Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Merkelig hvordan en bestemt type piloter engasjerer seg veldig for dette regelverket her. Ser noen det samme?

    Comment


    • Originally posted by Wulf View Post
      Du har mange gode argumenter der Anders. Tror vel frykten til de fleste, er at byråkratiet overtar bit etter bit av vår koselige hobby..
      Jeg personlig har byråkrater og papirflyttere langt opp i halsen. Når jeg kjører gjennom porten til stripa, legger jeg alt dette bak meg og koser meg. Der er jeg fri,og i hyggelig selskap. Nesten deilig å være der uten fly og, å prate skit egentlig.
      Jeg har egentlig ikke noe imot å ta A lappen, men bekymrer meg for byråkratiet som jeg er ganske sikker på vil infiltrere den hyggelig hobbyen de neste årene. Mine erfaringer er at å gi dem lillefingeren resulterer i at de tar hele armen etterhvert.
      Vi trenger virkelig noen som kan være vaktbikkjer og passe på enhver snik-innføring av papirbyråkratiet i hobbyen vår.
      Med dette sier jeg takk for meg i denne tråden, og ha en fortsatt fin 17 mai
      Du har VELDIG mange gode poster/argumenter. Kan ikke si meg annet enn enig

      Comment


      • Originally posted by Grumpy
        Og en ting til, siden du er så kjent i New York så vet du at 5th Ave er på Manhattan og da finner du sikkert veien hit:

        Contact Us : Fun and Hobby

        Joda, det er en RC sjappe, selger både fly og helikopter.

        Men dette får bli mitt siste innlegg i en ellers tullete sak som ikke angår meg lenger.
        Den lekebutikken var jeg ikke klar over, men den må være ganske ny. Hvis du gidder å sjekke vareutvalget så er det ultra mikro leketøy og noen skumplastmodeller. Forøvrig har jeg bodd i East Village, og vært der såpass mange ganger som turist og i jobbsammenheng at jeg vil påstå at jeg har god kjennskap til Manhattan og deler av Brooklyn og Bronx.
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • Originally posted by anders e View Post
          Merkelig hvordan en bestemt type piloter engasjerer seg veldig for dette regelverket her. Ser noen det samme?
          Jeg flyr mest FPV/UAV, deretter Nordic-N13, rekreasjons 3D og til sist F3P. Multikopter, fly og helikopter i den rekkefølgen. Om jeg dermed kvalifiserer til "en bestemt type pilot" får andre avgjøre. Forøvrig engasjerer jeg meg ikke veldig for dette regelverket, vil heller si jeg er litt lunken.
          Last edited by bjeff; 17-05-13, 17:45.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • Originally posted by Wulf View Post
            Du har mange gode argumenter der Anders. Tror vel frykten til de fleste, er at byråkratiet overtar bit etter bit av vår koselige hobby..
            Jeg personlig har byråkrater og papirflyttere langt opp i halsen. Når jeg kjører gjennom porten til stripa, legger jeg alt dette bak meg og koser meg. Der er jeg fri,og i hyggelig selskap. Nesten deilig å være der uten fly og, å prate skit egentlig.
            Jeg har egentlig ikke noe imot å ta A lappen, men bekymrer meg for byråkratiet som jeg er ganske sikker på vil infiltrere den hyggelig hobbyen de neste årene. Mine erfaringer er at å gi dem lillefingeren resulterer i at de tar hele armen etterhvert.
            Vi trenger virkelig noen som kan være vaktbikkjer og passe på enhver snik-innføring av papirbyråkratiet i hobbyen vår.
            Med dette sier jeg takk for meg i denne tråden, og ha en fortsatt fin 17 mai
            Vi kan vel slå fast at det er helt greit å være uenige, så lenge man klarer å snakke sammen Jeg frykter ikke snik-innføring av noe som helst, men jeg syns at den nåværende reguleringen av FPV/UAV er uheldig. Og den er regulert av LT, med tillegg av NSM og PT. Det er endel som refererer til at "noen" i LT "kommer og tar oss" dersom vi ikke handler først. Slik argumentasjon er også uheldig, fordi man opererer med et slags trumfkort og ikke med reelle argumenter. Det kan i og for seg hende at det er en korrekt antakelse, men det er fortsatt en antakelse og ikke et faktum. Jeg tror i bunn og grunn at de aller, aller fleste, vil kunne fly akkurat som i dag med det nye regelverket. Det er dessuten slik at dersom noen flyr farlig, dvs utsetter andre mennesker/dyr/eiendom for fare, så er det allerede et lovbrudd som man ikke trenger egne lover mot dersom uhellet er ute. Men i og med at politiet ikke er på stripene, heldigvis, må vi selv organisere aktivitetene våre på en måte som gavner hele hobbyen/sporten. Målet alle (?) er enige om er færrest mulig lover, og lover som er mulig å både etterleve og håndheve.
            Last edited by bjeff; 17-05-13, 19:11.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • Det er en lekebutikk som selger en haug med mikroleker som kan fly i tillegg til andre leker som ikke kan fly, som dominerer vareutvalget, og ETT 450 heli. Lekebutikk, ikke RC-sjappe. Smallsize i Norge, som fører de fleste (alle?) varene som kan fly i den omtalte butikken, fører også mye annet, og kan etter min oppfatning defineres som RC-sjappe, selvom de har et nokså standardisert utvalg dominert av PNP og RTF-modeller. Comprende?

