Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by bjeff View Post
    Jeg skjønner ikke hvorfor tilsynelatende voksne mennesker ikke vil lære seg å fly.
    Total skivebom bjeff!

    Å lære å fly er det noen som aldri gjør, men de trenger ikke være til fare for rikets sikkerhet av den grunn.

    Dette handler om holdninger, enkelt å greit! Ikke ett eneste regelverk kan slå gode holdninger men ett feilslått regelverk kan lett drepe gode holdninger...
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • I uendelig mange år har folk kunne reise på stripa å fly , ha det sosialt og le av dårlige landinger. Spesielt dem som bare kommer 3 ganger i året. Det blir ikke gøy for dem lengere. I 20-25 år har vel klubben vår eksistert uten at dette har skapt problemer eller skader annet en kutt i fingeren. Idioti å spørre hvorfor folk ikke vil lære å fly.........Disse folkene kommer ikke tilbake fordi det har blitt for seriøst. Dette er dem som koser seg med cub'n og calmatoen........eller det hjemmelagde flyet sitt.

      Har ikke noe i mot regler jeg, for blir det for dumt eller strengt så slutter jeg bare med denne hobby'n................
      Dette har ikke noe med at JEG ikke tror jeg klarer å fly.........

      Comment


      • Btw........Affa er en rimelig oppegående person som har meget fornuftige meninger her ser jeg. Skulle ønske flere av dere som ikke skjønner problemet med dette nye kan se hva han skriver og mener. Han er jo rett og slett fornuftig i forhold til 2-3 av dere andre som digger dette nye.

        Comment


        • Originally posted by anders e View Post
          Btw........Affa er en rimelig oppegående person som har meget fornuftige meninger her ser jeg. Skulle ønske flere av dere som ikke skjønner problemet med dette nye kan se hva han skriver og mener. Han er jo rett og slett fornuftig i forhold til 2-3 av dere andre som digger dette nye.
          Digger og digger fru blom! Skulle gjerne sett at et slikt regelverk kun ble håndhevet på konkurranser og/eller flyshows med tilskuere. Men på en søndag på stripa så trenger man strengt tatt ikke dette regelverket. Da holder det med klubbens egne vedtekter. Men som med alt anna offentlig så blir jo detta tredd nedover øra på oss! Da gjelder det å gjøre det beste ut av situasjonen. Syns at sunt folkevett holder i massevis!
          Last edited by P-51D_OLD_CROW; 17-05-13, 09:08.
          Stig-Arne Isaksen

          Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
          Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
          Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

          Comment


          • Vel - det er en risikosport å stikke hånda ned i dette vepsebolet hvis man har andre meninger enn "gutteklubben grei"

            Hele denne diskusjonen minner om situasjonen som oppstod da NLF og Hanggliderseksjonen skulle innføre nytt sertifisering og opplærings system på midten av 1980 tallet
            Heldigvis var S. A. Fossum rakrygget og hardhudet nok til å stå i mot alle hugg og dommedags profetiene fra de "etablerte" pilotene som hadde trekt nisselua langt ned over øynene. For dem var dette undergangen for Hanggliding i Norge og de fleste klubbene ville forsvinne som dugg for sola...........
            I de 8 årene jeg var instruktør etter at dette systemet ble innført så jeg et HG miljø som vokste og blomstret som aldri før - om dette hadde med innføringen av systemet kan diskuteres men det drepte definitivt ikke miljøet - tvert om.

            De fleste regelverk er aldri 100% fra dag null og trenger å gå seg til over tid - noe dette regelverket også trenger, ut i fra hva jeg kan se så er det en "endrings" prosess på gang selv om modellfly seksjonen ikke kommenterer i dette forumet - noe jeg forstår veldig godt!

