Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tilskudd til modellflyplass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tilskudd til modellflyplass

    Fra www.modellfly.info:
    Endelig godjent i KKD! - [11.07.2007]

    Endelig er vi likestilt med andre luftsportsgrener og de fleste andre idretter når det gjelder retten til tilskuddsmidler til idrettsanlegg.
    Målrettet arbeid fra flere personer i sekretariatet, samt god hjelp fra eksterne krefter, har medført at KKD endelig har innsett at vi er idrett på linje med de øvrige. Her ser vi et viktig eksempel på nytten av å være samlet i et forbund med flere idretter innenfor samme gren. Den tyngde et slikt forbund representerer er nødvendig når det skal skapes gjennomslag for slike endringer.
    Se hele veiledningen fra KKD her: Publikasjoner om idrettsanlegg
    Det er mulig at Hr Martinsen vil komme og helle litt kaldt vann i årene, men dette må da vel kalles en milepæl for modellflyging i Norge.

    Vi kan altså nå søke om tippemidler til anlegg av modellflyplass.
    Det er nok sikkert ingen rask og enkel prossess, ei heller kan vi søke for enhver "stripe på et jorde", men på den annen side så fordrer det at anlegget gis en leieavtale på minst 40 år. Det bør vel holde for de fleste, og en slik modellflyplass kan ikke bare bonden høvle over når han blir lei.

    Kjell Aanvik

  • #2
    Dette var knallnyheter, i en tid da det kan virke som om modellflyene har hatt noe trange kår. Kanon!
    Geir


    3D plane - 1D brain

    Comment


    • #3
      Dette er gode nyheter for miljøet!
      I tillegg viser dette at det gjøres en svært god jobb på de ulike nivåene i organisasjonen.
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Meget bra!

        Håper noen hiver seg frempå, og viser at dette lar seg gjøre også i praksis. . .
        http://www.phoenix-rc.org/
        http://www.glamdalrck.net
        http://www.scalewarbird.org/
        ---------------------------------------------------
        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jan_Petter
          Håper noen hiver seg frempå, og viser at dette lar seg gjøre også i praksis. . .
          Noen har allerede hivd seg frempå. Saken er til behandling i kommunen (omreguleringssak), så nå er det bare å vente på at politikerene bestemmer.
          Det dreier seg om ca 40 mål som vi skal leie i 40+40 år, eller kjøpe.
          Runwayen er prosjektert med 300x15 m asfalt og 300x15 m gress(kunstgress).
          Når den blir ferdig, vil den bli på høyde med de beste.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

          Comment


          • #6
            Hallo fra ferie på hytta!

            Originally posted by Karl H.
            Noen har allerede hivd seg frempå. Saken er til behandling i kommunen (omreguleringssak), så nå er det bare å vente på at politikerene bestemmer.
            Det dreier seg om ca 40 mål som vi skal leie i 40+40 år, eller kjøpe.
            Runwayen er prosjektert med 300x15 m asfalt og 300x15 m gress(kunstgress).
            Når den blir ferdig, vil den bli på høyde med de beste.
            I tillegg er prosjektet på Gjøvik så spesielt at vi har gått inn for å støtte prosjekteringen. Årsaken er at vi ser at hele miljøet kan trekke gode erfaringer fra dette i etterkant.
            Ved hjelp av gode hjelpere (i dette tilfellet en siv.ark. ved navn Morten Haave), lager vi et prosjekt hvor arbeidet som utføres vil danne mal for senere omregulerignssaker.
            Det hjelper for øvrig at Gjøvik kommune viser en beundringsverdig positivitet.
            Viser i den sammenheng til hva som ble sagt fra en av de kommunale ansatte sist jeg forlot et møte der oppe: "Vi gleder oss til å få et slikt anlegg i vår kommune". !?!?!?! !!!!!
            Den samme Morten har for øvrig bidratt vesentlig i dokumentasjonen overfor KKD når det gjelder å få godkjent våre anlegg som støtteberettiget. Alt dette uten personlig godtgjørelse. Hurra for slike folk!
            Det er vel også sannsynlig at klubben i Larvik vil kunne trekke nytte av dette. De har allerede en 40 års avtale med grunneier Moland, og alt ligger til rette for tilskudd til godkjente tiltak.
            Ellers har vel Kjell satt tingene på plass. Vi snakker her om varige anlegg, ikke en gressplen på hjørnet av et jorde. Her gjelder det å tenke langsiktig og stort!
            Fortsatt god sommer (den kan ikke bli verre her på Østlandet)!
            Mvh Terje Martinsen
            leder Modellflyseksjonen/NLF
            www.modellfly.info

