Announcement

Collapse
No announcement yet.

Begynnelsen på slutten for modellflysporten?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Begynnelsen på slutten for modellflysporten?

    Satt på nettet i går kveld og leste på NLF sine sider og kom over denne her
    http://www.modellfly.info/downloads/...ellfly2008.pdf

    Etter en liten stund følte jeg at dette egentlig er en nekrolog over ethvert initiativ for alle som vil satse litt på denne sporten. Les spesiellt delen som omhandler modeller som overstiger 7 kilo. Dette regelverket , hvis innført, tror jeg vil drepe en del av hobbyen vår

    PS.
    Det står også at disse dokumentene ikke må spres ut, siden de ligger åpent på nett blir det jo litt som å sette "Konfidensielt" på VG's førsteside

  • #2
    Jeg synes ikke vi skal se på dette som negativt.

    Se på det heller som positivt. Det blir større sikkerhet for at våre store modeller faktisk er flydyktige. Vi får "belønning" i form av sertifikater etter hvert som vårt ferdighetsnivå øker.

    Når dette gjennomføres er det større sannsynlighet for at det ikke blir store restriksjoner på modellflysporten fra myndighetenes side, da vi allerede har rutiner for å ivareta sikkerhet.
    Geir Inge

    Fly:
    Piper J3 Cub 25
    WorldStar 40
    Spirit 60
    Piper Cherokee 40
    Alpha 25

    Comment


    • #3
      Faren med dette er at ansvar og fokus på hvordan sporten skal utøves fort kan flyttes fra utøveren til ett sett prosedyre/retningslinje. Følg prosedyren å alt vil gå bra! Eller ikke? De samme mekanismene har vært innført i næringslivet over mange år og veldig ofte ser man at dette virker mot sin hensikt! Dog er en bevisstgjøring og rettledning veldig bra.
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #4
        Musse spør:
        Ærlig talt. Har noen virkelig lest igjennom dette?
        Dette er ødeleggende for hobbyen!

        For modeller OVER 7 KG så må følgende dokumenteres for å få godkjent flyet:

        Kort beskrivelse av materialtyper og veggtykkelser. Om nødvendig vekt pr. flate- eller volumenenhet eller dens spesifikke styrke på de enkelte delene.

        1. Flykropp med detaljert informasjon om motor- og understellsfeste
        2. Vinger med beskrivelse av vingebjelke og feste til flykropp
        3. Høyderor
        4. Sideror

        Konstruksjon av flykroppen
        Beskrivelse av materialer. Beskrivelsen skal inneholde følgende:
        - Materialer til motorfeste, kraftoverføring inn i flykroppen.
        - Materialer til understellsfeste, kraftoverføring inn i flykroppen.
        - Materialer til side- / høyderorsfeste, kraftoverføring inn i flykroppen.
        Obs.: Flykroppen skal være utstyrt med forsterkninger, slik at den kan understøttes under
        belastningstesten. Ved behov skal det planlegges nødvendig antall støttepunkter under byggingen.

        Konstruksjon av vingen
        Beskrivelser av materialer som skal benyttes i vingen. Beskrivelsen skal innholde følgende
        informasjoner:
        - Materiale for vingebjelken / kraftoverføring til flykroppen
        - Materiale for vingestruktur
        - Materiale for vingestag / kraftoverføring til flykroppen

        Beskrivelsen av vingen
        Beskrivelse av vingeprofil, vingegeometri og tyngdepunktsdefinisjon med følgende data:
        - Vingeprofil innerst
        - Vingeprofil ytterst
        - Vingegeometri (målsatt skisse, gjelder også senterdelen av vingen)
        - Tyngdepunktdefinisjon, tyngdepunktsberegning
        Dokumentasjon av styrke for vinge / vingebjelke
        Beskrivelse av vingebjelke eller vingerør samt hvordan kraften overføres inn i vingen.

        Vingen skal alltid belastningstestes.

        Følgende sikkerhetsfaktorer skal benyttes:
        a) n= +3g og -1,5g for ikke akrobatiske modeller
        b) n= +6g og -3g for enkel akrobatikk
        c) n= +8g og -4g for akrobatiske modeller
        Eksempel på belastningstest: Vi har en modell med en totalvekt på 20 kg og en vingevekt på 7 kg.