            -Frank-

            Comment


            • Originally posted by bjeff View Post
              Jeg skjønner ikke hvorfor tilsynelatende voksne mennesker ikke vil lære seg å fly.
              Flott! Med A-bevis kan jeg endelig få lært meg å fly
              Balsa

              Comment


              • Først så sutrer man over at instruktøren som ikke kan fly så godt som en selv skal bedømme ens flyging og når man foreslår at ja da må instruktøren ha basiskunnskaper over ett gitt nivå så er ikke det så veldig interessant

                Et A-bevis er ett bevis på at man kan basis innenfor flyging og ikke mer enn det. Sikker på at når Bjeff sier som han gjør så er det fordi en del her inne fremstår som guruer og knallgode men i realiteten er som en middels søndagsflyger - selvfølgelig litt spissformulert
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • Jeg antar at alle de som deltar i denne tråden alle har flyferdigheter utover kravet til A-Bevis. Som noen skriver, så burde det en instruktør kunne skrive ut beviset uten en formell oppflyging, hvis instruktøren har oppservert piloten over tid. Men, noen vil alltid innsistere på at det skal være likt for alle.
                  For nybegynnere som flyr med innstruktør så er det sikkert en tilfredsstillelse når han har A-Beviset i hånda.
                  Hva modellflyhåndboka angår, så vil aldri alle bli fornøyd med det som står der, like lite som det er politisk enighet. Det er bare i N-Korea og noen andre ettpartistater det tilsynelatende er enighet om allt.
                  Det er vanlige folk, som etter sine preferanser, har utarbeidet forslaget som de sikkert ikke ønsker å tre nedover hodet på Modellflynorge hvis majoriteten er i mot. Det går sikket an å endre det som er uaktseptabelt. For ex, en innstruktør skal ikke være testpilot med mindre eieren av flyet spør om det.
                  Hva om vi på sivilisert vis diskuterer de avsnittene som ønskelig å endre/slette? Og så anbefale via de kanaler som er beskrevet.
                  P.S. Hvis noen på Østlandet ønsker A-Bevis så stiller jeg som sensor. Jeg forlanger ingen godtgjørelse for det.
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

                  Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                  Comment


                  • Originally posted by Superstar40 View Post
                    Først så sutrer man over at instruktøren som ikke kan fly så godt som en selv skal bedømme ens flyging og når man foreslår at ja da må instruktøren ha basiskunnskaper over ett gitt nivå så er ikke det så veldig interessant

                    Et A-bevis er ett bevis på at man kan basis innenfor flyging og ikke mer enn det. Sikker på at når Bjeff sier som han gjør så er det fordi en del her inne fremstår som guruer og knallgode men i realiteten er som en middels søndagsflyger - selvfølgelig litt spissformulert
                    Hva er en god pilot? En som klarer å vrenge helikopteret alle veier,en som klarer å fly ett Imac program eller en som kan fly ett skalafly mest lik originalen??
                    Balsa

                    Comment


                    • Hva er en god pilot? En som klarer å vrenge helikopteret alle veier,en som klarer å fly ett Imac program eller en som kan fly ett skalafly mest lik originalen??
                      vil vel si det ikke har noe med det å gjøre, det er snakk om at en er i stand til å kunne avgjøre om utstyr er i god nok stand til at det er trygt å taes opp i lufta og kunne gjennomføre en flukt uten fare for seg selv og andre.
                      Det er her da IKKE snakk om at uhell ikke kan skje men å forsøke å skape holdninger rundt sikkerhet og om mulig kunne heve kunskap rundt modellenes teknikk og piloters ferdigheter.
                      Men med all respekt vil jeg vel si at det jo da er snakk om at modellene bør i de aller fleste tilfeller være istand til å gjennomføre en flukt på nytt etter forrige tur uten store utbedringer.
                      Rune Gjelsnes
                      Vikersund
                      92624841

                      Comment


                      • Originally posted by Superstar40 View Post
                        Først så sutrer man over at instruktøren som ikke kan fly så godt som en selv skal bedømme ens flyging og når man foreslår at ja da må instruktøren ha basiskunnskaper over ett gitt nivå så er ikke det så veldig interessant