            Comment


            • #7
              Vi (GOMFK) håper at flyplassen vil bli et samlingspunkt for modellflygere fra fjern og nær. Vi tenker å på få på plass fasiliteter, slik at hele familien kan bli med. Oppdatering vil skje så snart det er noe å melde.
              Karl Hans Glommen.
              Mjøsa Modellflyklubb

              Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

              Comment


              • #8
                Jeg gleder meg sinnsykt til å se dette ferdig Karl, så jo skissa di sist vi møttes og det så skikkelig bra ut
                Christen
                http://jetsofnorway.com/

                Comment


                • #9
                  Hei Christen,
                  Det har jo vært diskutert ny flyplass på Phoenix lenge, for å slippe å fly over trærne, med sola i ansiktet.
                  I tillegg har det vært gjort flere framstøt i den senere tiden for å få til en flyplass nord for Oslo.
                  Kanskje det er på tide å samle alle interessenter og få igang et seriøst prosjekt?

                  Kjell Aanvik

                  Comment


                  • #10
                    Hvis våre erfaringer kan være til nytte, så ta kontakt. Som Terje sier, så vil prosjektet være en mal for andre prosjekter.
                    Karl Hans Glommen.
                    Mjøsa Modellflyklubb

                    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Eureka
                      Hei Christen,
                      Det har jo vært diskutert ny flyplass på Phoenix lenge, for å slippe å fly over trærne, med sola i ansiktet.
                      I tillegg har det vært gjort flere framstøt i den senere tiden for å få til en flyplass nord for Oslo.
                      Kanskje det er på tide å samle alle interessenter og få igang et seriøst prosjekt?

                      Kjell Aanvik
                      Hei!
                      Du har helt rett Kjell, har jo prøvd litt men dette er ikke lett. Noe jeg ønsker meg er et såkalt riksanlegg i nærheten av Oslo. Men jeg klarer ikke å tenke på dette uten at jeg er litt skeptisk selv faktisk. Hvis vi sier at det kanskje blir sammenslåing av to-tre klubber så får vi kanskje problemer med flykø, dette er ihvertfall ikke noe problem i Phoenix om dagen... og da blir jeg også litt skeptisk til om det blir bare en eller to stykker som skal holde dette i orden rent praktisk. For meg virker det som at mange mennesker vil gjøre allt på en gang og derfor ikke har tid til noen ting egentlig, sånn er det med meg selv også (tar på meg ting jeg har problemer med å fullføre)

                      Vi kan godt samle oss og ta en prat, blir vi mange nok går det jo an å fordele litt arbeidsoppgaver. Jeg er ganske sikker på at det finnes et potensielt flyfelt for oss, men vi må ha hjelp fra komunen. Sørum komune er kanskje et alterativ å kontakte, men det hjelper så veldig lite å ringe å si: hei jeg heter Christen og vil ha en modellflyplass! Jeg vet ikke hvordan man går frem i sånne saker.

                      Jeg er veldig for at vi kunne prøvd dette, og tanken på at vi kunne ha fått et felt som vi kunne ha splittet fly og helikopter med vært sitt flyrom er en stor drøm. Vi kunne jo tilogmed fått plass til bilbane også. Og den største drømmen da.... dam som vi kunne flydd sjøfly
                      Christen
                      http://jetsofnorway.com/

                      Comment


                      • #12
                        Hei Christen.

                        Hvis dere går inn for å prøve, kommer jeg gjerne en tur på et møte og forteller
                        hvordan vi har angrepet (problemet).
                        Karl Hans Glommen.
                        Mjøsa Modellflyklubb

                        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                        Comment


                        • #13
                          Det er hyggelig Karl Jeg kommer eventuelt tilbake til deg ang. dette.
                          Christen
                          http://jetsofnorway.com/

                          Comment


                          • #14
                            Senja MFK

                            Førstkommende mandag er det visstnok D-dag for Senja MFK.
                            Da skal det avgjøres om vi får kjøpe et område til ny flyplass.
                            Hvis dette går den veien vi håper, så blir det vel behov for både hjelp og støtte og gode råd fra andre klubber!
                            Erling Svegre
                            Vangsvik
                            Senja Modellflyklubb

                            ____________________________________
                            Futaba 9C super
                            Edge 540 (60size) Saito 100 GK
                            E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
                            Mustang P-51 - OS 25FX
                            SIG Ninja
                            Blue Phoenix
                            ArtHobby Colibri-V
                            Reichard Grob G103C Twin Acro III

                            Comment

                            Working...
                            X