        Belastingen for vingestrukturen settes derfor til 6g. Dette forutsetter at loopingen eller en roll flys mykt og med store sirkler. Ved brå styrebevegelser/retningsendring er belastningene vesentlig høyere.
        Det betyr, dersom modellen kommer ut av kontrollen og oppnår overhastighet, kan belastingen ved en brå manøver overstige bruddgrensen for vingebjelken eller vingerøret slik at vi får brudd og modellen styrter.

        Ved en belastningstest tar man utgangspunkt i at flykroppen akselereres med det 6 dobbelte av sin egen vekt og at denne belastingen skal bæres av vingestrukturen.
        Det betyr 20 kg Totalvekt minus 7 kg vekt fra vingen gir 13 kg vekt til flykroppen.
        Flykroppen vekt akselereres med 6g: 13 kg x 6 = 78 kg
        Hver vingehalvdel skal bære en last av 39 kg.

        Pga. oppdriftsfordelingen og vingegeometrien avtar kreftene sterkt med økende vingelengde. I vårt eksempel er det naturlig å foreta en lastfordeling i forhold pilenes lengde:
        Stor pil => 21 kg OBS! Kroppen skal underbygges/støttes slik at den ikke skades
        Mindre pil => 12 kg under belastningstesten!
        Mellomste pil => 8 kg Testen gjennomføres både positivt og negativt.
        Liten pil => 4 kg
        2. liten pil => 4kg

        Skisse og XL-regneark finnes i dokumentasjonen under pkt 15:10.5
        Konstruksjon av høyderor
        Beskrivelse av høyderor
        Høyderors - profil ved roten
        Høyderors - profil ved tippen
        Høyderors - geometri (målsatt skisse)
        Konstruksjon av sideror
        Beskrivelse av sideror
        Siderors-geometri (målsatt skisse)

        Detaljerte opplysninger om fremdriftsmaskineriet (motorer):
        Beskrivelsen av fremdriftsmaskineriet som skal benyttes i modellen. Følgende opplysninger skal gis :
        􀃖 Fremdrifttype (Stempelmotor, 2 / 4takter, turbin, elektro)
        􀃖 Drivstoff
        􀃖 Antall motorer
        􀃖 Produsent
        􀃖 Eventuell tidligere bruksområde (motorsag )
        􀃖 Avgitt effekt
        􀃖 Turtall (ved planlagt innsats / med eller uten gir)
        􀃖 Propelldimensjoner: diameter og stigning
        􀃖 Trekkraft statisk på bakken i kg

        Motorfeste
        Beskrivelse av montasjematerialet (brannvegg) for motor med antall skruer, dimensjon og materiale i brannvegg.

        Lydpotte for motor
        Beskrivelse av lydpotte. Produsent eller egenproduksjon, materialspesifikasjon og antall kammer. Det skal benyttes lyddemper som gir best mulig demping.
        Gjeldende bestemmelser for støy skal overholdes.

        Tank
        Beskrivelse av tanken som skal brukes.
        Opplysninger om tankvolum, materiale, trykkbeholder osv.
        • Tilkoblinger : materiale
        • Filter : antall / type

        Propeller
        Beskrivelse av propell som skal benyttes.
        • Produsent
        • Dimensjon (diameter og stigning), antall propellblader
        • Materiale

        Statisk trekkraft
        Søker bør allerede på dette tidspunktet være i stand til å si noe om modellflyets startvekt og om trekkraften som kan oppnås med planlagt motor.

        Detaljerte opplysninger om radioutstyr / valg av servoer.
        Søker beskriver radioutstyret som skal brukes (PCM eller PPM osv.) og antall sendere og mottakere.

        Detaljerte opplysninger om radioutstyret
        • Produsent
        • Sendertype med eksakt betegnelse
        • Overføringssystem
        • Frekvens / Brukstillatelse med ”CE” merking
        • Produksjonsår
        • Antall mottakere
        • Mottakertype med eksakt betegnelse

        For modeller som veier over 7 kg, men under 25 kg anbefales det å benytte et mottakersystem som ved forstyrrelser kobler fra en kanal til en annen. Et eksempel på et slikt system er EMCOTEC DPSI TWIN , men det finnes andre lignende systemer. Failsafe skal, hvis forefinnes, programmeres slik at gass går til tomgang ved forstyrrelse.

