Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flyfri soner rundt flyplasser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flyfri soner rundt flyplasser

    Har høret at det er flyfrie soner rundt flyplasser.
    Hvor stor er denne sonen?
    Eller hvor kan vi finne informasjon om dette? Fra AVINOR ?
    Roger Strand

  • #2
    Jeg har ikke noe fasitsvar men en tlf til tårntjenesten for den aktuelle plassen burde kunne hjelpe.
    ----------------
    Haldor
    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

    Comment


    • #3
      Jeg prater med tårnet her stadig vekk på grunn av at jeg flyr i området rundt en flyplass. Et svar jeg fikk en gang var "Så lenge du holder deg utenfor gjerdet så bryr ikke vi oss".

      Comment


      • #4
        Originally posted by tahustvedt
        Et svar jeg fikk en gang var "Så lenge du holder deg utenfor gjerdet så bryr ikke vi oss".
        Helt til det skjer noe. Da bryr de seg nok.
        Hvis du krasjer med en 737 på short final, så tror jeg neppe at tårnet og andre parter trekker på skuldrene og sier "nei han, han var utenfor gjerdet. Da kan sånt skje".

        Det kan nok være lurt å sjekke i BSL'er og lignende og finne hva som står, hvis det står noe.
        For egen del ville jeg i hvertfall ikke godtatt sånne "vi bryr oss ikke" svar.

        Kjell

        Comment


        • #5
          Jeg holder en knapp på en telefon til tårnet. Hjelper vel ikke å stå med BSL'n i hånda heller, om det skjer en ulykke.

          Tårnet er som regel svært glad for å bli informert om det som skjer i luftrommet rundt plassen Og, som Tor Arne er inne på, så er det mye som tillates hvis man informerer/spør på forhånd, samt utviser et forunuftig skjønn.

          Selv har jeg med tårnets velsignelse fløyet modellfly på Bodø hovedflystasjon, innenfor gjerdet! Men det var lenge siden, og før flyene gikk så høyt og fort som idag . . .
          http://www.phoenix-rc.org/
          http://www.glamdalrck.net
          http://www.scalewarbird.org/
          ---------------------------------------------------
          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

          Comment


          • #6
            Jeg støtter også det å ha kontakt med tårnet. Jeg drev en tid å arrengerte fallskjermoppvisninger på Østlandet. Da hadde jeg alltid behov for god behandling fra tårnet for at ting skulle gå etter planen. Jeg passet på å pleie kontakten med tårnet på en ordentlig måte. Jeg sendte alltid skriftlige forespørsler med detaljer om mine ønsker og fulgte opp med telefoner. Samarbeidet fungerte alldeles utmerket og tårnet skapte aldri problemer for meg.

            I tillegg til å ha ditt på det tørre rent formelt så skal du selvsagt utvise godt skjønn og modellflyvett. En ting er å ha kontroll på flyet innenfor et "lovlig" område. En annen ting er å ta høyde for tap av kontroll på modellen osv.

            Comment


            • #7
              Det jeg lurte på var om det finnes visse grenser for hvor nært en flyplass man kan komme med modellfly. Har hørt at det er en 5 milssone, men det kan vel ikke stemme.
              Har lest litt i BSL'ene, men det vil ta evigheter å pløye gjennem alle der

              PS: (Vi brukte å kontakte tårnet, som da visste at noen drev med modeller i nærheten.)
              Roger Strand

              Comment


              • #8
                Du kan forsøke å søke på CTR og navnet på den aktuelle flyplass. Tror neppe du finner en regel som gjelder for alle flyplasser i Norge.

                Har du hørt 5 mil så kan det jo være nautiske mil.

                Men som flere har vært inne på, tårnet på den aktuelle flyplassen burde vite best...

                Comment


                • #9
                  I tillegg til BSL er det jo ofte spesielle NOTAMs som gjelder. Du finner all informasjon du trenger på ippc.no

                  Samtidig støtter jeg dialogen med tårnet. Er alltid greit å ha en velsignelse fra dem som faktisk sitter oppi det.

