Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: FuntanaS 90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    erlend: litt off-topic dette i forhold til Funtis-praten, men jeg våger meg innpå svært kort:

    Hanstholm, 8 dager fra neste fredag av. Har med:

    - NanoFlea
    - Flamengo
    - Ozelot
    - Last Down XL
    - Multiplex Schampus
    - XL 3200 fra Reichard
    - Kanskje Absalut`en blir med...

    Alpina Magic, ASW27b, Sierra, Palio, Slopemasteren og Bobolinken blir hjemme.... får ikke alt flyklart

    Kommer en reportasje fra turen her på MFN hvis vi får forhold noen av de 8 dagene vi blir der! Har med kamera og en masse minnebrikker.

    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


    tahustvedt: du trenger egentlig ikke så ekstremt sterke servoer i Funtisen. Vet Kyle bruker analoge Hitec 635, og de fleste som går digitalt velger noen som drar rundt 4,5 - 5 kilo. Jeg og wm bruker digitale rundt det området unntatt på sideroret der vi har en digital som har rundt 10 kilo drakraft. Sikkert for mye, men pytt pytt. Hva Odd bruker ser du i reviewet, han er Futaba-mann.
    wm og jeg er imponert over hvor lite strøm som egentlig går med til servoene, med 1700mAh RX-pakke varer det i det uendelige. Men se gjerne på Fromeco-oppsettet Odd bruker, det virket veldig overbevisende!
    Funderer på å kvitte meg med min Funtis og bygge en ny elektrifisert... men da blir det vel ramaskrik...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #77
      Ok. Da er det mange servoer å velge i.

      Comment


      • #78
        Å, tenkte det var i sommerferien for da skal jeg dit (med bobolink)

        Jeg har grusomt lyst på en Funtana jeg og, men den er litt stor og jeg vil helst ha elektro. Det var da jeg kom over denne: RCHobbies-RC Hobbies online,Remote Control Hobbies For RC Car,Truck,Drone,Plane,Boat-Batteries,Charger,Bearings.
        Det må jo være genialt
        Run, live to fly, fly to live, aces high!
        Erlend Larssen

        Comment


        • #79
          Funtana'n i testutgave veide 4100g, da med Saito 100. Saito'n veier 585g, batteripakka med regulator veier 135g. Vi havner derfor på ca 3350g (med litt avrunding) uten motor og batteri. Trekk fra servoer og litt ledninger og du er nede i ca 3050g. Sånn ca.

          Jeg bruker Futaba 9405 servoer på bal- og høyderor, og en 9206 på sideroret. Alt sammen kjøres på et Fromeco anlegg regulert til 6V. Dette gir fart og styrke på servoene til en bra vektpris! Hastighet er viktig her, vekt likeså. Et 5 cellers 1400mah NiCd batteri veier faktisk en god del mer enn et 2400mah Li-Ion batteri MED regulator.
          Jeg vurderer å bytte servoer til heldigitalt rund baut, men ikke nødvendigvis fordi jeg trenger det... Analoge i 6kg's klassen funker helt utmerket. Hvis man skal tenke utenfor Futababoksen (noe jeg jo sjelden gjør) så har jeg faktisk sett på disse: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXUZ83&P=0
          De er raskere og sterkere enn Futaba 9252, men også dyrere. Her spørs det hva man vil gjøre ut av det.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #80
            Enkelte av oss trenger stadig vekk reservedeler til funtisen. Her har jeg vært litt kreativ med Dremelen da det ble tatt hull i ei ny cowling...
            Attached Files
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #81
              Den Futaba 9252 frarådes å kjøre på 6V da Odd. Har satt å spekulert litt på dette med servoer og kom fram til at Futaba 9451 må da være en knallgodt alternativ til digital rundabout. 0,1 sec og 8,7 kg. Skal holde bra det. Grei pris også. Såvidt litt dårligere en hitech`en på papiret... brææh, det hørtes dumt ut :P brr... frøys på ryggen der gitt. Hitech er som dere sikkert har skjønt ikke noen alternativ for meg..

              En noen andre ting jeg lurer på er om den Fromenco regulatoren. Hva slags kabling er 14awg wiring upgrade/power pole con. Er det "vanlig" lipo kontakt? Og er det av/på bryter på regulatoren?? Ser på Funtana testen at det ligger en kul sak med rødt flagg i nærheten av regulatoren. Går den i regulatoren eller må en ha en annen av/på bryter?

              Som alternativ hengsling på Funtana`n, er dette bra nok hengsling? Eller bør en tenke på noe slikt?

