Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: FuntanaS 90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytest: FuntanaS 90

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Veldig bra artikkel Ser av noen av bildene at betrekningen er noe "slaskete" noe som også stemmer med inntrykket av min Superstick 60 fra samme produsent. Brukte du føner eller jern for å stramme dette opp eller har du brukt det som det er?
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      En meget bra og informativ artikkel supra! Du har dekket det meste som er å si på byggingen her. Ble rett og slett ganske misunnelig når jeg så hover bildet! Min egen er snart klar, kun motor montering igjen, samt litt småplukk. Hvis værgudene er med meg blir det nok jomfrutur i romjula!
      Nok en gang, godt jobba!
      Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

      Comment


      • #4
        Der var den jo, kjenner igjen delene fra byggebordet

        Jeg lekte en del med spoileron-mixer og litt flapperons på min gamle Xtreme Lite, har du prøvd dette på Funtanaen? Det jeg har sett av videoer på denne viser ikkeno spoileron-bruk i elevators, kanskje den er stabil nok som den er?
        Er den ivrig etter å begynne å torque når du setter den i hoover?
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Superstar40
          Brukte du føner eller jern for å stramme dette opp eller har du brukt det som det er?
          Føner. Betrekningen var ganske slapp over store deler av flyet og det tok en del føning til for å fikse det.

          Originally posted by joo
          Jeg lekte en del med spoileron-mixer og litt flapperons på min gamle Xtreme Lite, har du prøvd dette på Funtanaen? Det jeg har sett av videoer på denne viser ikkeno spoileron-bruk i elevators, kanskje den er stabil nok som den er?
          Er den ivrig etter å begynne å torque når du setter den i hoover?
          Nå er det bare å sette igang, Joo!!

          Har ikke prøvd noen mikser enda. Har 8 turer på den totalt nå, og har ikke følt noe behov for å mikse noe som helst. Elevators er så nær dønn stabile som de får blitt (og helt råe). Jeg holder på med en video som vil bl.a. vise dette.
          Torque...njaa.....så lenge throttlepådraget er konstant er den ikke så ivrig, men hvis du må jage litt med gasspådrag for å hente inn i hover så torquer den (naturlig nok) en god del mer, men med 3D rates på balrora henter du den fint inn igjen. Også dette vil du se av videoen.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Har lastet opp videoen. Den finnes på linken under. Beklager at det er litt dårlig kvalitet på andre halvdel. Originalmaterialet kommer fra to forskjellige filmformater. Jeg skal prøve å få fikset det etterhvert.

            http://www.rcfoto.no/index.php?optio...=103&Itemid=78
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #7
              Takk skal du ha supra! Nå ble jeg jo bare enda mere utålmodig... Men heldigvis ligger jeg langt foran joo i byggeprosessen, he he. Videon var ihvertfall kuul den.
              Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

              Comment


              • #8
                Vi kan konkludere med at jeg også vil ha en nå...

                Comment


                • #9
                  Ikke dårlig, slett ikke dårlig!! (Egentlig ille bra)

                  Ser du holder en del i mot i hoover ja... Men neste video skal vel vise high-alfa-roller i 1 meters høyde? Eller tar jeg feil?
                  Ikke mangel på power med den lille Saitoen du har heller virker det som.
                  Går fuelforbruket ned etterhvert, du har fått magret den helt nu kanskje? 7-8 minutter er litt lite.

                  Stakkars widowmaker som er på kveldsjobb, han vet ikke hvor fort jeg kan bygge! Ut og mixe lim, dette gav mersmak Odd
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Bra! Nå fikk jeg også lyst til å kjøpe fly igjen

                    /Tom Erik
                    Tom Erik Smedal
                    www.artistic3D.net
                    www.photopia.no

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by widowmaker
                      Takk skal du ha supra!
                      My pleasure.. Du har MASSE å glede deg til. Dette er helt rått, og det er bare nervene (hvis du har noen) som er begrensningen.

                      Originally posted by Niklas
                      Vi kan konkludere med at jeg også vil ha en nå...
                      Løp og kjøp, Niklas! Small Size har på lager såvidt jeg veit (hadde i hvert fall på fredag).

