Announcement

Collapse
No announcement yet.

Total Havari, pga truleg dårleg bec

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Total Havari, pga truleg dårleg bec

    På søndag virka denne regulatoren heilt ok.
    Litt ombygging og justering, så skulle flyet testast ut at i dag.
    Da flaug greitt, men problemar med regulator, starta fort.
    Dette er den samme regulatoren som var eit tema før i vinter, her på forumet,
    som truleg ikkje likar det kaldt, tenkte me da.

    Men som dekan kan sjå på video:
    gjekk detta rett til h.......e!
    Begynnte med litt motorfusk, som eg ikkje tok alvorleg, pga det har eg vert borti før,
    men enda med at plutseleg slutta alle ror å lystra, og ein rar motorlyd.

    Testa allt sammen igjenn ved heimkomst, og allt funkar.

    Dette var SVÆRT rart at det kunne skje!!!
    Ps! Dette var ingen failsafe, pga turtalet på motoren skal halda 30% ved signaltap,
    og sidan eg har vert 12km på tur med denne motagaren, skulle ikkje 100m vera problem!

    Men flyet, og litt ekstrautstyr gjekk i vasken
    FPV-DUDE

  • #2
    Originally posted by Rally-Kåre View Post
    På søndag virka denne regulatoren heilt ok.
    Litt ombygging og justering, så skulle flyet testast ut at i dag.
    Da flaug greitt, men problemar med regulator, starta fort.
    Dette er den samme regulatoren som var eit tema før i vinter, her på forumet,
    som truleg ikkje likar det kaldt, tenkte me da.

    Men som dekan kan sjå på video:
    gjekk detta rett til h.......e!
    Begynnte med litt motorfusk, som eg ikkje tok alvorleg, pga det har eg vert borti før,
    men enda med at plutseleg slutta alle ror å lystra, og ein rar motorlyd.

    Testa allt sammen igjenn ved heimkomst, og allt funkar.

    Dette var SVÆRT rart at det kunne skje!!!
    Ps! Dette var ingen failsafe, pga turtalet på motoren skal halda 30% ved signaltap,
    og sidan eg har vert 12km på tur med denne motagaren, skulle ikkje 100m vera problem!

    Men flyet, og litt ekstrautstyr gjekk i vasken

    Eg håpte at nokon kunne komma med komentarar på dette,
    om dette kan hende eller har hent med noen andre av dekan!

    Eg synest at dette er dritsurt å missta eit fly på om dette er feil
    på ein regulator til nesten 500.- da tenkte eg det var kvalitet!
    FPV-DUDE

    Comment


    • #3
      Waypoint 25 A har bare en lineær BEC, og det er ikke godt nok til å drive fire-fem servoer med 3S batteri. Maks to-tre servoer. Jo høyere batterispenning jo færre servoer kan de drive. Du trenger en switchende BEC, feks ParkBEC eller SportBEC fra dimensionengineering.com

      Comment


      • #4
        Dette er bare litt tankedrodling fra min side. Ikke noen fasitløsning eller sannheten:

        En ESC med BEC til 500.- er i mine øyne en rimelig sak. Jeg vil ikke bli forbauset om slikt gir seg, men sannsynligvis vil jeg bli ergerlig

        Disse små dingsene er i de fleste tilfellene marginalt speccet, mao er det lite med marginer.

        Det jeg vil anta er et av de svake punktene på en ESC er elektrolyttene som sitter på inngangen. De jeg har mysa nærmere på har liten eller ingen spenningsmargin i forhold til de drivspenningene de er satt til å takle i speccen. Ved uheldig last, evt forlenga kabler mellom batteri og ESC/BEC gjerne kombinert med bruk på max anbefalt spenning vil speccen fort overskrides og elektrolyttene vil etter hvert ta kvelden og spennings-spikene vil fråtse i elektronikken og knekke den. I tillegg er dette komponenter som har begrenset levetid. Væsken vil tørke ut når de er varme over tid og de mister kapasiteten. En komponent som vi sikkert i framtida må tenke på å bytte ut på ESCene våre når dem får noen år på baken...

        Samme fenomenet vil ramme en separat BEC/UBEC som mates fra drivbatteriene. Mates UBEC fra et separat batteri er ikke dette et problem.

        Lineær BEC er og blir et svakt punkt, som tahustvedt sier. Min erfaring er også at max spec på disse er totalt uten marginer. UBEC (switcha BEC) holder seg kjølige under samme last som lineære BECer blir heite av. Men jeg vil på det sterkeste anbefale å ikke bruke max anbefalte innspenninger på disse sakene. Kan nevne at der det brukes særs heftige motoroppsett bør/må man bruke helt separat strømforsyning til mottakeren og servoene. Om dette er LiPo med UBEC eller gode og trygge NiXX-celler er ikke så viktig. Saftige hotlinere der man laster drivbatteriene med 30-40C og faktisk løper svært stor risiko for å blåse drivbatteriene er alt annet enn separat strøm til radioutstyret uaktuelt...