                        Et A-bevis er ett bevis på at man kan basis innenfor flyging og ikke mer enn det. Sikker på at når Bjeff sier som han gjør så er det fordi en del her inne fremstår som guruer og knallgode men i realiteten er som en middels søndagsflyger - selvfølgelig litt spissformulert
                        Det var det jeg hadde i tankene, spot on.
                        Anders Eiebakke
                        90078513

                        Comment


                        • Originally posted by Quadrocopter View Post
                          Denne videoen viser at fly ferdigheter ikke alltid står i stil med størrelsen på modellen eller år bak stikka og at en eller annen form for sertifisering (kanskje) bør komme på plass.
                          Videoen er i fra litt lenger syd over men skiller seg ikke fra hva man ser på striper her til lands også.

                          Har ikke holdt på så mange år men har lagt merke til at det finnes mange "grand old man" som er på stripa og har stor makt men flyr utrolig lite....


                          og dette er i null vind!!!!!!!
                          Nå vil jeg med respekt å melde tilføye at disse tyskerne lander bra også. Dette er en samlevideo over uheldig landinger. Åssen kan du forresten bedømme at det er vindstille når filmen er i slowmotion ??
                          Balsa

                          Comment


                          • Debatten er langt fra virkeligheten jeg oppfatter på Vingtor-stripa. Adjektivene sitter løst, og man kan få inntrykk av at det er "opprør" mot NLF. Men det er bare noen ytterst få personer som er aktive i debatten. En debatt som sjelden føres med argumenter hentet fra praksis. Istedenfor konstrueres det stråmenn for å "ta" oppfatninger ingen har gitt uttrykk for. Dermed orker ikke de som er positive til forslaget å delta i debatten, som oppleves av mange som usaklig og i noen tilfeller på grensen til det paranoide. Det er synd, fordi det også har kommet vettuge argumenter mot forslaget. De risikerer å forsvinne i alt tastaturdramaet.

                            Poenget er neppe å frata den jevne rekreasjonspiloten den gleden vi alle føler når vi flyr. Jeg tror alle kjenner den hyggelige karen som kommer på stripa for å få et viktig og sikkert også livsforlengende avbrekk i hverdagen, uten å ha noen store ambisjoner på egne vegne. Eller den pensjonerte enkemannen hvis viktigste innhold i hverdagen er å møte yngre folk på stripa, og diskutere nyvinninger mens han forteller til interesserte lyttere om gamledager. Men også konkurransepiloten som ikke ser på det som hobby, men en sport. Det er ingen motsetning, slik jeg ser det. Jeg syns nettopp denne blandingen gjør modellflymiljøet givende. For en intellektuell fyr fra Oslo som knapt hadde hatt søle under skoene før jeg begynte å fly, og sett altfor lite av Norge, har det hvertfall vært givende å møte masse folk jeg ellers aldri ville ha møtt, og oppleve steder jeg ikke ville dratt.

                            Da jeg møtte opp på Vingtor-stripa første gang hadde jeg hørt flere påstå at det var lavt til taket og elitistisk der. Jeg har opplevd det stikk motsatt. Og i pattern-miljøet, som noen utenfor kanskje opplever som mystisk og ekskluderende, er et fantastisk miljø der nykommere blir engasjert fulgt opp. Om det er andre miljøer der det finnes ekskluderende holdninger vet jeg ikke, men jeg har hvertfall ved to anledninger følt meg litt i veien. Første gangen var på Ekebergsletta, da jeg var der for første gang og var helt ukjent i miljøet. Vedkommende som var cocky er i dag like dårlig til å fly som for seks år siden. Jeg flirer for meg selv hver gang jeg ser han, hovrende fire meter over bakken med hjertet i halsen hver gang flyet torqer, og flaksende rundt mens han prøver å holde seg i harrier uten å klare det. Han har til og med fått et indiansk navn av en venn av meg; "Mannen som aldri lander på stripa". Det er helt uproblematisk at folk er dårlige til å fly (avhengig av hvor vi legger lista vil de fleste av oss kunne defineres som dårlige piloter), men ikke dersom de prøver å leke kongen på stripa og flyr farlig. Alle kjenner de hyggelige folkene, men de fleste har vel også møtt en kar som Mannen som aldri lander på stripa. Han må vi bare akseptere, men vi kan selvsagt be han holde kjeft av og til. Det trenger vi ikke regler til. Vi kan derimot ha nytte av regler å vise til, når han flyr bak sikkerhetsgjerdet mens han står midt på stripa. Og vi kan be han holde seg på bakken inntil han har sjekket at rorene går riktig vei, og foretatt rekkeviddesjekk. De fleste vil vel slippe å få vingen hans i trynet mens man flyr. Spørsmålet er hvilke virkemidler som er best egnet. Det er for eksempel en mulighet å tråkke på flyet hans, beslaglegge radioen, eller binde han fast i gjerdet. De fleste vil vel foretrekke en mer sivilisert ordning.