              Mine tometers komposittfly er ikke leketøy etter min oppfatning, men sportsutstyr. Mine F3P-modeller er heller ikke leketøy, etter min oppfatning, men sportsutstyr. Men både mine 30 size 3D-modeller og ikke-F3P indoor-modeller er leketøy, slik jeg ser det. Jeg regner ikke de fleste FPV-flyene og multikopterne mine som leketøy, mens jeg regner noen som leketøy. På dette området kan jo definisjonen "nyttefartøy" som du skriver være aktuelt, mens det er sporten som definerer om det er leketøy eller ei i de andre sammenhengene. Igjen, slik jeg ser det. Andre vil kalle alt jeg eier som leketøy, greit for meg (Balsahøvel her på forumet blånekter feks for at han driver med sport, og kaller det hobby, og dersom jeg ikke tar feil mener han at flyene hans er "leker"), men det er en vesensforskjell mellom en 30 grams mikromodell som du kan fly i stua og en modell med motor på 3000 watt og 10 celler lipo, vil jeg driste meg til å mene. Semantikk Semantikk - Wikipedia blir ikke så interessant om du får en F3A-maskin i huet.

              Selvsagt er et 450 heli potensielt livsfarlig, særlig med karbonblader, men jeg vil foretrekke å bli truffet av en Blade 450 foran en Goblin 700. Det vil nok du også.

              Jeg står fortsatt på at det ikke finnes noen RC-sjapper på Manhattan. Det fantes en rundt 23th street og 6th avenue, men den forsvant. Man må opp i Bronx eller ut i New Jersey for å finne sånne butikker. Mulig at det er noen på Long Island, for det jeg vet. Dersom du kan gi meg en lenke til en RC-sjappe på Manhattan, så PM meg siden du ikke skal skrive mer i denne tråden
              Last edited by bjeff; 17-05-13, 19:28. Reason: Semantikk, takk
              Anders Eiebakke
              90078513

              Comment


              • Jeg flyr modellfly som ett avbrekk i en hektisk hverdag, det er kun da jeg føler at jeg kan legge fra meg jobbmobilen og gi faen for 8 - 10 minutter med konsentrasjon rundt det å få til ett sett med øvelser.

                At hobbyen blir styrt av noen sentrale regler enn lokale konger er jo bare ett pluss Har jo selv erfart at når du står og flyr så skvetter det ut modeller en halv meter fra deg - rett fra depot på full gass. Har sett at erfarne piloter har plantet en 5 kg tung modell med alu spinneren rett i kneet til medpiloten da vedkommende mistet kontrollen under landing og overhørt diverse sleivkommentarer når man var nybegynner om at dette var den værste take-off de har sett osv osv.

                Regelverket har det jeg vil kalle gode intensjoner - forhindre skader på personer og materiell, sørge for at piloter er dyktige nok, både til pre sjekk av modell og flyging slik at medpiloter og naboene til flystripa ikke opplever uønskede hendelser. Og ikke minst at både mine og andres barn og barnebarn også skal få lov til å fly modellfly i fremtiden

                Jeg har også hatt motforestillinger mot at instruktører som jeg oppfatter som direkte dårlige flygere, skal bedømme meg, for så å gi meg ett bevis - så da har jeg så langt ikke tatt beviset, men må man så må man Det som provoserer meg på dette forumet er bastante meninger - særlig når det gjelder innlegg som antyder at NLF har skjulte agendaer. At vi er uenige er jo bare bra - da kan man finne bedre løsninger, men å beskylde alle som er uenige for å være kommunister, paragrafrytter med mer er direkte barnslig,.

                Alle de i underkant av 4000 registrerte medlemmene i NLF er der fordi man liker å fly modellfly - ikke fordi man liker å betale kontingent. At man da får noen regler å forholde seg til som er like enten man flyr på Svalbard eller i Kristiansand er jo veldig bra - man vet akkurat hva man går til og hva som forventes av deg hvis du er solo pilot. Dette bør på sikt også medføre at alle får en enhetlig innføring i hobbyen/sporten (alt etter som) uavhengig av hvilken klubb eller landsdel man tilhører.