                  Selv på ubemannet flyplasser/G-luftrom er det alltids lurt å kontakte de som opererer på området. Selv sette vi pris på at all aktivitet på flystripa her klareres i forkant, da det er mange forhold som kan spille inn på sikkerheta.

                  Normal folkeskikk holder som regel. For oss som er født med vinger heter det Airmanship, og er et eget fag/vurderingsområde under flygeutdannelsen.
                  Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
                  Jesper Stærkær

                  Comment


                  • #10
                    Ingen faste regler for slikt, såvidt meg bekjent.

                    Hadde henvendt meg skriftlig til den aktuelle flyplass, og bedt om skriftlig tilbakemelding.
                    Ofte så er det forskjellige avstander i forskjellige retninger, mhp innflygningsruter osv.

                    Eks - Grefsen i oslo ble tidligere ofte brukt til å fly paraglider - det tok slutt når det hang en kar i eksakt høyde med en 737 som var under innflygning til Fornebu... Det gikk bra og han kom hel ned, men det kom raskt forbud mot aktivitet i det området....Før det ble restriksjoner for et større område.

                    Som det nevnes her så er det lurt å spille på lag med tårnet - har vært i kontakt med flere og aldri fått et surt svar fra noen. Virker nesten som om de har kost seg når man har bedt om info om vindhastighet og retning i de forskjellige luftlag. Kanskje de kjeder seg?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Eureka
                      Helt til det skjer noe. Da bryr de seg nok.
                      Hvis du krasjer med en 737 på short final, så tror jeg neppe at tårnet og andre parter trekker på skuldrene og sier "nei han, han var utenfor gjerdet. Da kan sånt skje".

                      Det kan nok være lurt å sjekke i BSL'er og lignende og finne hva som står, hvis det står noe.
                      For egen del ville jeg i hvertfall ikke godtatt sånne "vi bryr oss ikke" svar.

                      Kjell
                      Hvis du tror den samtalen jeg nevnte dreide seg om flyging under innflygingen i nærheten av flyplassgjerdet så tar du feil. Man må selvfølgelig bruke huet.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by tahustvedt
                        Hvis du tror den samtalen jeg nevnte dreide seg om flyging under innflygingen i nærheten av flyplassgjerdet så tar du feil. Man må selvfølgelig bruke huet.
                        Det trodde jeg da heller ikke.
                        Poenget er at sånne "vi bryr oss ikke" svar ikke gjelder lenger enn til den dagen noe (hva som helst) skjer. Da viser det seg nok at de bryr seg allikevel.

                        Kjell

                        Comment


                        • #13
                          Litt presisering: Eventuell flyging med modellfly vil bli i ca 10 km avstand fra flyplass og ikke i noen av "innflygningsbanene" til flyplassen.
                          Men ser at myndighetene må kontaktes hvis det blir regelmessig flyging i det området.
                          Roger Strand

                          Comment


                          • #14
                            Vet de har samme problem hjemme i Sandnessjøen. Der ligger flystripa rett til siden for innflygingen til den lokale flyplassen (kortbaneflyplass) , og ca. 2,5 km fra stripa.
                            Stripa har eksistert i mange mange år uten særlige problemer (såvidt jeg kjenner til), men i de siste årene har de hatt litt problemer med flyplassen, fordi nervøse widerøe-piloter har klaget på at de synes det er for nært.

                            En stund måtte man følge rutetabellen til Widerøe, og holde flyene på bakken når det skulle komme fly, men etterhvert gikk det over til at de måtte ringe tårnet hver gang de var der.

                            På meg virker det som det går litt på skjønn, så det beste rådet er nok å ta kontakt med den aktuelle flyplassen.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by RoSt
                              Litt presisering: Eventuell flyging med modellfly vil bli i ca 10 km avstand fra flyplass og ikke i noen av "innflygningsbanene" til flyplassen.
                              Men ser at myndighetene må kontaktes hvis det blir regelmessig flyging i det området.
                              Ta kontakt.
                              Det er alltid bedre at lufttrafikktjenesten vet hvor dere finnes og evt. når dere er i aksjon, enn at de ikke vet om dere.

                              Kjell

                              Comment

                              Working...
                              X