Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sikkerhetsnett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sikkerhetsnett

    I vår nystartede klubb diskuterer vi nå dette med sikkerhetsnett.
    Er det noen som har erfaring med ulike typer nett, priser osv?
    Problemstillingen vår er at dette må kunne demonteres relativt enkelt pga. at bonden som eier området må komme til og slå av og til.

    Hvor høyt bør et slikt nett være?
    Erlend Moen
    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

  • #2
    Prøver å få liv i denne tråden sjølv om ErlendM ikkje har fått nokon svar.
    Sidan aktiviteten ved Fitjar modellflyklubb si stripa i "Juvet" har tatt seg kraftig opp siste året, burde me vel hatt sikkerhetsnett før noko slikt som dette hender:
    Ser at dei fleste klubbane har slik sikring...håper difor nokon har tips å komma med ang type nett, montering, priser og kvar det er å få kjøpt.
    Attached Files
    Hans-Olav Malkenes
    Kalveid
    5419 Fitjar
    hansolavm@gmail.com

    Fitjar Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Ta kontakt med OB.vik, jeg hadde kontakt med dem for et år siden eller noe og kom fram til at et sånt nett for sikring av stilaser ville duge. Jeg mener at skal det være noe vits å sette opp nett må det være minst 6meter høyt. Man kan lett slå ned rør som flukter med stripa og trer alu stenger nedi for at det skal være noenlunde greit å ta det ned for adkomst av stripa eller vedlikehold.
      Man kommer langt med rundt 5-6000k for dette, jeg veit at Karl H på forumet her, har en god del erfaring med utregning av styrke på sikkerhetsnett, dette kommer veldig an på hva slags fly /farkoster som skal flys på stripa og det sier seg jo selv at om man skal stoppe et jetfly eller en 20kg+ kjerre så blir nettet MYE dyrere.

      Det er også greit å tenke på at maskevidden ikke blir for liten sånn at småfuglene ikke setter seg fast i nettet, og ja da tenkte jeg inn i dyreverdenen
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

      Comment


      • #4
        de fleste uheldige krasj i nærheten av stripa skjer når folk mister kontrollen over flymaskinen under take off ,landing , lowpass,touch and go. Så jeg mener at en netting som er 3-4 m høy, er mer enn nok , det tar unna de overnevnte, vi kan jo ikke sikre oss mot kamikazie piloter...
        Det er jo viktig at nettingen er lang nok da slik at den beskytter foran depoet og der det er mest folk på stripa.
        Øyvind

        www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

        Comment


        • #5
          Notlin eller trålposer...

          Originally posted by ErlendM View Post
          I vår nystartede klubb diskuterer vi nå dette med sikkerhetsnett.
          Er det noen som har erfaring med ulike typer nett, priser osv?
          Problemstillingen vår er at dette må kunne demonteres relativt enkelt pga. at bonden som eier området må komme til og slå av og til.

          Hvor høyt bør et slikt nett være?
          Nå vet jeg jo allerede at dere bor i nærheten av både verftsindustri og fiskebåtredere
          av kaliber...Foreslår at dere ser på muligheten for ødelagte trålposer eller nøter som
          en midlertidig løsning inntil dere får konsolidert situasjonen med hensyn til priser og
          tilgjengelighet på nett av type alpint som er mest vanlig. Slike sikkerhetsnett koster
          endel...

          Her i nord kom vi frem til at nettet måtte være minimum tre meter høyt.

          Mvh Einar - flott at dere tar sikkerhet på alvor!
          Last edited by ERJ; 12-04-08, 05:04. Reason: En not, nota flere nøt(t)er..;-)

          Comment


          • #6
            Hos "oss" er det blitt brukt slike nett som de har på fotball mål og i innendørs idrettshaller osv.
            Tippe på at det er 3 meter høyt da jeg er nesten 2 meter høy.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Joda, jeg fikk svar etterhvert, bare ikke her.

              Vi kjøpte fra Åkrehamn Trålbøteri. Nettet er 3 meter høyt og 30 meter langt. Kom seg på drøye 3000 kroner. Maskevidden er på 10 cm. Nota er impregnert.
              Vi bruker stålrør støpt ned i sementfylte dekk, men selv med dette er vindfanget i nettet så stort at vi må bardunere det fast for at det ikke skal blåse overende.
              Vi har ikke hatt noen direkte treff ennå i dette, men har hatt ett tilfelle av vrakgods som ble stoppet av nettet.
              Det var Haugaland Modellklubb som anbefalte dette, de har tilsvarende nett.
              Last edited by ErlendM; 14-04-08, 09:44. Reason: Feil lengde på nettet - ikke 10 men 30 meter...
              Erlend Moen
              Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

              Comment


              • #8
                Skal hente nett til klubben nå i dag. Det er bare å ringe til firmaet for å få priser.
                De lager nettene selv etter mål. Kvadratmeterpris på nettet vi har kjøpt er ca.
                kr 40,- m/mva. Transportutstyr - Hjem
                Page not found | O.B.Wiik AS har også sikringsnett.
                Karl Hans Glommen.
                Mjøsa Modellflyklubb

                Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Christen View Post
                  Det er også greit å tenke på at maskevidden ikke blir for liten sånn at småfuglene ikke setter seg fast i nettet, og ja da tenkte jeg inn i dyreverdenen
                  Det er ikke bare våre bevingende venner, som kan sette seg fast. Kunne bli litt spennde med en illsint firebent fyr i nettet når man kommer på stripa. Kan hende det er lurt å løfte det litt, slik at disse kan passere under (ikke elg).
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

                  Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Karl H. View Post
                    Det er ikke bare våre bevingende venner, som kan sette seg fast. Kunne bli litt spennde med en illsint firebent fyr i nettet når man kommer på stripa. Kan hende det er lurt å løfte det litt, slik at disse kan passere under (ikke elg).
                    Si ikke det. Greit å kunne ha litt å legge på grillen når en skal ha en lang dag på stripa...
                    Ellers måtte jeg korrigere mitt forrige innlegg litt. Oppdaget at det var en feil i lengden på nettet vi hadde, det er 30 meter - ikke 10 som jeg skrev. Det skulle dermed gi en kvm. pris på omlag 33 kroner eller deromkring.

                    Vårt nett har en maskevidde på 10cm og vi har pr dags dato ikke hatt hverken fugl eller fisk i nota.
                    Erlend Moen
                    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                    Comment


                    • #11
                      Takker & bukker for gode tips
                      Hans-Olav Malkenes
                      Kalveid
                      5419 Fitjar
                      hansolavm@gmail.com

                      Fitjar Modellflyklubb

                      Comment


                      • #12
                        Da er nettet i hus, og det ser bra ut. Med den erfaringen jeg har med tau i samme kvalitet,
                        tror jeg at det vil holde i mange år. Hvis det da ikke blir utsatt for mekaniske skader.
                        Det er bare å ringe til en av kontaktpersonene i firmaet for å bestille. De lager etter mål . Transportutstyr - Hjem
                        Karl Hans Glommen.
                        Mjøsa Modellflyklubb

                        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                        Comment

                        Working...
                        X