                Ønsker alle kverulanter og hobbydebattanter en fortsatt god mai med masse flotte flydager
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • Originally posted by Superstar40 View Post
                  Alle de i underkant av 4000 registrerte medlemmene i NLF er der fordi man liker å fly modellfly
                  Der tar du feil. Eneste grunnen til at jeg er medlem av NLF er fordi klubben min er det og da har jeg ikke noe valg. Jeg klarer fint å like å fly modellfly uten å være medlem i NLF, jeg har prøvd
                  Mvh
                  Morten Aase

                  Comment


                  • Originally posted by Karmann View Post
                    Der tar du feil. Eneste grunnen til at jeg er medlem av NLF er fordi klubben min er det og da har jeg ikke noe valg. Jeg klarer fint å like å fly modellfly uten å være medlem i NLF, jeg har prøvd
                    Men han har jo også rett, Morten!
                    Du er jo bra glad i å fly modellfly siden du melder deg inn i NLF for å få flydd! Hehe!
                    Stig-Arne Isaksen

                    Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                    Comment


                    • Du er medlem av en NLF-klubb fordi du liker å fly. At du helst så at klubben ikke var NLF-tilsluttet, har ikke noen logisk konsekvens for påstanden FYI.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

                      Comment


                      • Originally posted by P-51D_OLD_CROW View Post
                        Men han har jo også rett, Morten!
                        Du er jo bra glad i å fly modellfly siden du melder deg inn i NLF for å få flydd! Hehe!
                        Du glemte den delen av posten min hvor det stod "..og da har jeg ikke noe valg..."

                        Skal jeg fly på den lokale stripa må jeg være medlem av den lokale klubben og dette er selvfølgelig helt greit.
                        Den klubben har valgt å være medlem av NLF, ikke jeg.

                        Men at jeg er glad i å fly er vi enig om
                        Mvh
                        Morten Aase

                        Comment


                        • Originally posted by bjeff View Post
                          Du er medlem av en NLF-klubb fordi du liker å fly. At du helst så at klubben ikke var NLF-tilsluttet, har ikke noen logisk konsekvens for påstanden FYI.
                          Det er forskjell på "Alle de i underkant av 4000 registrerte medlemmene i NLF er der fordi man liker å fly modellfly", og min påstand om at ihvertfall undertegnede IKKE er medlem i NLF fordi jeg vil, men fordi jeg må siden den lokale klubben har valgt dette.

                          Det er mulig du ikke ser forskjellen men det betyr ikke at du har rett. Påstanden er fortsatt feil FYI
                          Mvh
                          Morten Aase

                          Comment


                          • Originally posted by Karmann View Post
                            Du glemte den delen av posten min hvor det stod "..og da har jeg ikke noe valg..."

                            Skal jeg fly på den lokale stripa må jeg være medlem av den lokale klubben og dette er selvfølgelig helt greit.
                            Den klubben har valgt å være medlem av NLF, ikke jeg.

                            Men at jeg er glad i å fly er vi enig om

                            Neida, glemte ikke den delen med at du ikke har noe valg. Det forsterker bare mitt poeng om at du er så sjukt glad i å fly modellfly at du faktisk melder deg inn i et forbund som du egenlig ikke ville stå i bare sånn at du får flydd!
                            Stig-Arne Isaksen

                            Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                            Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                            Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                            Comment


                            • Logisk sett har jeg rett, men politisk sett har du også rett. Og filosofisk sett har begge rett, men da er jeg veldig snill. La oss slutte med dette tøyset alle mann, meg selv inkludert, og finne en løsning alle kan leve med. Når det gjelder FPV har jeg gitt opp, men tradisjonell RC er legalt og sosialt håndterbart. Dersom du og jeg møttes ville vi neppe bitche hverandre.
                              Anders Eiebakke
                              90078513

                              Comment


                              • Et spørsmål:
                                Når en klubb melder seg inn i NLF. Hvilke rettigheter har man da? Kan man "kreve" å få tildelt et sted å trene på lik linje med andre lag og foreninger? Har man da tilgang til spillemidler fra norsk tipping slik fotballsporten har? Hadde jo vært greit å fått tildelt en asfaltert flystripe av forbundet. Værsågod, gå og tren! Det flyter ikke akkurat over med striper for jet..... Hadde vært kjekt med noen rettigheter også. Ikke bare krav og forbud.
                                Stig-Arne Isaksen

                                Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                                Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                                Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                                Comment

                                Working...
                                X