Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan lage dine egne batteripakker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan lage dine egne batteripakker

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Flott artikkel, meget innformativ, fikk vite mange ting jeg ikke visste

    Comment


    • #3
      Hei. Dette med å lage batteripakker selv er jeg blitt mer å mer opptatt av etter at jeg fikk et el fly. Men kunne godt tenk meg å lage noen til Glow flyene også. Det som for meg enda er noe forvirrende er å plukke ut div celler, tenker da spesielt på dette med laddetid laddespenning og ladde/amp for disse pakkene man så lager. Også dette med laddetid i anntall C..eller hva det var med denne C greia ? Så skal man jo også ha en ladder som takkler alle disse, + Li-Po batt. SÅ for øyeblikket så er d enda noen løse tråder hos meg (enda jeg har en del elektro kunskaper vet d skal være en artikel om dette her så jeg får vel studere den noe mer.
      www.freesider.no

      Comment


      • #4
        Her er'n: Batterier - Bruk og stell

        Comment


        • #5
          Batterier - Bruk og stell

          Fin artikel har et spørsmål jeg ser du skrev at

          Loddebolten må være minimum 40W, selv bruker jeg en Weller 80W.

          Har selv hørt at du ikke kan ha mer en 15 watt ellers kan cellene gå i stykker det er vel kansje på litt mindre celler.

          Nå har jo du arbeidet med ganske store celler på 3,3 A

          Comment


          • #6
            Re: Batterier - Bruk og stell

            Originally posted by Tore Kvarme
            Har selv hørt at du ikke kan ha mer en 15 watt ellers kan cellene gå i stykker det er vel kansje på litt mindre celler.
            Det som regulerer "påtrykt" temp. er ikke nødvendigvis watt-styren, men produktet watt-styrke og tid.

            Problemet med mindre effekter er at det tar lengre tid å varme opp legemet, og dermed "smitter" også varmen mer inn i cellen. Man ønsker så rask oppvarming av loddepunkt som mulig, og da er det greit at man har godt med effekt.

            PS! Sier ikke at det ikke går.

            Comment


            • #7
              Ser at Klaus svarte, men jeg legger på litt.

              Skal du lodde små batterier, altså indoor eller mottakerbatterier, så bør du likevel bruke en 40W bolt. Poenget er hodet som lagrer varmeenergien og kan frigjøre den raskt. Med en 40W (du kan sikker t bruke 30W) er du sikker på nok varme til hodet.

              Jeg har ikke prøvd dette med min 15W, men det er mulig det funker. Du kan jo prøve og gi oss tilbakemelding.

              Når det er sagt, for mottakerbatterier er det ikke sikkert du bør lodde på denne måten. Noen AA-celler har ventilasjonen gjennom den positive pole, og med denne metoden blir hullet tettet. Trenger ikke bety mye, men i verste fall kan du få for mye trykk inne i cellen ved overlading. Anyways, mottakerbatterier tappes med lite strøm så fordelen er marginal med denne metoden.

              For hurtigladbare batterier ligger ventilasjonen rundt den positive polen, og det er ingen fare for tetting.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                Hvordan lage dine egne batteripakker

                Ja jeg har selv en 30watts loddebolt.

                jeg har loddet på en del kontakter på batteriene mine og det har gått greit ,men har hvert litt redd for å ødelege cellene


                en med li- po celler går det gret å bruke 40-80 w der

                Comment


                • #9
                  LiPo blir annerledes, de har egne ører for lodding. Skulle ikke tro det er noe problem med en kraftig loddebolt der, men man må passe på å ikke varme cellene.
                  Anders Valland
                  Trondheim

                  Comment


                  • #10
                    OBS OBS: LiPo har alu-ører og det må brukes alu-loddepasta! Ellers sitter det ikke. Og LiPo skal ikke bli særlig varme før det oppstår små porer på pakkene som lager lekkasjer......
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Hvor er den flotte artikkelen om lodding av battericeller ende mot ende??
                      Tor Helseth
                      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by nybegunda View Post
                        Hvor er den flotte artikkelen om lodding av battericeller ende mot ende??
                        Hei. Jeg skal få lagt den ut i løpet av neste uke.

                        Comment

                        Working...
                        X