut cnczone.org. der er det mye god info samt gratis tegninger for maskiner.


          Sent from my HTC Desire using Tapatalk
          ---------------------------------------------
          Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
          Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
          Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
          Mikado logo 600 3D Vbar
          Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

          Comment


          • #6
            Litt av problemet er at det er 10.000 forskjellige maskiner på CNCzone og jeg aner ikke hvilke som fungerer bra og som er rimelige å bygge. Jeg har funnet det meste av komponenter på ebay men totalt bikker jeg nok 1000 dollar om jeg ikke finner en svært bra pakkepris. Kapia her tipset meg om en sjappe med mye bra..

            Får forske litt på det noen dager!

            Comment

            Working...
            X