        Detaljerte opplysninger om valg av servoer og servodimensjonering
        Søker beskriver antall og servotype pr. ror eller funksjon som skal brukes.

        Formel for servodimensjonering:
        Rorutslag (vinkel = A) settes inn som: max rorutslag i cm fra horisontalplanet dividert med maksimal
        bredde på roret i cm = sin A
        Hastighet: Maksimal hastighet på full motor rett ned. Servoen(e) skal ha tilstrekkelig kraft til å rette
        opp modellen fra en slik situasjon.
        2.000.000
        [ ] [ ] ( [ ]) * ( [ / ]) * [ ]
        2 2 °
        Nødvendig Moment Ncm = rorlengde cm x rorbredde cm hastighet km h rorutslag
        Fra eksempelet ovenfor gir denne beregning et nødvendig moment på 60 Ncm, som tilsier 1 servoer på 80 Ncm .

        Eksempel balanseror:
        • Nødvendig moment 80 Ncm
        • 1 Servo Type S 9204
        • Produsent Futaba
        • Moment 80 Ncm ved 4,8V
        • Strømbehov i mA

        Servoer for alle funksjoner dimensjoneres etter denne formel. Se vedlagte regneark, diverse vedlegg
        pkt. 13: 10.3
        Etterpå bestemmes totalt antall servoer og summen av strømbehovet. Se vedlagte regneark, diverse
        vedlegg pkt. 14: 10.4

        Batteripakkene
        Batteriene skal velges i.h.t. nødvendig nominell kapasitet. Det skal påses at forbindelsen mellom de enkelte cellene er godt sveiset eller loddet. Laskene over battericellene skal være slik dimensjonert at det ikke oppstår varme som får de til å smelte.
        Det må også innhentes informasjon om lading, pleie av batteripakkene og egnet lader til lading.

        Følgende data oppgis på regnearket for beregning av strømforbruk:
        • Produsentinformasjon
        • Eksakt typebetegnelse
        • Kapasitet
        • Nominell spenning

        Dobbel strømforsyning
        For modeller over 7kg og under 25kg anbefales det å benytte to batteripakker med batteriovervåker.
        Kapasitetsbehovet skal dekkes av hver batteripakke.

        Ledninger / Ledningsbunter
        For strømforsyningen skal det benyttes høyfleksible ledninger med et minste tverrsnitt på 0.5 mm2. Disse skal være merket med fargekoder, buntet med krympeslanger eller kabelstrips og festet til flyets kroppsvegg.

        For servoene skal det også benyttes høyfleksible ledninger med et minstetverrsnitt på 0,35mm2.
        Ved kabellengder under 1 meter og som er tvinnet er det normalt ikke behov for ferrittkjerner eller støyfilter, men det anbefales sterkt å følge radioprodusentens anbefalinger og instrukser.

        Ledningene dimensjoneres ut fra antall servoer og strømforbruk og det skal lages et koblingsskjema for hele modellen med angivelse av ledningenes dimensjoner.

        Følgende data skal oppgis i godkjenningspapirene:
        Ledningstype / produsent
        Tverrsnitt / antall kordeller (tråder)

        Kontakter
        Alle kontaktforbindelser skal være tilstrekkelig dimensjonert. Gullkontakter er å foretrekke.
        Produsentens informasjon skal tas til følge. Dersom det ikke er mulig å overføre de nødvendige
        strømstyrkene pr kontakt, skal flere kontakter kobles parallelt. Lodding skal utføres skikkelig med en loddebolt og tinn beregnet for elektronikk. Temperaturen skal være høy nok, slik at loddetinnet flyter godt og danner en god elektrisk forbindelse. Loddepunktene skal isoleres mot kortslutning med en krympeslange. Dette gir samtidig en viss beskyttelse mot strekk og knekk.
        Hele ledningsbunten fra en kontakt skal samles i en krympeslange. Kontaktene i modellen skal sikres slik at disse ikke sklir fra hverandre. Kontaktene skal festes slik at de ikke svinger frem og tilbake i modellen.


        Musses mening:
        Jøsses.. Og dette er bare 2 av over 40 sider med pålegg og krav!

