Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiplex Fun Cub fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Multiplex Fun Cub fra Elefun

    Da kom vinterens kosemodell. Modell og powerset kom komplett. Montering så fort det lar seg gjøre...

    Sent from my Desire HD using Tapatalk
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Boksåpning....

    Click image for larger version

Name:	funcub.jpg
Views:	1
Size:	94.3 KB
ID:	573944
    Last edited by affa; 26-11-10, 10:33.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Stilig! Har lyst på en slik, mens prisen med alt er litt høy for meg nå.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        Originally posted by affa View Post
        Boksåpning....

        [ATTACH=CONFIG]35919[/ATTACH]
        Hei.

        Hvis det er Ok at jeg blander meg inn i noe som ser ut for å bli en montering/byggetråd, kan vel slettes/flyttes senere vil jeg tro, om det ikke passer inn i sammenhengen.

        Har du sjekka om du har fått med alle 3 dekalarkene? A+B+C. Ark C ,de med vinduene, har visstnok, og etter egen erfaring mangla i noen av settene, handla to kit, ark C manglet i begge. Etter et par e-poster fra undertegnede og til KnutJ på EF (regner med at du veit hvem jeg mener) ordna dette seg som kald kniv i varmt smør eller hva det nå enn heter.

        Øverst på side 38 i monteringsblekka så står det avbildet kun to ark A+B, ark C er ikke med på bildet. Dette skal selvfølgelig følge med.

        Når jeg nå sitter her og ser på FunCub'n (etter lakkering, Cub gul) så ser jeg at motorfestene #37 er identiske med bl.a. MPX AcroMaster'n, men det mangler i motsetning til , eller ikke påtenkt/funnet nødvendig på Fun Cub'en, en avstiver tvers over i bakkant av motorfestene som skal limes inn i kroppen. Jeg syntes at kroppen ble litt flexi i forkant av canopy'n og i bakkant av motorfestet uten denne løsningen.

        Derfor så:

        Har laga en avstiver +/- noen tiendeler 5x7x51 mm som passer sånn ca. inn i motorfestet i bakkant og limt fast med 20min. epoxy
        Avstivningen i bakkant av motorfestet utgjør, etter å ha montert og flydd "noen" Multiplex modeller, en vesentlig forskjell nå det gjelder holdbarhet og reduksjon av vibrasjoner/støy på modellen selv om du har en "perfekt" balansert motor/propell/spinner og at det ikke blåser nordavind fra alle kanter.

        Arne Engstrøm
        Lillestrøm (-14 kalde grader fra nord Lørdag 27.11.2011)
        Last edited by helistupid; 27-11-10, 01:23. Reason: Justering av tekst

        Comment


        • #5
          Klart du skal blande deg inn, tar imot alle kjekke tips jeg

          Sent from my Desire HD using Tapatalk
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Kunne du tatt et bilde av avstiveren? Fun-Cuben min har gått skikkelig på trynet et par ganger, og motorfestet har holdt fint, men jeg skulle gjerne ha fjernet støyen.

            Og på min følte jeg at den ble ekstremt baktung ved anbefalt CG så jeg har flyttet det en god del frem. Jeg syntes det var litt rart at selv med batteri langt bak så måtte jeg legge til masse motvekt i bakkant. Jeg har en Turnigy SK 3530 på ca 90 gram og den er vel ikke så sinnsykt mye tyngre enn orginalmotoren? Og når jeg balanserte flyet på tyngdepunktet så var den jo håpløs i lufta, den gikk rett til værs når jeg ga gass og var mildt sagt dritvansklig å lande. Tok av motvekten og flyttet batteriet frem og nå flyr den som en drøm. Synes det var litt merkelig da anbefalt CG jo er ca 1/3 inn på vingen. EDIT: Ser nå i ettertid at flere på Rc group sier at CG bør ligge litt foran de anbefalte 80mm.

            PS: Kjøpte min fra Towerhobbies (før den kom i salg her) og fikk med alle de tre dekalarkene.
            Last edited by Kyrre; 01-12-10, 19:53. Reason: Lagt til info om CG

            Comment


            • #7
              Jeg vurderer en slik som trainer for ungene. (Flyr med trainerkabel med de).
              Har sett videoene på elefun og ser ut som den flyr veldig fint.
              Hva slags servoer bruker dere i den?

