Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor kjøper dere filament?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor kjøper dere filament?

    Hvor er det mest å kjøpe 1,75mm med 1kg ruller med filament i PLA om dagen? Har blant annet brukt noe fra Clas Ohlson, men synes denne har fort blitt stiv og sprø.
    Lars Norberg

  • #2
    Har brukt litt fra V4.no. Det funker fint men han har litt labert utvalg om dagen. Tror han venter ny forsendelse inn. Ellers har jeg også brukt fra 3DNet.no, Clas Ohlson og Prima Creator Easyprint fra E3Printable.no. Sistnevnte anbefales ikke. Filamentet knekker for et godt ord på spolen/i bowden tuben og ble møtt med et skuldertrekk og "Ja vi har fått endel tilbakemeldinger om det" fra butikken. Intet forsøk på å rette opp i problemet ved å feks erstatte de 3 rullene jeg kjøpte til 279 pr stk og som jo da er ganske ubrukelige.
    Mvh
    Morten Aase

    Comment


    • #3
      Originally posted by Karmann View Post
      Har brukt litt fra V4.no. Det funker fint men han har litt labert utvalg om dagen. Tror han venter ny forsendelse inn. Ellers har jeg også brukt fra 3DNet.no, Clas Ohlson og Prima Creator Easyprint fra E3Printable.no. Sistnevnte anbefales ikke. Filamentet knekker for et godt ord på spolen/i bowden tuben og ble møtt med et skuldertrekk og "Ja vi har fått endel tilbakemeldinger om det" fra butikken. Intet forsøk på å rette opp i problemet ved å feks erstatte de 3 rullene jeg kjøpte til 279 pr stk og som jo da er ganske ubrukelige.
      Takk for tipsene, godt råd det du skriver om Prima Creator. Er litt samme jeg har fått på Clasern sin sorte.
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Originally posted by Lars N View Post
        Hvor er det mest å kjøpe 1,75mm med 1kg ruller med filament i PLA om dagen? Har blant annet brukt noe fra Clas Ohlson, men synes denne har fort blitt stiv og sprø.
        Jeg har brukt mange kilosruller fra Clas, dersom filamentet blir stående på printeren eller ute i friluft lenge, så blir den vesentlig sprøere har jeg merket.
        All PLA er utsatt for den samme problematikken og jeg har hatt annen PLA som har vært verre enn den, noe også Karmann bekrefter med sin erfaring i posten over.
        Enkelte blir like sprø som ukokt spaghetti og knekker bare du ser på den, syns ikke Clasern sin er så ille egentlig.

        Men oppbevaringen er en viktig faktor, jeg bruker vakuumposer og putter inni en silicagel-pose inni senterhullet på spolen før jeg suger ut lufta av posen med støvsugeren på lavt turtall.

        Comment


        • #5
          Originally posted by SmurfAir View Post

          Jeg har brukt mange kilosruller fra Clas, dersom filamentet blir stående på printeren eller ute i friluft lenge, så blir den vesentlig sprøere har jeg merket.
          All PLA er utsatt for den samme problematikken og jeg har hatt annen PLA som har vært verre enn den, noe også Karmann bekrefter med sin erfaring i posten over.
          Enkelte blir like sprø som ukokt spaghetti og knekker bare du ser på den, syns ikke Clasern sin er så ille egentlig.

          Men oppbevaringen er en viktig faktor, jeg bruker vakuumposer og putter inni en silicagel-pose inni senterhullet på spolen før jeg suger ut lufta av posen med støvsugeren på lavt turtall.
          Lur løsning, det skal jeg begynne med nå også
          Lars Norberg

          Comment


          • #6
            Originally posted by SmurfAir View Post

            Jeg har brukt mange kilosruller fra Clas, dersom filamentet blir stående på printeren eller ute i friluft lenge, så blir den vesentlig sprøere har jeg merket.
            All PLA er utsatt for den samme problematikken og jeg har hatt annen PLA som har vært verre enn den, noe også Karmann bekrefter med sin erfaring i posten over.
            Enkelte blir like sprø som ukokt spaghetti og knekker bare du ser på den, syns ikke Clasern sin er så ille egentlig.

            Men oppbevaringen er en viktig faktor, jeg bruker vakuumposer og putter inni en silicagel-pose inni senterhullet på spolen før jeg suger ut lufta av posen med støvsugeren på lavt turtall.
            Har du noen tips om vakumposer i passende rull-størrelse? De til Biltema er så store.
            Mvh
            Morten Aase

            Comment


            • #7
              Originally posted by Karmann View Post

              Har du noen tips om vakumposer i passende rull-størrelse? De til Biltema er så store.
              Har ikke funnet noen optimale selv, har noen kjøpt i flerpakn. på sparkjøp. Zip-locken er ok, men ventilen er så som så. Kvaliteten på disse varierer nok mye, noen har veldig "knitrete" plast, mens andre virker tykkere og seigere i plasten. Sistnevnte plasttype er nok mest solid, men zip-lock og ventil skal også være tette og solide nok.
              Har vel vraket et par av de fra sparkjøp, da har det vært ventilen som har tatt kvelden. Skulle gjerne funnet noen hvor alle i pakken var i passe størrelse.
              Mange som selger slike, så her blir det nok bare å prøve seg frem litt å se hvem som er mest holdbare.
              Etter å ha krympet de i poser legger jeg dem i oppbevaringsbokser i plast med lokk og setter de mørkt, tørt og svalt i kjelleren.