        PS: At radioutstyret hadde god rekkevidde ei uke betyr ikke at det har samme rekkevidde neste uke. Feil oppstår. Derfor tar man en rangesjekk i blant selv om tingene tilsynelatende fremdeles er i orden. Begynnende feil kan kanskje oppdages på den måten.

        Sikkert ikke svar på problemene dine, bare et velment innspill fra sidelinja

        PPS: Leser alt det flotte stoffet ditt om FPV med stor interesse. Håper jeg ikke får "må-ha"-følelsen for det også!
        Last edited by joo; 18-03-09, 19:05.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Her lærte eg nokon nye ting ja.
          ..og eg som kjører opp til 7stk servoar, på ein vanleg regulator! :/
          Lyt kansje tenka litt på dette her.

          Takker for innfo
          FPV-DUDE

          Comment


          • #6
            Undrer på en ting....hvorfor setter du throttle til 30% på fail safe? Har du noen form for kontroll på hvor flyet lander da.....evt hva det treffer?

            Bare ble litt nysgjerrig på hva tanken bak denne settingen er?
            Anders Bruneberg
            Raufoss

            Comment


            • #7
              Originally posted by Holger View Post
              Undrer på en ting....hvorfor setter du throttle til 30% på fail safe? Har du noen form for kontroll på hvor flyet lander da.....evt hva det treffer?

              Bare ble litt nysgjerrig på hva tanken bak denne settingen er?
              Ja det virkar kansje litt rart, men slik er eg vane med no,
              men dette pga at om eg er ute på tur, så er 30% trottle lite brukt posisjon.
              Dette vill gjera at eg vill merka failsafe ved oppovertur lettare, og ikkje minst
              når eg seglar, da hadde 0% vert lite lurt.

              Dette er gjort fordi da vil eg merka signaltap / glitch i oppoverbakkar/ nedover

              Denne instillingen var meir på sin plass, da eg kjørte med orginal 1m antenne,
              da kunne signaltap opplevast på 2km og utover. men har til dags dato ikkje opplevd
              dette med 404cm antenne, BANK I BORDET!!!!

              Da signaltap skjer, er det som regel at eg flyger rett fra meg, og ved failsafe, vill flyet
              svinga til ein av sidene, da vert det meir "dekning" på antenna, slik at kontakten kjem
              tilbake, og da kan eg fly på skrå mot meg igjenn, med full kontakt.

              Dette er nok ikkje fasiten for mange, men for meg så har dette funka bra,
              og vill IKKJE forandra på desse innstillingane, sjølv om eg veit dette er ikkje normalt
              FPV-DUDE

              Comment


              • #8
                Undrer på en annen ting...

                Virker som du hadde problemer en god stund før ALT skar seg.
                Vet ikke med dere andre, men jeg pleier nå ihvertfall å lande flyet med en eneste gang jeg merker noe som ikke er som det skal være.
                Du kunne kanskje spart deg for en krasj der?
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bad scientist View Post
                  Virker som du hadde problemer en god stund før ALT skar seg.
                  Vet ikke med dere andre, men jeg pleier nå ihvertfall å lande flyet med en eneste gang jeg merker noe som ikke er som det skal være.
                  Du kunne kanskje spart deg for en krasj der?
                  Da eg har to like regulatorar, som oppfører seg likt, og begge har eg flydd med
                  før, berre med at motoren "fuskar" så tenkte eg ikkje på at bec skulla kutta straumen.
                  Også var dette ein liten test av pusher motor på mitt sjøfly, så eg ville føla
                  korleis dette oppførte seg i lufta.

                  Men beklageleg vis....nix meir sjøfly!!
                  FPV-DUDE

                  Comment


                  • #10
                    hadde leif kåre landa hver gang noe ikke var som det skulle,så hadde det ikke vert mange videoar som me kunne kost oss med.hadde dere sett en uredigert utgave av ein "tur" så hadde dere skjønt godt hva eg mener Man skal ha mye is i magen for å "kopiere" det leif kåre gjør
                    Alt som kan fjernstyres.
                    ---------------------------------------------
                    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                    Steinar Kvarme.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by elektrodude View Post
                      hadde leif kåre landa hver gang noe ikke var som det skulle,så hadde det ikke vert mange videoar som me kunne kost oss med.hadde dere sett en uredigert utgave av ein "tur" så hadde dere skjønt godt hva eg mener Man skal ha mye is i magen for å "kopiere" det leif kåre gjør
                      Takk for kompliment

                      Men på denne videoen så etter 5min flyging så begynnte
                      ein Turnigy reg å fuska, vart sikker 20 kviteringar på gasspådrag for å fullføra turen.
                      Men eg fann ut at slike regulatorar har fuska på samme måte før, så eg fullførte
                      turen over Granvinsfjorden til Oksen, og tilbake, totalt 12km tur.

                      Så eg er litt "galen" ja men surt å reisa heim at uten video også, om eg hadde snudd!
                      FPV-DUDE

                      Comment

                      Working...
                      X