Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gregers Gram memorial 2006

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gregers Gram memorial 2006

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til (MFN) ModellflyNytt.no artkkelen.

  • #2
    scala treff

    jøss et scala stevne uten cub det var nesten trist,holder den gode gamle cuben på å gå ut på dato?

    holder på å bygge balsa usa sin største cub den blir ferdig til neste år tenker jeg.
    det var noen som hadde/har en 1/2 scala cub på fagernes i år,finnes det flere tro?

    jo der var den! tror det står en hvit en der bak he he var for snar til å skrive jeg

    mvh geir
    Last edited by extracap; 31-05-06, 18:16.
    Mvh Geir Mogstad
    ---------------------------------------
    slapp av det kommer helt sikkert ned!

    Comment


    • #3
      Mye flotte fly!

      Men på et skalastevne skal vi vel gjøre vår ypperste modellbygger Birger Juel fra Bergen den rettferdighet nevne amfibieflyet hans med rette benevnelsen!

      Dette er ikke en Albatross men en Grumman G- 44 A Widgeon. Den er totalt scratchbygget fra gamle tegninger med velutprøvde metoder og materialer som balsa, papir og dope! Framdriften besørges av to selvvinnede CD-rom motorer.

      Et nydelig stykke arbeid, det kan alle som har sett den på nært hold bekrefte!

      Litt faktainfo:

      # Scala: 1:14
      # Vingespenn: 87 cm
      # Vingeareal : 11,9 dcm/2
      # Vekt: Ca 430g
      # Vingebelastning: ca 36gr/dcm/2
      # Motorer: 2 stk CD-rom motorer viklet 30T / 040 tråd. Deltavikling for 2 celler.
      # 1800 mAh Lipo.
      # Speedcontrollere: 2 stk Dualsky 10A programerbare
      # Mottager : GWS
      # Servoer: 3 stk Pico servoer.

      Ta en titt på detaljene her: www.greatwings.no - klikk på galleri!

      Ben_E
      Ben-Erik Ness
      Bergen Modellflyklubb

      Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

      www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


      http://www.bmfk.no
      http://www.jetsofbergen.no

      Comment


      • #4
        Takk til deg Håvard for fin presentasjon av "Gregers Gram memorial".
        Jo, i Larvik modellflyklubb ER det trivelig og alltid løs snipp.
        Var det ikke det jeg sa forresten???

        Mange lurer sikkert på hva som skjuler seg bak den kryptiske betegnelse Gregers Gram memorial.

        Jeg kan da kort fortelle at Gregers Gram, som desverre gikk bort for noen år tilbake, gjorde krigstjeneste på Spitfire (husker ikke MKxx) - men reg var FN-N tror jeg - i krigens siste del.
        Senere var han gjennom et langt liv engasjert i militær og sivil luftfart.

        Gregers Gram hadde i sine siste år tilhørighet i Larvik og han ble en stor mentor for store og små medlemmer i Larvik modellflyklubb.
        Noen av oss som har vært med en stund husker godt at han kastet glans over det årvisse lokale mesterskapet som bar hans navn. Det var en ære å motta premier fra hans hånd.
        Jeg husker spesielt et stevne - klubben var dengang lokalisert et annet sted nærmere Sandefjord - hvor Gregers hadde aktivisert noen av sine mange kontakter og nøt synet av en sikkelig dreven fullsize Harvard demo i lav høyde. Dette var på den tiden warbirds var noe nytt i furet værbitt så det var en stor opplevelse for oss som var til stede.

        Etter at han gikk bort fortsatte dette årlige mesterskapet, men etter hvert med noe mindre deltakelse.
        Ideen om å føre dette tradisjonsrike mesterskapet videre i en annen form, som et "nasjonalt" memorial stevne, har slått godt an og samler i dag svært mange skala interesserte.

        Om Gregers Grams's spennende opplevelser fra sin tid som flyver kunne det sikkert sies mye, men det kan vi kanskje komme tilbake til senere.

        Comment


        • #5
          Hei, og tusen takk for alle kommentarer..

          Ben_e du har absolutt rett og den var skikkelig lekker...er veldig glad i sjøfly selv og burde jo ha sett at det var en widgeon hehe...utrolig fin var den ihvertfall....så all ære til deg Birger Juell....Den ekke til salgs vel? hehe

          Og takk til deg Per for en skikkelig innføring i bakgrunnen til stevnet...toppers..

          Og så til slutt til extracap, joda Cub var representert i super utførelse..se video...
          - Håvard Glad Andreassen
          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

          Comment

          Working...
          X