                      Originally posted by joo
                      Ser du holder en del i mot i hoover ja... Men neste video skal vel vise high-alfa-roller i 1 meters høyde? Eller tar jeg feil?
                      Ja...må holde litt igjen i hover, men på lørdag (som var dagen vi filmet det som er på andre delen) så blåste det bitte litt og da vil den krabbe litt ekstra. Bildet som er i artikkelen ble tatt på en helt vindstille dag og da var det ikke mye rorkorreksjon som skulle til. Men det kan være en tanke å legge inn en skive for å få litt mer upthrust. Spørs hvor stø man er på å hovre. Det plager ikke meg at den drifter litt. Siden den fortsatt er litt haletung (akkurat passe spør du meg) er det greit med det lille nedtrekket.
                      High alfa i 1m høyde..hmm....jeg skal i hvert fall lavere enn på videoen, det er helt klart, men det er greit å bli vant til modellen først. Dessuten...disse sabla high alfa rollene er ikke akkurat det enkleste i verden. Spesielt med så svære balrorutslag. Må finjustere litt på flightmodes her, og kommer nok til å ende opp med 3:
                      1. Normal
                      2. Normal med 3D siderorsutslag
                      3. 3D
                      Når dere guttene også (til slutt ) blir ferdige kan vi alle møtes til et Funtana 3D showdown

                      Blir vel en ny film, håper jeg, når jeg har blitt skikkelig kjent med modellen, hvor jeg kan vise hvordan den oppfører seg i et bredere spekter av øvelser. Noen er filmet men ikke tatt med siden lysforholdene var såpass dårlige på lørdag.


                      Originally posted by joo
                      Ikke mangel på power med den lille Saitoen du har heller virker det som.
                      Går fuelforbruket ned etterhvert, du har fått magret den helt nu kanskje?
                      Som nevnt både før her på forumet og i artikkelen så har den nok med power. Fuelforbruket har gått litt ned, men jeg kommer til å sette timeren på 7 minutter. Det er det jeg anser som "sikker" flytid. Mye hovring og high power øvelser gjør den tørst.

                      Og i tilfelle noen lurte....det gikk bra med sideroret
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment


                      • #12
                        Ser du bruker kulelinker i begge ender. Gjort det mye tidligere og hvordan har erfaringene vært?

                        Leste akkurat gjennom brukerveiledningen fra Composite ARF hvor de advarer på det sterkeste med mer enn 1 kulelink pr stag for å forhindre bevegelse. Det var advart pga flere tilfeller med flutter og havari.

                        Bare nysgjerrig
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Synes dette fungere helt glimrende på Funtana'n. Ikke noe slakk i det hele tatt, foruten det lille som er i servoene.

                          Jeg vet at C-ARF advarer mot dette og jeg kommer ikke til å bruke kule i begge ender på 2.6'n. Men slik jeg har forstått det så er hovedproblemet med å bruke det på C-ARF sine modeller at rorhorna ikke er designet for å tåle den "skjeve" belastninga som en kulelink vil gi. Vi snakker jo om litt størrre krefter på ei sånn kjerre. Hvis man derimot setter på doble rorhorn (slik som det er på Super Extra'n) så er jo kulelink midt i blinken. Det blir jo helt slarkefritt.

                          På sideroret til Funtana'n har jeg montert en slik en: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXEMF9&P=7

                          Ikke fordi jeg måtte, men fordi det som satt der ble revet av grunnet manglende skruer i esken. Kommer amtakelig til å sette samme type på bal- og høyderor på min 1/4 skala Extra med kulelink i servoenden. Alternativet er doble horn med kule i begge ender, men jeg syns det er litt drøyt på en Funtana
                          Odd Sundet
                          http://www.imacnorge.no

                          Comment


                          • #14
                            Leste akkurat gjennom brukerveiledningen fra Composite ARF hvor de advarer på det sterkeste med mer enn 1 kulelink pr stag for å forhindre bevegelse. Det var advart pga flere tilfeller med flutter og havari.
                            Argumentet fra Composit ARF om å bruke bare en kulelink pr. stag for å hindre flutter virker litt merkelig. På modellhelikopter har man jo alltid brukt kuler i begge endene og på fullsize både fly og helikopter bruker man også kulelinker i begge ender uten særlig uhell.... Skjønner ikke

                            /Tom Erik
                            Tom Erik Smedal
                            www.artistic3D.net
                            www.photopia.no

                            Comment


                            • #15
                              Litt off-topic, men..

                              Odd, du kan ju det her med å komponere bilder. Er det bare jag som syns att folk burte zoome ut mere når det filmes RC? Det er ikke kun din film, utan nesten alle jag ser på nettet. Bildkompositionen består av fly og blå himmel. Burte opplevelsen ikke bli bedre hvis man zoomer ut litt og får med horisonten, så man har litt referanse-punkter?

                              Den siste delen av videon fixar du sikkert enkelt med en "pull-down" konvertering (eller gjenom att filma med progressive-scan (frame-mode) neste gang. ) Men det visste du sikkert siden innan..

                              Det er en pen modell, og flyr spektakulært. Fick ju se den hjemme hos dig, og virkeligheten stemmer bra med hva ni ser på videon og fotona.

                              /James
                              Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
                              Radio: Hitec Eclipse 7

                              Comment

                              Working...
                              X