Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger kameraråd fra kyndige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Sitter og ser etter et objektiv som det er bedre zoom på . Det er masse tall og bokstaver og jeg vet ikke hva noe av det betyr egentlig .

    Etter det jeg har skjønt så skal det være lave tall etter F'n Feks F3,5-5,6 .
    Er dette rett ? Hva betyr det når det er en makrolinse ? Fisheyelinse ..hva er det ?

    Jeg har en bøtte spørsmål om de forskjellige navnene og hva de betyr .

    HAr sett meg ut en linse men jeg har ingen anelse om den er god eller ikke : Scandinavian Photo – Tech for creative people .

    Hvordan kan man finne ut om autofokusen er kjapp eller ikke ?
    Falcon
    -------------------------------------------
    Morten Rolfsen
    Kristiansund

    Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
    -------------------------------------------

    Comment


    • #17
      Det som koster penger er "lave tall etter f`en" som du sier.

      f er et mål på største blenderåpning i forhold til brennvidden. Jo lavere tall jo større blenderåpning, noe som igjen er et direkte mål for lysstyrken til linsa.

      Egentlig er det tallet du ser nevneren i en brøk. f4 betyr at største blenderåpningen er 1/4 av brennvidden. f4 ved 50mm betyr at største blenderåpningen er 12,5mm. Ei 50mm linse med f1,4 har største blenderåpning lik 35,7mm!
      Hvis du har tilgang til noen linser skal du ta en titt på bakenden av linsa, altså den siden du monterer på kameraet. Er det stor optikk her er den lyssterk. Er det bare en fjert av en glassbit er den ikke lyssterk.

      Lyssterk linse betyr for deg som modellflyger at du under ellers like lysforhold kan ta bilder med mye kjappere lukkertider med lav ""f" enn med høy "f", ikke mer hokuspokus enn det.

      Makrolinse: Ekte macro finner du i ei ekte makrolinse. Men du finner ofte makrobegrepet til dels misbrukt for å illustrere at man kan ta bilder svært nær et objekt.
      I mine øyne er det ikke macro før man minst kan ta bilder i 2:1, men helst i 1:1. Her fikk du flere kryptiske tall, men de betyr at (ved 1:1) at motivet man kan fokusere på er like stort som bildebrikken i kameraet. Fremdeles er det 24x36mm som mange bruker som standarden. Hvis du tegner en firkant med disse målene skal et "ekte" makroobjektiv klare å fokusere på og fylle hele bilderuten med denne firkanten. Ikke regn med at det Sigma-objektivet klarer det, men du kan uansett ta OK detaljbilder nært f.eks av et rotorhode på en heli osv.

      En fisheye er svært vidvinklet. Er det "ekte" fisheye har du en bildevinkel (i breddeformatet) på 180 grader. Så hvis du står på beina og tar et bilde i høydeformat vil både tåspissene dine og himmelen rett over hodet ditt være med! De fleste fisheyene har svært mye buede linjer ved ytterkanten, men de er moro å leke med i blant. Utrolig hva slags motiver du kan komponere Spesielt morsomt siden dem har en ufattelig dybdeskarphet også.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #18
        Takker joo . Morro dette med foto og utstyr ! Har aldri liksom fått øynene opp for dette før nå når jeg kjøpte et brukanes kamera . Det blir nok en sånn linse da tror jeg . Har en smertegrense på 3000.- så om noen har et bedre forslag til tele/ zoom linse til den prisen så tar jeg mer enn gjerne imot . Dette med Inner Focus er jo konge , for veska jeg kjøpte til kamera støtter ikke større linser .
        Falcon
        -------------------------------------------
        Morten Rolfsen
        Kristiansund

        Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
        -------------------------------------------

        Comment

        Working...
        X