Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har lyst på 3D printer....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har lyst på 3D printer....

    Etter å ha fulgt litt med på byggetråden til Thaustvedt, går jeg nok snart i fellen å kjøper en 3D printer....

    Men dette har jeg veldig lite peiling på så hva burde jeg tenke på. Mine hovedområder blir jo å lage litt skaladetaljer og diverse tekniske løsninger så ønsker noe som fungerer godt rett ut av esken og ikke koster så altfor mange skjorte
    Lars Norberg

  • #2
    Største problemet med 3D printing er egentlig å lære seg å tegne 3D. Fusion 360 er et bra gratis program sånn at man kan starte der 😆
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Denne takler det meste... Eller så kan nok Thor Arne selv komme med noen gode tips tenker jeg

      Mitt beste tips er uansett printer du kjøper så sats på et bra sliceprogram...typ: simplify3d

      404 Side ikke funnet
      Last edited by flypilot; 26-10-16, 22:00.
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        Originally posted by affa View Post
        Største problemet med 3D printing er egentlig å lære seg å tegne 3D. Fusion 360 er et bra gratis program sånn at man kan starte der 😆
        Tegne i 3D er jeg faktisk ganske habil på😊 Bare kunnskapen om printing som er dårlig

        Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
        Lars Norberg

        Comment


        • #5
          Da er det fullt mulig å få til fine resultater. Den som Flypilot anbefaler tenker jeg Thor Arne også anbefaler 😊
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Hvem får vel ikke lyst på 3D printer når man ser hva HustvedtŽn tryller ut av deler og skala-detaljer

            Får lyst å klikke kjøp-knappen selv, men er usikker på om jeg takler tegningen uten å bruke alt for mye tid på prøv og feil.
            Nå er det vel en del ting man kan laste ned ferdig også, som bla. piloter osv. men om det står seg å printe det (filamentkostnad) fremfor å kjøpe de fra kina aner jeg ikke.
            Så er det dette med hvor hassle-frie er de? er det mye skruing og vedlikehold?

            Comment


            • #7
              Jeg bruker tinkercad kjempe lett og tegne i .
              Invister i simplyfy 3d det er heeelt kjempe program og printe i. Hadde sett på prusa i3 printeren den orginale Ikke klonene. Denne har auto levling av bed, pluss sone inndeling av heat bed
              Min Hjemmeside..

              http://sveininge.iflogg.com

              Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

              Comment


              • #8
                Denne tegnet jeg og printet i dag. La inn 10 grader så kamera blir 35 grader og ikke 45 grader vinkel. Og 5mm standsoff går rett gjennom . Passet perfekt på første forsøk.

                Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1477595725.117332.jpg
Views:	1
Size:	127.7 KB
ID:	615436Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1477595740.293747.jpg
Views:	1
Size:	118.3 KB
ID:	615437
                Min Hjemmeside..

                http://sveininge.iflogg.com

                Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                Comment


                • #9
                  Hvis du vil starte billig, så får man diverse RepRap Prusa-varianter som fungerer helt fint til overkant av $200. Du må bygge den selv, men det er enklere enn å bygge heli...

                  Prisen på filament er latterlig lav. Rundt 300 kr per kg på Kjell&Company, og 1 kg varer LENGE.
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                  Anything worth doing is worth overdoing!

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har fabrikator mini. Fra hobbyking. Jeg hadde holdt meg vekke fra prusa kloner, lest og hørt mye om de
                    Bestiller fillament fra 3dnet.no de leverer veldig bra. Pla til 239kr kg og ekstremt raske på levering
                    Min Hjemmeside..

                    http://sveininge.iflogg.com

                    Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                    Comment


                    • #11
                      Hvordan er oppsett og konfigurering av slike 3D printere. Er det mye OM og MEN eller er det ganske grei skuring før en får printet noe?

                      Comment


                      • #12
                        Kjøper du en grei skriver trenger det ikke og være så veldige problemer, har kjørt gjennom nesten 3 kg med pla plast i min printer og det har vært litt vedlikehold på de timene
                        Men invister i simplify 3D da får du mye bedre utskrifter enn med gratis programvare. Erendel sammenligninger av dette på youtube.
                        Min Hjemmeside..

                        http://sveininge.iflogg.com

                        Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                        Comment


                        • #13
                          Wanhao Duplicator i3 er sannsynligvis den som gir mest for pengene. Jeg har en kinesisk Sunhokey Prusa i3 som jeg har modifisert i hytt og gevær, men den gir ikke helt samme kvalitet som min Wanhao Duplicator i3 (også modifisert).

                          Anbefalte modifikasjoner til Wanhaoen:
                          -Glassplate, med silikonputer for å feste glasset til varmeplata.
                          -Bedre kjøling, feks Diiicooler eller min Cobra-kjøler (Søk thingiverse).

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har forrige versjon av denne Prusa-varianten: Page Not Found - Aliexpress.com

                            Den er nok ikke like plug&play som Wanhao, men kvaliteten er helt grei. Prismessig er det jo en rimeligere inngangsbillett til 3D-printing.
                            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                            Anything worth doing is worth overdoing!

                            Comment


                            • #15
                              Det er utrolig gøy å bygge en sånn printer. Jeg satt i ett til jeg var ferdig med min Prusa.

                              Comment

                              Working...
                              X