              Er det noen som har bygd om haleroret til pull pull ? I den forbindelse, er dette bra nokk ? Eller er det ikke nødvendig med ombygging ? Med Ys i snuten trenger man ikke lodd uansett.
              Runar Isaksen
              risaksen@bluezone.no

              Comment


              • #82
                Gå for robart hengsling, og monter de på den måten som er anbefalt med ekspanderende lim (polyuerathanlim eller noe sånt). Da blir det ihvertfall ikke hengslene dine som ryker.....
                Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                Comment


                • #83
                  oi...her var det mange spørsmål!

                  Først servoer. Grunnen til at Futaba sier at 9252 ikke bør/kan brukes på 6V er fordi en topplada 5-cellers NiCd pakke fort kan sprette over 7V. Da kan det gå dårlig. Så lenge man regulerer pakka slik at det kun går 6V inn i mottakeren er det IKKE noe problem. Du kan med et slikt oppsett bruke ALLE servoer på 6V. Viktig å skille mellom regulert og ikke-regulert. Hva 9451 angår så vil det også være en glimrende servo å sette i rund baut. Ulempen, hvis man skal pirke på noe, er at den har metalldrev som igjen vil gi det litt mer slækk enn en servo med nylondrev. Med dette sagt så er det 9405 servoene jeg kjører i min også metalldrev.

                  14awg kabling betyr rett og slett en kabel med større kvadrat. Grovere med andre ord. Jeg ser lite poeng i det på en Funtis, men det koster ikke stor ekstra. Husk at du ikke får satt på en vanlig servoplugg med sånne kabler. Power Pole kontakter er spesielle kontakter som tåler høy belastning, a la Deans Ultra. Jeg kjører standard kabler med JR plugg (egentlig så har jeg jo bytta ut den med Deans micro da men..) i min Funtana.

                  Regulatoren som sitter i min har egen av/på bryter. Det er den kule saken med flagg på. Jeg har bare en av disse...årsaken er at hvis du bruker en slik bryter er du NØDT til å plugge fra batteriet når du er ferdig med å fly for dagen. Som nevnt før ett eller anna sted her på forumet så trekker de bryter'ne som sitter på regulatoren 3-5mah i "av" modus. Jeg installerte derfor i tillegg en vanlig av/på bryter. Smør på flesk, ja, men jeg visste at jeg før eller seinere kom til å glemme å koble fra batteriet. Akkurat som jeg glemmer å tømme tanken for trykk noen ganger...

                  Hvis du er komfortabel med det, gjør som WM sier, hengsle med Robart. Det blir helt gull, men det er litt vrient å få hengslinga tight og fin. Krever at man har gjort det før. "Vanlige" plasthengsler vil duge helt fint. Vil du være ekstra sikker kan du bore tvers igjennom og lime en en tannpirker.

                  Jeg ville gått opp et hakk hvis du skal inn med pull-pull. Skal du først gjøre det så gjør det ordentlig: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXEMF8&P=7

                  Med YS i snuta så trenger du strengt tatt litt bly fortsatt hvis den ikke skal balansere altfor baktung. Med pull-pull blir det nok brillefint uten.

                  Håper det ga det svar på det neste...hvis ikke får du bare hyle ut!
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

                  Comment


                  • #84
                    oi, her var det mange raske svar

                    Metalldrev tjener vel igjen seg selv regner jeg med hvis uhellet ska/vil være ute. Slarken er vel kosmetisk liten og sikkert uten stor betydning.

                    Angående kablinga så er det en liten dunge med deans kontakter på arbeidsbenken nede etter sist gang jeg spurte deg om råd så det er å blir deans heretter. Snedige saker.

                    Jeg bruker vaneligvis å koble fra alle batterier etter endt flyving da jeg ikke har så god erfaring med av/på brytere i det hele å store. Så den flaggbryteren vil være bra nok for min del. Er heller ikke glad i for mye kabler og mikk makk. Simple is best

                    Det finnes ikke en internettside der det beskrives god framgangsmåte for å hengsle da? Har aldri hengslet med runde hengsler serru.. Bestiller vel opp begge deler og får teste ut litt selv. Bør vel gå for sikkelig hengsling med en gang.


                    Dessuten så må jeg nok hyle ut snart igjen Odd, for du gav sikkert ikke svar på det neste nei.. Takk for hjelpen så langt i allefall.
                    Runar Isaksen
                    risaksen@bluezone.no

                    Comment


                    • #85
                      Her følger bruksanvisning på robart hengsler: Page not found

                      har selv montert etter denne beskrivelsen, og det sitter esse!
                      Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                      Comment

                      Working...
                      X