              Comment


              • #8
                Kom over denne testen Vakuumpåsar för textilier - test av åtta märken Rusta og Ikea som kom best ut av dem de testet.
                Og begge finnes jo her til lands, 10 spenn stk for de minste på Rusta ser jeg.https://www.rusta.com/no/vakuumpose-p956014970101.aspx
                Last edited by SmurfAir; 15-01-19, 20:37.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by SmurfAir View Post

                  Jeg har brukt mange kilosruller fra Clas, dersom filamentet blir stående på printeren eller ute i friluft lenge, så blir den vesentlig sprøere har jeg merket.
                  All PLA er utsatt for den samme problematikken og jeg har hatt annen PLA som har vært verre enn den, noe også Karmann bekrefter med sin erfaring i posten over.
                  Enkelte blir like sprø som ukokt spaghetti og knekker bare du ser på den, syns ikke Clasern sin er så ille egentlig.

                  Men oppbevaringen er en viktig faktor, jeg bruker vakuumposer og putter inni en silicagel-pose inni senterhullet på spolen før jeg suger ut lufta av posen med støvsugeren på lavt turtall.
                  Tviler ikke på at du har rett i luftfuktighetsproblematikken(litt av et ord!). Jeg vil bare tilføye til min tidligere post at den ene av de 3 Prima Creator rullene jeg snakket om kom ut av ubrutt og forseglet fabrikkspakning mindre enn et døgn før den knakk. Printeren står i et rom med konstant 22° og 20-25% luftfuktighet.
                  Får ta en tur til Rusta og shoppe vakumposer tror jeg men jeg syns det er ille at Prima rullene knekker omtrent ut av posen.
                  Mvh
                  Morten Aase

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Karmann View Post

                    Tviler ikke på at du har rett i luftfuktighetsproblematikken(litt av et ord!). Jeg vil bare tilføye til min tidligere post at den ene av de 3 Prima Creator rullene jeg snakket om kom ut av ubrutt og forseglet fabrikkspakning mindre enn et døgn før den knakk. Printeren står i et rom med konstant 22° og 20-25% luftfuktighet.
                    Får ta en tur til Rusta og shoppe vakumposer tror jeg men jeg syns det er ille at Prima rullene knekker omtrent ut av posen.
                    Ja, sånn skal det jo ikke være. Jeg har vel hatt ruller ute i flere uker (når jeg har vært sløv), selv da har det gått greit å bruke den.
                    Må nok ta en tur på Rusta for første gang selv.... grei størrelse på den der til en tier tenker jeg.
                    Såpass billig at jeg er skeptisk, men testen jeg fant sa jo at den var blant de beste i testen, så verdt forsøket.

                    Comment


                    • #11
                      Til den prisen er det verdt et forsøk
                      Har vært på Rusta et par ganger og de har greie priser på endel der. Nå skal jeg ikke vri denne tråden over på noe helt annet men såpe, shampo, tannkrem etc er ganske billig der.

                      Det er vel denne vi kikker etter da antagelig, det er den minste de har:
                      https://www.rusta.com/no/vakuumpose-p956014970101.aspx
                      Sparer plass i garderoben, boden eller kofferten. Fyll vakuumposen med tepper, puter, pledd eller klær, og tøm deretter posen for luft ved h...
                      Mvh
                      Morten Aase

                      Comment


                      • #12
                        Ja, jeg tenker den størrelsen også er ganske passe, med tanke på at når man putter inn en kilosrull så "krymper" jo lengde og bredde en god del da den blir strekt ut i "høyden".
                        Bedre enn å kjøpe sett med forskjellige størrelser og ikke få brukt mer enn en til to av dem til dette formålet.
                        Til den prisen så kan jeg til og med leve med om de så er bare engangs

                        Comment


                        • #13
                          Jeg handler filament fra 3DNet.no. De gutta kan 3D-printing og har god service.
                          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                          Anything worth doing is worth overdoing!

                          Comment


                          • #14
                            har sett at kjell & Co i oslo har mye fint printe utstyr
                            greit å ta med seg en katalog.
                            Last edited by T.B; 10-02-19, 09:40.

                            Comment


                            • #15
                              Noen som har testet PrimaValue PLA som blant annet selges på Elefun? Kjøpte en sort PLA fra Clas Ohlson, men den ble veldig sprø etter kort tid. Selv de første rullene jeg har fra jeg kjøpte printeren hos Prusa som er 2 år gamle er ikke i nærheten av hva Clasern sin blei etter en måned.
                              Lars Norberg

                              Comment

                              Working...
                              X