        Hvis dette blir gjennomført, så tipper jeg vi ser den mest omfattende utmeldingen fra forbundet verden har sett i moderne tid.

        Det blir antagelig lettere å få godkjent et krasj-skadet fullsize mikro/privatfly enn et 50-kubikks fly fra f.eks. Elefun..

        Er det noen som sitter og masturberer til BSL/sikkerhets-kravene på kommersielle rutefly som kommer på sånne ideer?

        Hvorfor i all verdens land og rike skal noen vite hvor mange kordeler jeg har i servoledningene mine?

        Hvordan er det tenkt at de som har kjøpt komposittfly skal kunne styrkeberegne kropp/vinger og dokumentere at de holder?

        Hvem skal kjøpe sandsekkene flyene skal lesses ned med?

        Hvorfor er det ikke lagt inn RoHS krav her?

        Hvordan vet vi at materialet i tanken er bra nok?

        Hvorfor er kravene så strenge på flyet og så enkle på pilotene?
        Kan det ha noe med at det finnes mennesker som kommer på sånne ideer, og som har dyre fly og flyr heller dårlig?

        Musse bare spør...

        Comment


        • #5
          o.t

          Siden 99 prosent av de som flyr fly i norge kjøper ferdige fly (Arf) vil vel det og vise at de er flyvedygtige falle på diverse produsenter og butikker. Eller hva?

          Dette er like dumt som da det var forslag i Eu om å innføre støttehjul på motorsykkler så de ikke skulle kunne velte...
          Hilsen
          Frank B
          Hilsen
          Frank Bøhmer
          ---------------------------
          God created Earth. The rest was made in China...

          Comment


          • #6
            Og Geir er helt enig med Musse. Hvem er det som klarer å fundere ut dette? De flyr sannsynligvis ikke mye - det har de åpenbart ikke tid til
            Geir


            3D plane - 1D brain

            Comment


            • #7
              Ok.. Så flyet flyr. Men alt som er i flyet skal også dokumenteres!

              Hvor mange kordeler har du i servoledningene dine?
              Hva slags lydpotte har du? Antall kammere? dB?
              Har du materialspesifikasjon på lydpotta?
              Har du koblingsskjema på modellen? For å være hensiktsmessig så å dette også innebære alt av regulatorer, mottagere, servoer etc.
              Har du belastningstestet modellen din?
              Har du sjekket hengslene dine både ved -10 og +40 grader?
              Hvor tykke er brennstoffledningene dine? Inner/ytterdiameter? Hvordan vet du at de er tykke nok til formålet?
              Drivstoffbeholderen skal være i stand til å tåle de påkjenningene fra svingninger, treghets- og væskebelastninger samt g-kreftene som den kan bli utsatt for. Hvordan er det med tanken din? Kan du dokumentere at de fyller kravene?

              Det står også at flyet skal stall-testes i sving med 45 graders rollvinkel på både tomgang og full hastighet. Består det ikke den testen så blir det ikke godkjent, da flyet mest sannsynlig er flis.
              Vet om rimelig mange fly som ikke tåler denne manøveren. Ta en litt tung spitfire.. Legg den i 45 grader og sving på tomgang..
              Du må iallefall sørge for å ha x-antall tabbehøyder for å få hentet inn igjen den himla spinnen som den kan få.


              Franboe: Jeg tror neppe du har lest hele greia.

              The_Oger: Takk for at du ødela dagen/uka mi ved å legge ut dette!
              Last edited by northwood; 13-04-08, 18:19. Reason: Årsak: Årsak: Årsak: Årsak:

              Comment


              • #8
                Helt enig med deg Musse. Dette virker jo helt sykt. Ikke bare er dette omtrent umulig å fylle ut for en gjennomsnittlig ARF flyger, men hvem skal sitte på andre siden av bordet og gå gjennom disse dokumentene i etterkant.
                Bare tenk på hvor mange modeller over 7 kilo som bygges i Norge hvert år! (7 kilo er jo ca 2 meter vingespenn på et acrofly)
                Hvordan skal dette gjøres når en modell skifter eier (som skjer ganske ofte i denne sporten).
                Og så to mottagere med failover i et 7 kilos fly??

                På den andre siden, syntes jeg sertifisering av piloter høres ut som et fornuftig forslag.