              Kyrre; hvor havnet tyngdepunktet på din da?
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #8
                Har ikke sjekket hvor det er men det er vel minst et par cm foran anbefalt. For intereserte kan jeg jo list utstyret i min

                Turnigy SK 3530 1100kv med 12x6 prop (300 + watt), 35a esc, 3 celler 2200mah Turnigy

                2 X Emax digitale 9 grams servoer på balanseror
                2 X Emax analoge 9 grams på flaps
                2 X HD digitale 12 grams servoer på høyde/sideror

                Emax servoene passet perfekt, mens HD servoene ble litt for små. En ting som er litt svakt er at lommene til flaps servoene er speilet slik som balanseror servoene, de burde vært like slik at servoene gikk samme vei og man kunne brukt en y-kabel og en kanal. Nå må man enten mikse eller ha en reverser, men det er jo forsåvidt lett å skjære ut en ny lomme for å få servoene til å gå likt.

                Ellers er jeg meget fornøyd med oppsettet, og ikke minst flyet. Utrolig snillt og lettflydd, men samtidig friskt nok til å leke seg med. Jeg ville ikke brydd meg med flaps i første omgang hvis du skal bruke den som trainer, den trenger de ikke, men det er morsomt å ta av på et par meter, eller så sakte at det ser ut som sakte film. Og med litt motvind kan man jo nærmest sette den rett ned. Understellet og de store hjulene kommer også godt med, har landet den både i nyklipt kornåker og høstet potetåker uten problem, og du kan takse i ulendt terreng hvor alt annet hadde flippet rundt.
                Last edited by Kyrre; 27-11-10, 15:57.

                Comment


                • #9
                  Jeg vet ikke om jeg greier å stå i mot en Fun Cub lenger. Ser at Multiplex ikke greier og levere nok, og at det er backorder flere steder. Hvilke servoer har du i din Alf?
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #10
                    Det var HD servoer, men dro til sverige rett etter at jeg fikk pakka så sjekka ikke nummeret på de.

                    Sjekker søndag kveld!

                    Og den skal selvfølgelig monteres med flaps for å senke hastigheten til det minimale og for korte avganger...

                    Sent from my Desire HD using Tapatalk
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      En kombinasjon av servoer



                      Sent from my Desire HD using Tapatalk
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by helistupid View Post
                        Hei.

                        Hvis det er Ok at jeg blander meg inn i noe som ser ut for å bli en montering/byggetråd, kan vel slettes/flyttes senere vil jeg tro, om det ikke passer inn i sammenhengen

                        Har laga en avstiver +/- noen tiendeler 5x7x51 mm som passer sånn ca. inn i motorfestet i bakkant og limt fast med 20min. epoxy
                        Avstivningen i bakkant av motorfestet utgjør, etter å ha montert og flydd "noen" Multiplex modeller, en vesentlig forskjell nå det gjelder holdbarhet og reduksjon av vibrasjoner/støy på modellen selv om du har en "perfekt" balansert motor/propell/spinner og at det ikke blåser nordavind fra alle kanter.

                        Arne Engstrøm
                        Lillestrøm (-14 kalde grader fra nord Lørdag 27.11.2011)
                        Har du bilde?
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Hei.

                          Dårlig med kamera for tiden , men du kan sjekke denne linken:
                          http://www.greenhobbymodel.com/inst_...acromaster.pdf

                          Linken er til en MPX Acromaster men festene/utformingen er den samme som til FunCub'n.

                          Sjekk side 18 i / abb. 09. Del #62 i bakkant av plastbrakettene som du limer inn i kroppen for motorfestet. Dette gjør at hele konstruksjonen blir en del mer stabil etter min erfaring. Laget min av en bit firkantet carbonrør 5xca7x51mm kappet i riktig lengde, en tiendels mm eller to lengre enn bredden mellom brakettene slik at det blir litt spenn i bredden, og limte dette fast.

                          Skjønner for øvrig ikke at MPX har utelatt denne delen i hardwaren som følger med FunCub'n da det allerede er støpt ferdige punkter for denne delen i plastbrakettene, merkelig.

                          Arne Engstrøm
                          Lillestrøm
                          Last edited by helistupid; 03-12-10, 17:54.

                          Comment


                          • #14
                            Er CG oppgitt fra produsenten helt gal? Og hva er riktig CG ?
                            Last edited by ArneH; 19-01-11, 10:54. Reason: leste instr.
                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

                            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                            Comment


                            • #15
                              Multiplex anbefaler 8 cm inn på vingene (mener jeg å huske), og det er vel så nøyaktig 1/3 inn på vingen man kan komme så alt tyder på at det er riktig. Allikevel måtte jeg flytte cg på min et stykke fram, kanskje så mye som 2 cm før jeg var fornøyd, og jeg leste på nettet at flere hadde gjort det samme. Det er egentlig bare å prøve seg fram, når man er usikker anbefales det jo at man flyr med framtungt fly, så skulle det vise seg at anbefalt cg funker best for deg er det bare å flytte batteriet bakover. Funcuben er så snill at om den er litt framtung skulle det ikke by på store problemer.

                              Comment

                              Working...
                              X