                            To år etter det lite trivelige møtet med Mannen som aldri lander på stripa, trente jeg på en stripe sammen med en av landets beste piloter i en gren jeg ikke har noe forhold til. Det er den eneste personen jeg har møtt som jeg har opplevd som nedlatende av de gode pilotene jeg har møtt. ALLE andre har vært rause og hyggelige. ALLE andre piloter jeg har møtt, rekreasjons- og konkurransepiloter, enn de to nevnte har vært hyggelige. Det er bare her inne på forumet at en håndfull tastaturpiloter rocker hverandre opp.

                            Litt på siden, men det virker som om enkelte her har et politisk syn som tilsier at Norge er et diktatur. Det er vel USA som er forbildet, kan jeg tenke meg. Da vil jeg anbefale dere å prøve dere et år i New York. DER er det tullete mange regler, og høyt skattetrykk. Det finnes ingen RC-sjapper på Manhattan. Grunnen til dét, er at det er totalforbud mot å fly RC der, og var det lenge før 9/11. Sannheten er at Norge er relativt lite regulert, og vi har blant de laveste skattene i Vesten. Vi tjener mer enn det som forsvinner i høye priser, og har dermed de relativt sett laveste prisene i verden. Eller kanskje er markedsliberalistiske Storbritannia forbildet. Ta en titt på lovverket rundt modellfly og FPV hos våre mindre heldige naboer i vest. Reis til det nærmest høyre-anarkistiske Pakistan, for å oppleve et samfunn der enhver er sin egen lykkes smed. Eller hva med Hellas? De fleste av oss i Norge lever så bekymringsløse liv at vi kan krangle om bagateller. Det var mitt lille bidrag til Grunnlovsdagen, på tide å komme seg ut og fly
                            Last edited by bjeff; 17-05-13, 14:22.
                            Anders Eiebakke
                            90078513

                            Comment


                            • Du har mange gode argumenter der Anders. Tror vel frykten til de fleste, er at byråkratiet overtar bit etter bit av vår koselige hobby..
                              Jeg personlig har byråkrater og papirflyttere langt opp i halsen. Når jeg kjører gjennom porten til stripa, legger jeg alt dette bak meg og koser meg. Der er jeg fri,og i hyggelig selskap. Nesten deilig å være der uten fly og, å prate skit egentlig.
                              Jeg har egentlig ikke noe imot å ta A lappen, men bekymrer meg for byråkratiet som jeg er ganske sikker på vil infiltrere den hyggelig hobbyen de neste årene. Mine erfaringer er at å gi dem lillefingeren resulterer i at de tar hele armen etterhvert.
                              Vi trenger virkelig noen som kan være vaktbikkjer og passe på enhver snik-innføring av papirbyråkratiet i hobbyen vår.
                              Med dette sier jeg takk for meg i denne tråden, og ha en fortsatt fin 17 mai
                              Balsa

                              Comment


                              • Jeg syns siste linjen på nederste bildet er knall.

                                "Be Friendly - Be Safe - Have Fun"
                                Mvh
                                Morten Aase

                                Comment

                                Working...
                                X