                Vi får håpe at noen fornuftige sjeler finner veien til dette ledermøtet.
                Lars Henrik Kjølberg

                http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                Klubber:
                Jets of Norway
                Nittedal modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Blir disse reglene innført tror jeg ikke mange kommer til å fortsette med denne hobbyen videre.

                  For meg er modellfly en hobby hvor jeg kan sette sammen fly, dra ned på stripa en kveld og fly, uten å tenke på nesten noen ting. Så dra hjem igjen.
                  Jeg ville ikke ha 70 paragrafer og forholde meg til, og få en godkjent person til å måtte sjekke flyet, og godkjenne det med alle tenklige papirer.

                  Men som sagt over, blir det innført vil nok det bli et lite fåtall med rc-piloter igjen i Norge..

                  Comment


                  • #10
                    Modellflyet's død?

                    Må jeg få lov og kile inn litt informasjon...Takket være oss selv og våre modellflygende
                    "brødre" ute i den store verden og alle ulykker som har medført død forårsaket av
                    modellfly er det at vi har havnet i en slik situasjon!

                    EU har underlagt kontrollen av modellfly over en viss størrelse til de enkelte
                    luftfartsmyndigheter. Et regelverk norge gjennom avtaler er forpliktet til og følge.

                    Mvh Einar - så enkelt eller så komplisert er det...

                    Comment


                    • #11
                      Men det er forskjell på å slippe en fjert og å drite på seg. Tror de fleste finner dette forslaget å være over alle støvleskaft.
                      Geir


                      3D plane - 1D brain

                      Comment


                      • #12
                        Resten av europa har jo hatt slike regler i mange år.
                        Men, i f.eks Tyskland, England og Frankrike kommer godkjenningsregler kun inn for modeller fra 20 kg og oppover.

                        Danmark har vært sett på som et skrekkeksempel ettersom de har fått seg pådyttet en 7 kilos grense for godkjenning.

                        Terje M, kan du avklare hva som egentlig foregår her, et det en trykkfeil ute og går her?


                        Kjell Aanvik

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Mk.V View Post
                          EU har underlagt kontrollen av modellfly over en viss størrelse til de enkelte
                          luftfartsmyndigheter. Et regelverk norge gjennom avtaler er forpliktet til og følge.

                          Mvh Einar - så enkelt eller så komplisert er det...

                          Over hvilken størrelse? I alle fall ikke 7 kilo!
                          Mener å ha hørt at denne størrelsen er 20 kilo i Danmark og UK.

                          Edit: Ser av Eurekas svar at vektgrensen faktisk er 7 kilo i Danmark, så det var et dårlig eksempel av meg
                          Last edited by larshkj; 10-04-08, 09:54.
                          Lars Henrik Kjølberg

                          http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                          Klubber:
                          Jets of Norway
                          Nittedal modellflyklubb

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Musse_Pigg View Post
                            Ok.. Så flyet flyr. Men alt som er i flyet skal også dokumenteres!



                            Det står også at flyet skal stall-testes i sving med 45 graders rollvinkel på både tomgang og full hastighet. Består det ikke den testen så blir det ikke godkjent, da flyet mest sannsynlig er flis.
                            Vet om rimelig mange fly som ikke tåler denne manøveren. Ta en litt tung spitfire.. Legg den i 45 grader og sving på tomgang..
                            Du må iallefall sørge for å ha x-antall tabbehøyder for å få hentet inn igjen den himla spinnen som den kan få.

                            !
                            Jeg bygger en de Havilland DH88 Comet som ligger i faresonen her, den vil garantert ikke overleve denne manøveren!

                            Dette regelverket blir litt vel drøyt og hvor testes pilotene? det forslaget til B sertifikat er vel i enkleste laget....... kanskje regelskaperne har tatt utgangspunkt i egne ferdigheter? ikke vet jeg, men dette gavner ikke hobbyen vår, det er jeg sikker på!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Eureka View Post
                              Terje M, kan du avklare hva som egentlig foregår her, et det en trykkfeil ute og går her?


                              Kjell Aanvik
                              Eller kanskje publiseringsdatoen for dette dokumentet er 1. april??
                              Lars Henrik Kjølberg

                              http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                              Klubber:
                              Jets of Norway
                              Nittedal modellflyklubb

                              Comment

                              Working...
                              X